اهمّیت توفیق و اخلاص در کلام امام علی علیه السلام99/12/09

حضرت آیت الله حسینی بوشهری در ابتدای درس تفسیر خود فرمودند: قال مولینا الامیرالمؤمنین الإمام علی بن ابیطالب (ع): «اَجَلُّ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ التَّوْفيقُ وَ اَجَلُّ ما يَصْعَدُ مِنَ الاَرْضِ الاِخْلاصُ»[1].

 

مولای متقیان امام علی (ع) در روایت مذکور، فرموده است که تـوفـيق، با ارزش‏ترين چيزى است كه از آسمان فرود مى‏آيد و اخلاص، بزرگترين چيزى است كه از زمين بالا مى‏رود.

 

از روایت مذکور، استفاده می‏شود که کسب توفیق، مربوط به ذات باری‏تعالی است و کسب اخلاص، مربوط به انسان است.

 

با توجه به روایت مذکور، باارزش‏ترین چیزی که خداوند نصیب انسان می‏کند، توفیقاتی است که انسان در علم، در ارتباطات خود، در رسیدن به کمالات و در شئون مختلف زندگی خود کسب می‏کند. انسان وقتی خوب دقت می‏کند، می‏بیند که سراسر زندگی‏اش و همه تلاش‏های روزانه و برنامه‏هایی که دارد، توفیقاتی است که از ناحیه خداوند متعال نصیب او شده است و در سایه عنایت و توفیق از ناحیه خداوند است که رشد و پیشرفت می‏کند. امام جواد (ع) فرموده است: «الْمُؤْمِنُ‏ يَحْتَاجُ‏ إِلَى‏ ثَلَاثِ‏ خِصَالٍ‏ تَوْفِيقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ»[2]؛ مؤمن نیازمند سه خصلت است؛ توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود [زیرا انسان عیوب خود را بهتر از دیگران می‏شناسد] و پذیرش نسبت به کسی که او را پند می‏دهد.

 

انسان وقتی به اطراف خود نگاه می‏کند، خیلی از افراد را می‏بیند که در کارهای خود موفقند و خداوند به آنها توفیق پیشرفت و رسیدن به کمالات را عنایت کرده است، در مقابل، افرادی را نیز مشاهده می‏کند که توفیق چندانی کسب نکرده‏اند. خیلی از افراد پول دارند ولی توفیق ندارند، مثلاً پولشان را در بانک پس‏انداز می‏کنند و ناگهان أجل آنها فرا می‏رسد و بدون اینکه از آن پول‏ها توشه‏ای برای آخرت خود برداشته باشند از دنیا می‏روند و آن مال و اموال بین ورثه تقسیم می‏شوند و خودش از آنها بی‏نصیب می‏ماند، ولی اگر خداوند به انسان توفیق دهد، تا زنده است از پول و ثروتش، از مقام و مسئولیتی که دارد و از آبرویی که دارد در جهت کسب رضایت الهی و خدمت به خلق خدا استفاده می‏کند و برای آخرتش توشه می‏گیرد و این توفیقی است که خداوند متعال به او عنایت می‏کند. پس انسان اگر حق بندگی خداوند متعال را به نحو احسن به جا آورد و رابطه خوبی با خدای خود برقرار کند خداوند متعال نیز به او توفیق می‏دهد که در مسیر بندگی و رضایت الهی قدم بگذارد و این توفیقاتی که نصیبش می‏شود، در روز قیامت که مال و فرزند دردی از انسان دوا نمی‏کنند [«يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ مَالٌ وَ لاَ بَنُونَ* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ»[3]]، گره‏گشا خواهند بود.

 

دومین چیزی که در روایت مذکورِ در اول بحث به آن اشاره شده است و بسیار ارزشمند است، اخلاص است. اخلاص، مکمِّل توفیقی است که از ناحیه خداوند متعال نصیب انسان می‏شود، یعنی بسترها و زمینه‏های تکامل و رشد به وسیله توفیق برای انسان فراهم می‏شود، اما مهم این است که انسان زمانی که در مقام عمل قرار گرفت، آنچه انجام می‏دهد را با اخلاص انجام بدهد.

 

پس انسان باید سعی کند که اگر توفیق بر انجام عملی پیدا کرد، آن عمل را با اخلاص و فقط و فقط برای جلب رضایت الهی انجام بدهد و این گونه نباشد که رضایت خلق خدا را بر رضایت خداوند ترجیح بدهد، چرا که اگر انسان در اعمالی که انجام می‏دهد اخلاص نداشته باشد، فردای قیامت دستش خالی خواهد بود. در روایات آمده است که فردای قیامت بعضی از افراد با اینکه ظاهراً اعمال خوب زیادی در دنیا انجام داده‏اند، لکن نجات نمی‏یابند و وقتی که اعتراض می‏کنند، در پاسخ آنها خطاب می‏شود که کارهایی که انجام داده‏اید برای منِ خدا نبوده و از روی اخلاص نبوده است لذا پاداشی به آن عمال تعلق نمی‏گیرد.

