حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدير حوزه هاي علميه کشور طی سخنانی در رابطه با سیره امیرالمؤمنین (ع) در رابطه با بیت المال بیان کردند: منش امیرالمؤمنین (ع) این بود که زمانی که بیت المال را تقسیم میکرد. اموالی که در آن اتاق بود را بین مستمندان تقسیم میکرد؛ سیره حضرت این بود که بر میخواست و به شکرانه این توفیق دو رکعت نماز میخواند که خدا به من عنایت کرده است و توفیق داده است که توانستهام حقوق دولت اسلامی را بپردازم و بعد خطاب به بیت المال این جمله را میفرمود: ای بیت المال! در قیامت گواهی بده که علی (ع) از بیت المال چیزی برای خود ذخیره نکرده است. در پاسخ عبدالله بن زمعه که از یاران او است و درخواست میکند که از بیت المال به او کمکی شود، میفرمایند: «إِنَّ هَذَا الْمَالَ لَيْسَ لِي وَ لَا لَكَ». آنچه که تو درخواست میکنی نه مال من است و نه مال تو«وَ لَا لَكَ وَ إِنَّمَا هُوَ فَيْءٌ لِلْمُسْلِمِينَ»؛ این نتیجه تلاشهای امت اسلامی بوده است، جنگ رفتهاند و غنیمت گرفته و فئ برای مسلمین است. چرا مطالبه میکنی که بیش از حقت به تو بدهند.
در نامه به زیاد بن ابی که جانشین عبدالله بن عباس است. آن روزی که عبدالله بن عباس به عنوان فرماندار بصره و بر حکومت اهواز و فارس و کرمان هم ناظر بود، زیاد بن ابی جانشین عبدالله بن عباس بود. در آنجا در نامه بیستم نهج البلاغه این جمله را امیرالمؤمنین (ع) دارد: «وَ إِنِّي أُقْسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً صَادِقاً لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَيْءِ الْمُسْلِمِينَ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً لَأَشُدَّنَ عَلَيْكَ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ ثَقِيلَ الظَّهْرِ ضَئِيلَ الْأَمْرِ وَ السَّلَام» امیرالمؤمنین میفرمایند به خدا سوگند اگر به من گزارش کنند که به اموال مسلمین چه کم و چه زیاد دستبرد زدهاید و خیانت کردهاید بر تو سخت میگیرم و تو را رها نمیکنم. آنگونه بر تو سخت میگیرم که درمانده شوی و چیزی در دستت نباشد و حتی برای زندگی خود و خانوادهات دچار سرگردانی و حیرت شوی. این کلام نورانی امیرالمؤمنین در نامه بیستم نهج البلاغه است.
اینکه مردم ما در فضای کشور گاهی مسائلی میشوند راجع به اختلاسها و مسائل دیگری نگران میشوند، ناراحت میشوند چون تابلوی بلند و آئینه تمام نمای شیوه رفتاری امیرالمؤمنین را میبینند و کلام امیرالمؤمنین را میبینند که چقدر حساسیت نشان میدهد.
دیدگاهها
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا