در عزای تو حضرت باران / که گريبان آسمان چاک است

نه فقط چشم های ابری ما/ روضه خوانت تمام افلاک است

پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیتالله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: کاری که مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در عرصه های گوناگون انجام می دهد رصد، بررسی و تحلیل اخبار است و این اقدامات برای اطلاع رسانی به حوزویان کار گرانسنگ و ارزشمندی است.

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزوی در مجتمع امام خمینی(ره) قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفتند: نفس تشکیل این نمایشگاه و نمایشگاه های مشابه بیانگر یک نوع اطلاع رسانی دقیق است تا موسسات و مراکز علمی و فرهنگی کارهای علمی و پژوهشی انجام شده در حوزه را به مخاطبان و علاقه مندان برسانند و با رصد این فعالیت ها مشاهده می شود که نسبت به سال های قبل رشد و پیشرفت خوبی حاصل شده است.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه دادند: کارهای علمی اساسی که سالیانی در ذهن ما بود امروزه بخشی از آن محقق شده است و در این نمایشگاه به نمایش درآمده و برخی نیز در حال محقق شدن است؛ کارهای خوبی انجام شده است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کردند: مراکز پژوهشی و پژوهشگران به وضع موجود قانع نبوده و نیازهای حوزه، جامعه و حتی بین الملل را رصد کرده و برای آن آثار و کتب خوبی عرضه کردند؛ در این آثار نسبت به مخاطب شناسی توجه جدی شده است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به فعالیت های مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش تاکید کردند: کاری که مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در عرصه های گوناگون انجام می دهد رصد، بررسی و تحلیل اخبار است و این اقدامات برای اطلاع رسانی به حوزویان کار گرانسنگ و ارزشمندی است.

 

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در نشست مشترک مدیران حوزه‌های علمیه و مدیران کل آموزش و پرورش کشور با اعضای دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری که در سالن همایش‌های ساختمان شماره یک خانه معلم قم برگزار شد، اظهار کردند: در اسفندماه دو انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را داریم.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خانواده معلمین، خانواده بزرگی است، مطرح کردند: معلمان در پیش از انقلاب اسلام نیز نماد اخلاق، معنویت و اعتماد بوده‌اند و امروز نیز به برکت انقلاب اسلامی، معلمین تعالی پیدا کرده و به جایگاه رفیع‌تری رسیده‌اند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه معلمان همیشه نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند، عنوان کردند: معلمان و مربیان پرورشی نقش اساسی در مدارس دارند و اخلاق و معرفت را به دانش آموزان یاد می‌دهند.

 

ایشان با اشاره به اینکه حوزویان برای هدایت جامعه نقش آفرین هستند، خاطرنشان کردند: امروز جمع عزیز و بزرگی تشکیل شده است که حرکت بزرگی را آغاز خواهد کرد و ما ان‌شاءالله نتیجه آن را در اسفندماه خواهیم دید.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آموزش و پرورش با بسیج رای اولی‌ها می‌تواند حماسه بزرگی را رقم بزند، تصریح کردند: انتخابات در نظام مردم سالاری دینی کارکردهای ممتازی دارد که اهمیت این انتخابات بیش از پیش برای تمام ما مشخص می‌شود.

 

اشان با اشاره به اینکه انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مرجع تحقق حاکمیت مردم است، یادآور شدند: انتخابات یک فرصت است و در این میدان آن فردی که فرصت را از دست می‌دهد، زیان می‌بیند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انتخابات بهترین فرصت برای اعلام نظر توسط مردم است، ابراز کردند: کارکرد انتخابات چرخش نخبگانی است و این حرکت همچنان استمرار دارد.

 

ایشان با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات احساس مسئولیت نظام در مقابل خواست‌های جامعه را افزایش می‌دهد، بیان کردند: انتخابات فضای رقابتی در جامعه را ایجاد خواهد کرد و گفتمان‌های انقلاب در عرصه انتخابات رخ می‌دهد.