 

خداوند متعال فرموده است: «وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»[4]؛ و آنها كه در راه ما (با خلوص نيّت) جهاد كنند قطعاً به راه‌هاى خود هدايتشان خواهيم كرد و خداوند با نيكوكاران است. از این آیه شریفه فهمیده می‏شود که جهادی ارزشمند است که از روی اخلاص باشد وگرنه، داعش نیز به ادعای خودش در راه خدا جهاد می‏کند، لکن این نوع مبارزه هیچ ارزشی ندارد، بلکه عذاب خداوند را برای آنها به ارمغان خواهد آورد چون جهادی ارزش دارد که در راه خدا، برای دفاع از مظلوم و برای کسب رضایت الهی باشد، نه اینکه انسان به قتل و غارت مردم بپردازد و اسم آن را جهاد بگذارد. مبارزه با نفس نیز که یکی از مصادیق جهاد و از آن به جهاد اکبر تعبیر می‏شود، در صورتی ارزشمند است که در مسیر خدا و برای عبودیت و بندگی خداوند باشد و گرنه مرتاض‏های هندی نیز ریاضت می‏کشند و با خواسته‏های نفسانی خود مبارزه می‏کنند، لکن این نوع مبارزه با نفس چون در مسیر بندگی و عبودیت خداوند نیست و اخلاصی در آن نیست، هیچ ارزشی ندارد.

 

‏بنابراین، با توجه به روایتی که در صدر کلام از امام (ع) نقل شد، خوب است که انسان در دعاهایی که می‏خواند روی دو دعا تکیه کند؛ اول، اینکه از خدا بخواهد که به او توفیق بندگی و دوری از گناه و ... را عنایت کند و عرضه بدارد: «اللهم وفّقنی لما تحبُّ و ترضی» و دوم، اینکه از خدا بخواهد که اخلاص در اعمالی که انجام می‏دهد را به او عنایت کند. حضرت فاطمه زهرا (س) فرموده است: «مَنْ‏ أَصْعَدَ إِلَى‏ اللَّهِ‏ خَالِصَ‏ عِبَادَتِهِ‏ أَهْبَطَ اللَّهُ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه»[5]؛ کسی که عبادت‏های خالصانه خود را به سوی خدا بفرستد، پروردگار بزرگ بهترین مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد.

 

سعدی نیز گفته است:                تو نیکویی کن و در دجله انداز                            که ایزد در بیابانت دهد باز

 

منظور این است که انسان اگر عمل خود را خالص کند، در مقابل، خداوند متعال آنچه خیر و مصلحت باشد را برای او رقم خواهد زد.

 

اگر اولیاء الهی و معصومین (ع)؛ از جمله حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) که در ایام شهادت این بانوی بزرگوار هستیم به آن مقامات عالیه رسیده‏اند، همه به خاطر اخلاصی بوده است که این بزرگواران داشته‏اند و به خاطر همین اخلاص بوده است که رسول اکرم (ص) در رابطه به حضرت فاطمه (س) فرموده است: «مَتَى‏ قَامَتْ‏ فِي‏ مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدَيْ رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ ظَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَظْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْض‏»[6].

 

خداوند متعال نیز در رابطه با اخلاص امام علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) فرموده است: «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لاَ نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَ لاَ شُكُوراً»[7]؛ (و مى‌گويند:) ما شما را به خاطر خدا اطعام مى‌كنيم و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى‌خواهيم!

 



[1]. ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج20، ص291.

[2]. علامه مجلسى، بحار الأنوار (ط- بيروت)، ج‏75، ص358.

[3]. «الشعراء»:88 و89.

[4]. «العنکبوت»:69.

[5]. علامه مجلسى، بحار الأنوار (ط- بيروت)، ج‏68، ص184.

[6]. شیخ صدوق، الأمالي، النص، ص113.

[7]. «الإنسان»:9.  

 

دیدگاه‌ها   

سجاد تمدن
#1 سجاد تمدن 1399-12-09 20:21
سلام من یکساله که نکات اخلاقی این سایت را دنبال می کنم واقعا باید بگم اگر اهل فکر باشیم متحول کننده هست لطفا باز هم ادامه بدید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.