تذکر اخلاقی: برخی از صفاتِ مردم آخر الزمان 1400/03/26

 

روایت اول: قال رسول الله (ص): «سـَيـَأتي زَمانٌ عليَ اُمتـّي يـُحـِّبونَ خمساً و يـَنـْسـَونَ خـَمـْساً؛ يـُحـِبـُّون الدنيا و يـَنـسـَونَ الـْاخرة وَ يـُحـِّبــُونَ الـْمالَ و يـَنـْسـَونَ الــْحـِسابَ و يـُحـِّبـُونَ النــِّساءَ و يـَنـْسـَونَ الـْحـَوْر و َ يـُحـِّبونَ الـْقـُصـوُرَ و يـَنـْسـَوْنَ الـْقـُبـُور وَ يـُحــِّبـونَ الــّنـْفسَ وَ يــَنــْســَونَ الــّربَ اولئكَ بـَريــئونَ منـّي و انا بـَريئٌ مــِنـْهـُمْ»‏[1].

 

رسول گرامی اسلام (ص) در روایت مذکور، فرموده است که به زودي زمانی بر امت من می‌آید كه پنج چيز را دوست می‏دارند و پنج چيز را فراموش می‏كنند؛ دنيا را دوست می‌دارند و آخرت را از یاد می‌برند، ثروت را دوست می‌دارند ولي حساب را فراموش مي‌كنند، زنان را دوست می‌دارند ولي حور العين را از یاد می‌برند، قصرها و کاخها را دوست می‌دارند ولي قبرها را فراموش می‌کنند، جان خود را دوست می‌دارند و پروردگار را از یاد می‌برند، آنان از من بيزارند و من نیز از آنها بيزارم.

 

طبق روایت مذکور، زمانی فرا می‏رسد که مردم پنج چیز را دوست دارند و پنج چیز را فراموش می‏کنند؛

 

اول، اینکه دنیا را دوست می‏دارند و آخرت را فراموش می‏کنند، گویا اصلاً آخرتی در کار نیست و تمامِ زندگی، در زندگی دنیا خلاصه شده است لذا آخرت را فراموش می‏کنند و هیچ تلاشی برای آخرت خود انجام نمی‏دهند.

 

دوم، اینکه مال را دوست دارند، ولی حساب و کتاب را فراموش می‏کنند لذا از هر راهی در صدد جمع کردن مال و ثروت می‏باشند، در حالی که انسان برای مال‏هایی که جمع کرده است باید حساب پس بدهد، هرچند از راه حلال کسب کرده باشد. در روایت آمده است: «فِي‏ حَلَالِهَا حِسَابٌ‏ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَاب»[2]؛ در حلالش حساب است و در حرامش عقاب است.

 

سوم، اینکه زنان را دوست دارند و به زنان دنیا عشق می‏ورزند و به حلالی که خداوند برای آنان قرار داده است، اکتفا نمی‏کنند، بلکه چه بسا برای کامیابی از  زنان دنیا به هر کاری دست بزنند و حرام مرتکب شوند، لکن حورالعینی را که خداوند متعال وعده داده است، فراموش می‏کنند.

 

چهارم، اینکه کاخ‏ها و قصرهای دنیا را دوست دارند، ولی خانه قبر را فراموش می‏کنند و باور ندارند که روزی از کاخ و قصر دنیوی باید دل بکنند و وارد خانه قبر شوند، در نتیجه برای خانه قبر هیچ توشه‏ای آماده نمی‏کنند، در حالی که انسان باید به قبرستان‏ها سر بزند تا بفهمد که نباید دلبسته خانه‏های پر زرق و برق دنیا شود، بلکه باید به فکر خانه قبرِ خود باشد.

 

پنجم، اینکه نفس خود را دوست دارند و خدای خود را فراموش می‏کنند، یعنی هوا و هوس نفسانی خود را بر خواسته خداوند متعال مقدم می‏دارند، گویا اینکه نفس آنها، خدایشان است.

 

رسول اکرم (ص) در آخر روایت، فرموده است که این افراد از من بیزارند و من نیز از آنها بیزارم.   

 

 

 



[1]. الإثنا عشریه، ص202.

[2]. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص106، خطبه82.  

 

Please publish modules in offcanvas position.