 

آیت الله حسینی بوشهری از کارکرد ویژه انتخابات یاد کردند و گفتند: امروز نه با یک دشمن بلکه با جنگ احزاب مواجه هستیم و آن‌ها با عناوین مختلف به جنگ آمده‌اند و ما برای خنثی کردن تهدیدات آن‌ها به یک حضور نیاز داریم.

 

ایشان  با بیان اینکه در این بیش از 40 ساله دشمن نتوانسته کاری انجام دهد، اظهار داشتند: علت این ناتوانی نیز این بوده است که تاکنون مردم در صحنه و پای کار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که کاهش مشارکت، مشکلی را حل نخواهد کرد، مطرح کردند: اگر مردم تصور کنند با عدم مشارکت مشکلی را حل خواهند کرد، بزرگ‌ترین اشتباه را انجام داده‌اند چراکه نخستین اتفاق پس از عدم مشارکت از بین رفتن امنیت جامعه است.

 

ایشان با بیان اینکه انقلاب اسلامی افق بلند و روشنی دارد و این افق روشن، ظهور حضرت حجت(عج) است، عنوان کردند: این افق روشن موجب می‌شود که ما هرچه استوارتر گام‌های خود را برداریم.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه عدم مشارکت در انتخابات خواسته دشمن است، خاطرنشان کردند: عقب نشینی از حضور در عرصه انتخابات موجب شادی دشمن است.

 

ایشان با بیان اینکه امروز جبهه مقاومت با پشتوانه انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا قد عمل کرده است، تصریح کردند: ما نمی‌خواهیم این پشتوانه را به راحتی از دست بدهیم و مردم باید بدانند که دشمن خیرخواه ما نیست.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه دادند به تعبیر دوست و دشمن مقام معظم رهبری تنها رهبری است زمانی که سخنرانی دارند، تمام حاکمان دنیا همزمان آن را گوش می‌دهند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه عمود خیمه انقلاب اسلامی از مسیر مجلس خبرگان رهبری می‌گذرد، ابراز کردند: مجلس خبرگان بعد از رحلت امام خمینی(ره) کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است.

 

ایشان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نسبت به موضوعات مختلف آگاهی و اشراف کامل دارند، بیان کردند: دشمن در اغتشاشات سال گذشته قله را نشانه گرفته بود. دشمن دید با فتنه‌ها و ترورهای مختلف به پیروزی نرسید، لذا مقام معظم رهبری را هدف قرار داد ولی بازهم شکست مفتضحانه‌ای خورد.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بهره‌گیری از وجود نخبگان، صاحب‌نظران و افراد دلسوز انقلاب موجب افزایش مشارکت خواهد شد، اظهار داشتند: برگزاری جلسات عمومی با مردم و تبیین نقش حضور آنان در تعیین سرنوشت می‌تواند حضور مردم در انتخابات را پررنگ‌تر کند.

 

آیت الله حسینی بوشهری در پایان تاکید کردند: تا روز انتخابات باید اقداماتی را از دولت مشاهده کنیم که مردم اعتمادشان به دولت و نظام بیش‌تر شود و حضور پرشوری را در انتخابات داشته باشند.

 

 

ای مهر دل فروز، در آسمان علم

 

وی یار مه جبین، یا باقرالعلوم

 

ای حجت خدا، ما را شفیع شو

 

در روز واپسین، یا باقرالعلوم

 

پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیتالله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

 


حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ابتدای درس اخلاق  و تفسیر خود با بیان نکات اخلاقی درباره لزوم تبعیت از امام زمان (عج) فرمودند: روایت اول: قال رسول الله (ص): «يَخْرُجُ الْمَهْدِيُّ وَ عَلَى رَأْسِهِ غَمَامَةٌ فِيهَا مُنَادٍ يُنَادِي هَذَا الْمَهْدِيُّ خَلِيفَةُ اللَّهِ فَاتَّبِعُوهُ»[1].

رسول گرامی اسلام (ص) فرموده است که حضرت مهدی (عج) ظهور می‏ کند در حالی که بالای سر آن حضرت ابری است که منادی در آن ابر ندا می‏دهد که این مهدی خلیفه خداست، پس از او تبعیت کنید.

