درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» تاریخ: 10 مهر 1398 موضوع جزئی: تفسیر آیه 76 مصادف با: 2 صفر 1441 سال تحصیلی: 98-97 جلسه: 156 |
تفسیر آیه 76: «وَ إِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَ إِذَا خَلاَ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ قَالُوا أَ تُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ أَ فَلاَ تَعْقِلُونَ»[1]؛ و هنگامى كه مؤمنان را ملاقات كنند، مىگويند که ايمان آوردهايم، ولى هنگامى كه با يكديگر خلوت مىكنند، (بعضى به بعضى ديگر اعتراض میکنند و) مىگويند که چرا مطالبى را كه خداوند [درباره صفات پيامبر اسلام (ص)] براى شما بيان كرد، به مسلمانان بازگو مىكنيد تا (روز رستاخيز) در پيشگاه خدا بر ضد شما به آن استدلال كنند؟! آيا نمىفهميد؟!
در جلسه گذشته عرض شد که دو شأن نزول در رابطه با آیه مذکور، بیان شده است؛ یکی همانی است که ظاهر آیه بر آن دلالت دارد و در ذیل آیه آمده است و یک معنای دیگر این است که یهودیان هنگامی که با مؤمنان ملاقات میکردند، اسرار تورات را برای آنان بیان میکردند، ولى هنگامى كه با يكديگر خلوت میکردند، (بعضى به بعضى ديگر اعتراض میکردند و) میگفتند که چرا مطالبى را كه خداوند [درباره صفات پيامبر اسلام (ص)] براى شما بيان كرد، برای مسلمانان بازگو میکنید تا (روز رستاخيز) در پيشگاه خدا بر ضد شما به آن استدلال كنند؟! آيا نمىفهميد؟!
خداوند متعال در آیه بعد [آیه77] فرموده است: «أَ وَ لاَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُونَ»[2]؛ آيا اينها نمىدانند که خداوند آنچه را پنهان مىدارند يا آشكار مىكنند، مىداند؟!
این آیه دلالت دارد که کتمان ظاهری کارساز نیست چرا که خداوند متعال، پیامبر (ص) و مسلمانان را از حقیقت ماجرا آگاه خواهد کرد.
واژه «فتح»، به معنای ازالة الإغلاق، یعنی باز کردن چیز بسته و گشودن گرههاست؛ مثل فتح الباب که به معنای باز کردن در بسته است.
واژه «فتح» و مشتقات آن کاربردهای زیادی در کلام عرب دارد. گاهی به قاضی، «فتّاح» گفته میشود چون قاضی گرهها را باز میکند و با حکمی که میدهد، مسائل پیچیده را روشن میکند.
این واژه در بعضی موارد به معنای آموختن و آگاه ساختن است لذا گفته میشود که آموزگار، «فتّاح» است؛ به این معنی که پیچیدگیها و گرهها را باز میکند و ذهن دانشآموزان را باز میکند.
همچنین، یکی از اسماء الهی نیز «فتّاح» است، که در دعای جوشن کبیر آمده است و ارباب معرفت و اهل ذکر بر مداومت و گفتن آن تأکید کردهاند و جزء اذکاری است که سفارش شده است که اگر گرهی در کار انسان ایجاد شد، به گفتن ذکر «یا فتّاح» مداومت کند تا آن گره باز شود.
فتح و گشایش، گاهی درونی و گاهی بیرونی است که مثالهای مذکور، هر دو را شامل میشود. پیروزی در جنگ از نمونههای فتح بیرونی است چون همه آن پیروزی و فتح را میبینند، ولی کار معلّم از نمونههای فتح درونی است چون پیچیدگیها و گرههای ایجاد شده در ذهن دانشآموزان را باز میکند.
منظور از فتح در آیه مورد بحث که خداوند متعال فرموده است: «أَ تُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُم»، فتح درونی است. از آیه مذکور، استفاده میشود که ایمان یهودیان به حدی ضعیف بوده است که خداوند متعال را همانند انسانهای عادی تلقّی میکردند و تصور میکردند که اگر حقیقتی را از مسلمانان پنهان کنند، خدا و پیامبر او (ص) متوجه نخواهند شد.
عدهای از مفسران گفتهاند که زبان یهودیان زبان عبری بوده است و یهودیان زبان عبری را به مسلمانان یاد نمیدادند چون اگر مسلمانان زبان عبری را یاد میگرفتند، به آنچه در تورات آمده بود، اطلاع مییافتند و حقیقت را میفهمیدند و لذا آنان تورات را به منزله ناموس تلقّی میکردند تا دیگران از آن چیزی نفهمند؛ در حالی که مسلمانان آنچه از علم و دانش داشتند، در اختیار آنها قرار میدادند.
خداوند متعال فرموده است: «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلاَمَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ يَعْلَمُونَ»[3]؛ و اگر يكى از مشركان از تو پناهندگى بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بينديشد)! سپس او را به محل امنش برسان چرا كه آنها گروهى ناآگاهند!
در زمان حضرت رسول اکرم (ص)، گاهی بعضی از مشرکین بیخبر از اقوام، خویشان و قبیله، خود را به مسلمانان میرساندند لذا خداوند متعال در آیه مذکور، فرموده است که اگر یکی از مشرکان از تو پناه خواست تا کلام خدا را بشنود، به او پناه بده و بعد از شنیدن کلام الهی، اگر نخواست بماند، او را به جایی که در آنجا احساس امنیت میکند، برسان، یعنی هیچ اکراه و اجباری در پذیرش اسلام نیست و ائمه معصومین (ع) و عالمان دینی نیز در طول تاریخ با سعه صدر با غیر مسلمانان گفتگو و مناظره کردهاند که نمونه بارز این گفتگوها، مناظره امام رضا (ع) با علمای یهود، نصاری و دیگر ادیان میباشد. این آیه شریفه حاکی از این است که اسلام بر خلاف یهودیت، علم و دانش خود را در اختیار دیگران قرار میدهد.
منظور از «أفلا تعقلون» که در ذیل آیه شریفه مورد بحث [آیه76 بقره]، آمده است، این است که بعضی از یهود به یهودیانی که مطالب تورات را در اختیار مسلمان قرار میدادند، میگفتند که از خِرد و تعقّل نیست که این کار را میکنید و اگر عاقلانه فکر کنید، این کار را نخواهید کرد.
خلاصه اینکه با توجه به آیه مورد بحث، برخی از یهودیان، برخی دیگر را که مطالب تورات را برای مسلمانان بازگو میکردند، سرزنش میکردند و دوست نداشتند که مسلمانان از آنچه در تورات آمده است، اطلاع یابند و امروزه نیز صهیونیستها که بخشی از یهودیان میباشند، همان روش سابق را دارند و منزویاند و دوست ندارند که پیروان بقیه ادیان از روش و کار آنها سر درآورند لذا از اینکه علم و دانش خود را در اختیار دیگران قرار بدهند، خودداری میکنند؛ بر خلاف امت و جامعه اسلامی که از هر کسی که در جستوجوی حقیقت باشد، استقبال میکند.
«الحمد لله رب العالمین»