آیت الله حسینی بوشهری: خیره و بهره دنیویِ افراد در گِرو پنج خصلت 1403/03/19

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در حاشیه درس تفسیر خود با  بیان نکاتی اخلاقی فرمودند: روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الرضا (ع): «خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلَا تَرْجُوهُ لِشَيْ‏ءٍ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ؛ مَنْ لَمْ تَعْرِفِ الْوَثَاقَةَ فِي أَرُومَتِهِ وَ الْكَرَمَ فِي طِبَاعِهِ وَ الرَّصَانَةَ فِي خُلُقِهِ وَ النُّبْلَ فِي نَفْسِهِ وَ الْمَخَافَةَ لِرَبِّهِ‏‏»[1].

 

امام رضا (ع) در روایت مذکور، فرموده است که پنج خصلت است كه در هر كس نباشد به هیچ کاری از دنیا و آخرت او امید نبند [، یعنی خير و بهره‏ای در او نيست]؛ اول، اینکه در نهادش اعتماد و وثاقت نبینی؛ دوم، اینکه در سرشت او بخشش و کَرم نباشد؛ سوم، اینکه متانت نداشته باشد و استواری و ثبات در اخلاقش نباشد؛ چهارم، اینکه نجابت و شرافت نفس نداشته باشد و پنجم، اینکه از خداوند متعال پروا نداشته باشد.

اولین خصلتی که در هر کس نباشد، خیر و بهره‏ای در او نیست و نباید نسبت به او امید داشت، این است که اعتماد و وثاقت در او نباشد. کسانی که نمی‏شود به آنها اعتماد کرد، رازدار نیستند و نقطه قوت‏های انسان را نادیده می‏گیرند و نقطه ضعف ‏های او را بزرگ جلوه می ‏دهند و انسان در بزنگاه‏ ها نمی‏ تواند به چنین افرادی اعتماد کند.

دومین خصلتی که خیر و بهره را از انسان دور می‏کند این است که کرم و بخشش در سرشت انسان نباشد و بخل وجودش را احاطه کرده است.

سومین خصلت این است که ثبات و استواری در اخلاق انسان نباشد، مثل اینکه یک روز ملایم و نرم است و روز دیگر ناملایم است و داد و بیداد می‏ کند یعنی اگر اوضاع بر وفق مرادش باشد خوش‏رو است ولی اگر اوضاع بر خلاف میلش باشد تندخویی می‏کند.

چهارمین خصلت این است که نجابت و شرافت نفس ندارد.

پنجمین خصلت این است که از خداوند متعال پروا ندارد و بدیهی است که کسی که از خدا پروا نداشته باشد به طریق اولی از خلق خدا پروا نخواهد داشت.

روایت دوم: عن مولینا الإمام الباقر (ع): «مَنْ كَتَمَ بَلَاءً ابْتُلِيَ بِهِ مِنَ النَّاسِ وَ شَكَا ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُعَافِيَهُ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ»[2].

امام باقر (ع) در روایت مذکور، فرموده است که هر کس بلایى كه به آن مبتلا شده است را از مردم بپوشاند و از آن بلا به خداوند شکایت کند حق [از جانب او] بر خداست كه او را از آن بلا عافيت دهد.

انسان اگر بلا و مشکل خودش را با خدا درمیان بگذارد و از طرح آن در مقابل دیگران خودداری کند، مطمئن باشد که خداوند او را از آن بلا عافیت خواهد داد و وسیله برطرف شدن بلا و مشکل او را فراهم خواهد کرد، کما اینکه گفته شده است: «ابى اللّه ان يجرى الامور الا بأسبابها».

 

 

 



[1]. ابن شعبه حرانی، حسن‏بن علی، تحف العقول، ص446.

[2]. نوری، حسین‏بن محمدتقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج2، ص69.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.