 

روایت دوم: قال مولینا و مقتدینا الإمام الصادق (ع): «لَا يَتْرُكُ بِدْعَةً إِلَّا أَزَالَهَا وَ لَا سُنَّةً إِلَّا أَقَامَهَا»[2].

امام صادق (ع) فرموده است که هيچ بدعتي نيست، مگر آنكه حضرت مهدي عج الله تعالی فرجه الشریف آن را نابود مي كند و هيچ سنت فراموش شده اي نيست، مگر آنكه حضرت آن را به پا خواهد كرد.

حضرت مهدی (عج) زمانی ظهور خواهد کرد که بدعت‏ها در جامعه پراکنده شده، فضای جامعه غبارآلود شده و گمراهی ‏ها در جامعه فراوان گردیده است و آن حضرت (عج)، با آمدنش بدعت ‏های ایجاد شده در جامعه را از بین خواهد برد و حدود تعطیل شده الهی را اجرا خواهد کرد. بنابراین، ما باید به آمدن آن حضرت (ع) امیدوار باشیم و منتظر واقعی آن حضرت (ع) باشیم، همان انتظاری که در روایات به عنوان أفضل الأعمال از آن یاد شده است. البته باید به این نکته توجه شود که بعد از ظهور امام زمان (عج) باید از ایشان تبعیت شود و با آن حضرت مقابله نشود.

عده ‏ای خیلی دم از امام زمان (عج) می‏ زنند و آن حضرت را صدا می‏ زنند ولی هر چه زمان می ‏گذرد و غیبت طولانی می ‏شود، ارادتشان به امام زمان کم رنگ می‏ شود و فقط عده ای باقی خواهند ماند که خداوند متعال اراده کرده است که دل‏های آنها ثابت بماند.

روایت سوم: «ألمَهديُّ سَمِحٌ بِالمالِ، شديدٌ على العمّال، رحيمٌ بالمساكين»[3]؛ حضرت مهدی (عج) بخشنده است و مال را به وفور می بخشد، بر مسئولان و کارگزاران بسیار سخت‌گیر و بر فقرا و ضُعفا رئوف و مهربان است.

امام زمان (عج) با سختگيرى و اعمال روشِ دور از نرمش و چشم پوشى، درباره كارگزاران حكومت و مجريان امور، روش‏هاى عادلانه خويش را در جامعه جامه عمل می ‏پوشاند و نمونه كامل حکومت الهی را به همگان نشان می‏دهد و اصلى‏ ترين مشكلى كه همه حكومت ‏هاى بشرى در طول تاريخ گرفتار آن بودند را از ميان برمی‏ دارد.

روایت چهارم: قال مولینا و مقتدینا الإمام المهدی (ع): «فَإِنَّا يُحِيطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِكُمْ وَ لَا يَعْزُبُ عَنَّا شَيْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِكُمْ وَ مَعْرِفَتُنَا بِالزَّلَلِ الَّذِي أَصَابَكُمْ»[4].

امام زمان عليه السلام در روایت مذکور، فرموده است که همانا علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هيچ چيز از احوال شما بر ما پوشيده نيست و نسبت به لغزش هايى كه از شما سرمى زند شناخت داريم.

حضرت حجة‏بن الحسن (ع) در روایت مذکور این نکته را یادآور شده است که ما نسبت به اوضاع شما، نیّات شما و آنچه در دلتان می‏ گذرد علم داریم و به لغزش‏ها و خطاهایی که از شما سر می‏ زند آگاهیم لذا باید این نکته را توجه داشته باشیم که تحت نظریم و امام عصر (عج) اعمالی که از ما سر می ‏زند را می‏ بیند و ما طلبه‏ ها به طور ویژه باید بر اعمال و رفتارمان مواظبت کنیم چرا که ما ادعای سربازی امام زمان (عج) را داریم و سرباز باید تابع امر فرمانده ‏اش باشد و سرباز متخلّف، مورد تأیید امام زمانش نیست. بنابراین، باید هر چه رو به جلو می‏رویم بیشتر در مسیر خدا و امام زمان (عج) قرار بگیریم و این گونه نباشد که در جا بزنیم و فردایمان از دیروزمان بدتر باشد چرا که امام صادق (ع) فرموده است که کسی که دو روزش مساوی باشد مغبون است و ضرر کرده است: «مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ كَانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ خَيْرَهُمَا فَهُوَ مَغْبُوطٌ وَ مَنْ كَانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ شَرَّهُمَا فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ مَنْ لَمْ يَرَ الزِّيَادَةَ فِي نَفْسِهِ فَهُوَ إِلَى النُّقْصَانِ وَ مَنْ كَانَ إِلَى النُّقْصَانِ فَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْحَيَاةِ»[5]؛ هر كس كه دو روزش برابر باشد مغبون گشته است و كسى كه پايان دو روزش بهترين لحظات آن دو روزش باشد همه آرزوى او را خواهند داشت و بر او رشك برند و شخصی كه آخر دو روزش بدترين اوقات آن دو روز باشد، از نيكى و رحمت خدا دور شده است و آن كس كه بهتر شدنى در خود نبيند پس او رو به كاهش نهاده و كسى كه رو به كاهش باشد، مرگ برايش از زندگانى بهتر است.

