آیت الله حسینی بوشهری:دروغ‎گویی، بزرگترین خیانت 96/07/28

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در حاشیه درس تفسیر خود با بیان روایتی از رسول خدا فرمودند: قَالَ النَّبِيُّ (ص): «كَبُرَتْ خِيَانَةً أَنْ تُحَدِّثَ أَخَاكَ حَدِيثاً هُوَ لَكَ مُصَدِّقٌ وَ أَنْتَ بِهِ كَاذِبٌ»[1].

رسول اکرم (ص) در روایت مذکور، فرموده است که خیانتی بزرگ است که به برادر دینی‎ات سخنی بگویی که او کلام تو را تصدیق می‎کند [، یعنی به خاطر اعتمادی که به تو دارد تو را در آن سخن راستگو می‎داند] ولی تو به او دروغ بگویی.

متأسفانه موارد زیادی در جامعه مشاهده می‎شود که افراد، راحت دروغ می‎گویند و نظرشان این است که بدون دروغ نمی‎توان زندگی کرد لذا با دروغ زندگی خود را پیش می‎برند.

روایت دوم: عن مولینا الإمام الصادق (ع): «مَنْ عَامَلَ النَّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُمْ فَلَمْ يَكْذِبْهُمْ وَ وَاعَدَهُمْ فَلَمْ يُخْلِفْهُمْ كَانَ مِمَّنْ حَرُمَتْ غِيبَتُهُ وَ كَمَلَتْ مُرُوَّتُهُ وَ ظَهَرَ عَدْلُهُ وَ وَجَبَتْ أُخُوَّتُهُ»[2].

امام صادق (ع) در روایت مذکور، فرموده است که هر کس كه با مردم معاشرت كند [و با آنها رفت و آمد کند] و به آنها ستم ننمايد و با آنها سخن بگوید و دروغ نگويد و وعده‏شان دهد و خلف وعده نكند، از كسانى است كه غيبتش حرام است و مردانگياش تمام گشته است و دادگرياش ظاهر شده است و برادريش واجب گرديده است.

نکته: ظلم و ستم منحصر به زورگویی و امثال آن نیست، بلکه اگر کسی غیبت کسی را نزد تو کند و تو از او دفاع نکنی، ظلم است و یا اینکه کسی بر تو وارد شود و تو نسبت به او بی‎احترامی کنی، ظلم است.



[1]. نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص604.

[2]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج8، کتاب الصلاة، ابواب صلاة الجماعة، باب11، ص316، ح9.

دیدگاه‌ها   

یوسجین
#1 یوسجین 1396-08-05 06:08
همسران امروز به دروغ روی اوردن که نتیجه شده طلاق به این گستردگی كاش در كشور اسلامي طلاق قدغن ميشد مثل بعضي فرق مذهبي اونوقت آدمها باور مي كردند كه بايد با اين شخص ادامه بدهند و اين فقط يك رهگذر نيست هم زندگي خانوادگي تك تك افراد مستحكم ميشد هم زندگي افراد بي گناهي كه طعمه مردان و زنان مطلقه ميشه خدا رحم کنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.