 

امام زمان (عج) فرموده است: «أَنَا خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ وَ بِي يَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِي وَ شِيعَتِي»[6]؛ من آخرین اوصیا هستم و خداوند متعال به واسطه من بلاء را از اهلم و شیعیانم دفع می‏ کند.

 

تشرّف احمدبن اسحاق به محضر امام زمان (عج)، در زمان امام عسکری (ع)

 

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ، قَالَ: حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ سَعْدٍ الْأَشْعَرِيِّ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ، فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً: «يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يُخَلِّ الْأَرْضَ مُنْذُ خَلَقَ آدَمَ (ع) وَ لَا يُخَلِّيهَا إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ بِهِ يَدْفَعُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ بِهِ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِهِ يُخْرِجُ بَرَكَاتِ الْأَرْضِ» قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ وَ الْخَلِيفَةُ بَعْدَكَ؟ فَنَهَضَ (ع) مُسْرِعاً فَدَخَلَ الْبَيْتَ ثُمَّ خَرَجَ وَ عَلَى عَاتِقِهِ غُلَامٌ كَأَنَّ وَجْهَهُ الْقَمَرُ لَيْلَةَ الْبَدْرِ مِنْ أَبْنَاءِ الثَّلَاثِ سِنِينَ؛ فَقَالَ: «يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ لَوْ لَا كَرَامَتُكَ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَلَى حُجَجِهِ مَا عَرَضْتُ عَلَيْكَ ابْنِي هَذَا إِنَّهُ سَمِيُّ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ كَنِيُّهُ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ مَثَلُهُ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ مَثَلُ الْخَضِرِ (ع) وَ مَثَلُهُ مَثَلُ ذِي الْقَرْنَيْنِ وَ اللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَا يَنْجُو فِيهَا مِنَ الْهَلَكَةِ إِلَّا مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ»، فَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ: فَقُلْتُ لَهُ: يَا مَوْلَايَ فَهَلْ مِنْ عَلَامَةٍ يَطْمَئِنُّ إِلَيْهَا قَلْبِي، فَنَطَقَ الْغُلَامُ (ع) بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ فَصِيحٍ؛ فَقَالَ: «أَنَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ الْمُنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِهِ فَلَا تَطْلُبْ أَثَراً بَعْدَ عَيْنٍ يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ»، فَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ: فَخَرَجْتُ مَسْرُوراً فَرِحاً فَلَمَّا كَانَ مِنَ الْغَدِ عُدْتُ إِلَيْهِ فَقُلْتُ لَه:ُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَقَدْ عَظُمَ سُرُورِي بِمَا مَنَنْتَ بِهِ عَلَيَّ فَمَا السُّنَّةُ الْجَارِيَةُ فِيهِ مِنَ الْخَضِرِ وَ ذِي الْقَرْنَيْنِ؟ فَقَالَ: «طُولُ الْغَيْبَةِ يَا أَحْمَد»،ُ قُلْتُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ إِنَّ غَيْبَتَهُ لَتَطُولُ؟ قَالَ: «إِي وَ رَبِّي حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ أَكْثَرُ الْقَائِلِينَ بِهِ وَ لَا يَبْقَى إِلَّا مَنْ أَخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَهْدَهُ لِوَلَايَتِنَا وَ كَتَبَ فِي قَلْبِهِ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُ بِرُوحٍ مِنْهُ يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ هَذَا أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ فَخُذْ ما آتَيْتُكَ وَ اكْتُمْهُ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ تَكُنْ مَعَنَا غَداً فِي عِلِّيِّينَ»[7].

 

احمدبن اسحاق  گفته است که بر امام عسکری (ع) وارد شدم و می‌خواستم در مورد جانشین بعد از خودش، از او سوال کنم پس، آن حضرت (ع) ابتدائا و پیش از آنکه من سوال کنم، فرمود که ای احمد بن اسحاق همانا خداوند تبارک و تعالی، از زمانی که آدم (ع) را خلق کرد تا برپایی قیامت، زمین را از حجت از طرف خدا بر خلقش که به واسطه او بلا را از اهل زمین دفع می‏کند و به واسطه او باران را فرو می‏ فرستد و به واسطه او برکات زمین را بیرون می ‏آورد، خالی نمی ‏گذارد. احمدبن اسحاق گفته است که عرض کردم که ای پسر رسول خدا (ص) امام و جانشین بعد از تو کیست؟ پس آن حضرت (ع) به سرعت برخاست و وارد اتاق شد و سپس بیرون آمد؛ در حالی که کودکی حدوداً سه ساله بر شانه ‏اش بود که گویی چهره ‏اش ماه شب چهارده است پس، فرمود که ای احمدبن اسحاق اگر کرامت تو بر خدا و بر حجت‏های خدا نبود این پسرم را بر تو عرضه نمی‏کردم، همانا او هم‏نام رسول خدا (ص) و هم‏کنیه اوست، کسی  است که زمین را از قسط و عدل پر می‏کند، آن‏گونه که از جور و ظلم پر شده است. ای احمدبن اسحاق، مثل او در این امت مثل خضر و ذی‏ القرنین است. به خدا سوگند که همانا غیبتی خواهد کرد که در آن، از هلاکت نجات نمی‏ یابد مگر کسی که خدا او را بر قول به امامتش ثابت گرداند و او را در آن [غیبت] بر دعا برای تعجیل فرجش موفق دارد. پس، احمدبن اسحاق گفت که به آن حضرت (ع) عرض کردم که ای مولای من آیا علامتی هست که قلبم به آن آرامش یابد؟ پس، آن پسر با زبان عربی فصیح به سخن در آمد و گفت که من باقیمانده خدا در زمین و انتقام‏ گیرنده از دشمنانش هستم. پس، ای فرزند اسحاق بعد از دیدن با چشم، به دنبال اثر و علامت نباش. احمدبن اسحاق گفته است که در حالی که شادمان و خوشحال بودم خارج شدم پس، چون فردا شد نزد آن حضرت (ع) بازگشتم و عرض کردم که ای فرزند رسول خدا (ص) از منتی که بر من نهادی بسیار شادمان و خوشحال شدم، پس آن سنّتی که از خضر و ذی ‏القرنین در او جاری است، چیست؟ آن حضرت (ع) فرمود که ای احمد، طولانی بودن غیبت است، گفتم که ای پسر رسول خدا (ص) به راستی که غیبت او طولانی خواهد شد؟ آن حضرت (ع) فرمود که به خدا سوگند، آری [طولانی خواهد شد] تا اینکه اکثر قائلین به امامت او از آن برمی ‏گردند و کسی باقی نمی‏ ماند مگر کسی که خدا عهد او را بر ولایت ما گرفته باشد و در قلبش ایمان را ثبت کرده باشد و او را با روحی از جانب خودش تأیید کرده باشد. ای احمدبن اسحاق! این امری است از امرهای خدا و رازی از رازهای خدا و غیبی از غیب‏ های خداست پس، آنچه به تو دادم بگیر و آن را پنهان کن و از شکرگزاران باش [که در این صورت] فردا در علیّین با ما خواهی بود.    

 

 

 

 

 

 

 



[1]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الأطهار علیهم السلام (ط- بیروت)، ج51، ص81.

[2]. ابن بابویه، محمدبن علی، كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص385.

[3]. ابن طاووس، على‏بن موسى،‏ التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص325.

[4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الأطهار علیهم السلام (ط- بیروت)، ج53، ص174.

[5]. ابن بابویه، محمدبن علی، معانی الأخبار، ص342.

[6]. طوسی، محمدبن حسن، الغیبة، ص246.

[7]. ابن بابویه، محمدبن علی، كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص384.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: در خانه‌ها قرآن داریم، ولی معانی آن به فراموشی سپرده شده است، در مراسم ترحیم قرآن خوانده می‌شود، اما افراد توجهی به محتوای کلام الهی ندارند تا بر اساس آن عمل کنند.

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از مصحف خطی جمعی از بانوان خوشنویس سراسر کشور که در شبستان حضرت زهرا (س) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه نگه‌داشتن حرمت قرآن موجب محبوب‌شدن انسان در نزد پروردگار می‌شود اظهار کردند: یکی از موارد حفظ حرمت قرآن کتابت آن با خط زیباست که به ماندگاری قران کمک می‌کند.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از آغاز نزول قرآن حافظان و کاتبان قرآن به حفظ قرآن کمک کردند، افزودند: امروز نیز حفظ و کتابت قرآن باعث عجین‌شدن و انس با قرآن می‌شود و انس با قرآن خواه‌ناخواه در وجود انسان آثار مثبت زیادی می‌گذارد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کتابت قرآن را آغاز یک راه برای رسیدن به یک مقصد بزرگ دانستند و افزودند: هدف همه فعالیت‌های قرآنی از کتابت گرفته تا تلاوت، استماع، حفظ و تدبر در قرآن برای این است که بتوانیم به قرآن عمل کنیم و قرآن در زندگی ما نقش‌آفرین باشد.

 

ایشان مهجوریت قرآن را به معنای عمل‌نکردن به قرآن دانستند و گفتند: اینکه قرآن به نقل از پیامبر (ص) می‌فرماید «إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» نشان می‌دهد که مهجوریت قرآن به معنی عمل‌نکردن به محتوای قران است، زیرا معنای واژه «اتخذوا» این است که امت پیامبر قران را در دست دارند، تلاوت می‌کنند و در خانه‌هایشان هست؛ ولی به آن توجه و عمل نمی‌کنند و از زندگی خود کنار گذاشته‌اند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه قرآن کتاب هدایت و انسان‌سازی است، افزودند: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه عمل به آموزه‌های قرآن استوار شد و بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما در مسیر حرکت به سمت پیاده‌شدن احکام اسلام در جامعه هستیم.

 

ایشان بسنده کردن به ظواهر قرآن را یکی از قالب‌های مهجوریت قرآن دانستند و گفتند: در مراسم عقد ازدواج عروس و داماد قرآن را در دست دارند، ولی گاهی از محتوای آن غافل هستند، در خانه‌ها قرآن داریم، ولی معانی آن به فراموشی سپرده شده است، در مراسم ترحیم قرآن خوانده می‌شود، اما افراد توجهی به محتوای کلام الهی ندارند تا بر اساس آن عمل کنند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به پیامدهای مهجوریت قرآن در جامعه اظهار کردند: اگر قرآن مهجور شود پیروان قرآن هم به مهجوریت سپرده می‌شوند و زندگی همراه با سختی خواهند داشت؛ زندگی همراه با سختی به معنای فقر نیست بلکه به معنای نداشتن آرامش در زندگی است.

 

ایشان در ادامه به راه مهجوریت زدایی از قرآن اشاره کردند و گفتند: مرحله اول در مهجوریت زدایی از قرآن شنیدن موعظه‌های آن است؛ موعظه سخنی است که بر دل‌ها می‌نشیند و اگر پند بر دل نشست مانند دارویی شفابخش عمل می‌کند و زنگارها را از دل می‌زداید و پس از آن مسیر هدایت باز می‌شود و انسان مشمول رحمت واسعه الهی می‌شود

 

Please publish modules in offcanvas position.