درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی الحیض تاریخ: 30 اردیبهشت 1402 موضوع جزئی: اجتماع حیض با شیر دادن و حمل مصادف با: 29 شوال 1444 سال تحصیلی: 1402-1401 جلسه: 87 |
خلاصه جلسه گذشته
بحث در رابطه با مقام دوم [، یعنی سخنان و کلمات فقها در رابطه با امتناع اجتماع حیض با حمل] بود. در این رابطه به کلام ابن ادریس حلّی (ره) اشاره شد و مورد بررسی قرار گرفت.
کلام ابن جُنید اسکافی (ره)
مرحوم علامه حلّی (ره) [که خودش قائل به امکان اجتماع حیض با حمل است]، در کتاب مختلف، به نقل از مرحوم ابن جُنید (ره) فرموده است: «و قال ابن الجنيد: لايجتمع حمل و حيض و هو اختيار ابن إدريس و الذي اخترناه في كتبنا انها قد تحيض»[1]؛ ابن جنید گفته است که حیض با بارداری جمع نمیشود، اما آنچه ما در کتابهایمان اختیار کردیم این است که زن باردار، حیض میشود [و این حاکی از این است که اجتماع حیض با حمل ممکن است].
بنابراین، مرحوم علامه حلی (ره) بر خلاف ابن ادریس حلّی (ره) و ابن جُنید اسکافی (ره) قائل به اجتماع حیض با حمل است و در کتابهای خود؛ از جلمه منتهی[2]، تحریر[3]، قواعد[4] به این مطلب اشاره کرده است.
ابن جُنید (ره) فرموده است که وجه اینکه یائسه حیض نمیبیند غلبه است و این غلبه در زن باردار نیز وجود دارد، یعنی چون غالباً زن یائسه حیض نمیبیند، گفتهاند که یائسه، حائض نمیشود و این غلبه در حُبلی (زن باردار) نیز وجود دارد، یعنی زنان باردار نیز غالباً حیض نمیبینند لذا حُبلی نیز به دلیل غلبه حیض نمیبیند.
مرحوم آیت الله خویی (ره) فرموده است:
اولاً، جریان غلبه [، به این نحو که گفته شود که غلبه عدم رؤیت دم حُبلی در حکم غلبه عدم رؤیت دم یائسه است،] قیاس است و در مذهب شیعه، قیاس جایگاهی ندارد و در احکام نمیتوان با استناد به قیاس، حکم صادر کرد؛
ثانیاً، قیاس مذکور، قیاس معالفارق است چون در باب یائسه، نص و روایت وجود دارد که حدّ یائسگی را معیّن کردهاند و گفتهاند که سنّ یائسگی برای زنان سیّده شصت سال و برای زنان غیر سیّده پنجاه سال است بنابراین، اینکه در باب یائسه گفته میشود که زن یائسه، حیض نمیبیند به این خاطر است که از طرف شارع محدَّد به سن شده است و مقتضای نصوص این است که یائسه خون حیض نمیبیند و از باب غلبه نیست.
پس اولاً تشبیه باب حُبلی به باب یائسه قیاس است و قیاس معتبر نیست، ثانیاً، قیاس مذکور، معالفارق است زیرا اینکه زن یائسه خون حیض نمیبیند از باب غلبه نیست، بلکه از باب نص است، به خلاف باب حُبلی که روایات کثیرهای وجود دارند که بر این دلالت دارند که زن باردار خون حیض میبیند و دلیلی اقامه نشده است که زن باردار هیچگاه خون نمیبیند و غلبه نمیتواند دلیل قانع کنندهای باشد.
بررسی قول سوم
قول سوم، قول به تفصیل است.
تفصیل اول، این است که جمعی از بزرگان بین خونی که زنِ باردار قبل از آشکار شدن حمل [به حرکت بچه و امثال آن] میبیند و بین خونی که بعد از آشکار شدن حَمل میبیند، تفصیل دادهاند، به این نحو که گفتهاند که خونی که زن باردار قبل از آشکار شدن حمل میبیند خون حیض است، ولی خونی که که زن باردار بعد از آشکار شدن حمل میبیند خون حیض نیست.
مرحوم شیخ طوسی (ره) از قائلین به این تفصیل است و فرموده است: «الحامل عندنا تحيض قبل أن يستبين حملها، فاذا استبان فلا حيضَ»[5]؛ زن باردار نزد ما [امامیه]، قبل از اینکه حملش آشکار شود حیض میشود، پس اگر حمل آشکار شود، حیض نمیشود.
مرحوم ابن ادریس حلی (ره) [با اینکه در بررسی قول به امتناعِ اجتماع حیض با حمل، قائل به امتناع شده بود] در جای دیگر قائل به تفصیل شده است و فرموده است: «و الحبلى الحامل المستبين حملها اختلف قول أصحابنا و اختلفت أخبارهم، فبعض منهم يقول انّها تحيض و حكمها حكمها قبل حملها و منهم و هم الأكثرون المحصّلون يذهبون إلى أنّها لا ترى دم الحيض و لا تحيض و أيّ دم تراه فهو دم استحاضة أو فساد و هذا هو الصّحيح و به افتي و أعمل»[6]؛ در رابطه با زن بارداری که حملش آشکار شده است، اقوال مختلف است، بعضی گفتهاند که حیض میشود و حکم قبل از بارداری را دارد [، یعنی همانگونه که قبل از بارداری، خون حیض میدید، اکنون که حملش آشکار شده است نیز خون حیض میبیند] و بعضی از آنها که تعدادشان بیشتر است، گفتهاند که زن بارداری که حملش آشکار شده باشد حیض نمیشود و هر خونی را که ببیند یا خون استحاضه است یا خون عفونت، جراحت و امثال آن است و این قول، قول صحیح است و من نیز به آن فتوا میدهم و عمل میکنم.
مرحوم کیدَری (ره) [از فقهای قرن ششم] نیز در کتاب إصباح الشيعة بمصباح الشريعة [که کتاب معتبری است و کل ابواب فقه از طهارت تا دیات در آن جمع شده است و مرحوم صاحب جواهر (ره)، فاضل هندی (ره)، شهید ثانی (ره) و غیره به این کتاب ارجاع دادهاند و از این کتاب نقل قول کردهاند] فرموده است: «و لايكون الحيض قبل تسع سنين و لا بعد خمسين سنة و روي أنه في القرشيات يمتد إلى ستين و لا يكون للحامل المستبين حملها و أقل مدة الحيض ثلاثة أيام متواليات»[7]؛ حیض قبل از نُه سالگی و بعد از پنجاه سالگی نمیباشد و روایت شده است که در زنان قرشیّه تا شصت سالگی ادامه مییابد و زن بارداری که حملش آشکار است نیز حیض نمیشود و کمترین مدت حیض این است که شخص سه روز متوالی خون ببیند.
مرحوم آیت الله خویی (ره) فرموده است که فقط این سه فقیه بزرگ (مرحوم شیخ طوسی (ره)، مرحوم ابن ادریس حلّی (ره) و مرحوم کیدری (ره)) قائل به این تفصیل شدهاند و در کلمات سایر فقها چنین تفصیلی نیامده است. بنابراین، نمیتوان بر تفصیل مذکور، ادعای اجماع کرد [آنگونه که مرحوم ابن ادریس حلّی (ره) ادعای اجماع کرده است] و جایی برای ادعای اجماع و تسالم بر تفصیل مذکور، نیست.
دلیل قائلین به تفصیل مذکور
مرحوم آیت الله خویی (ره) فرموده است که مستند فتوای فقهایی که در این مسأله قائل به تفصیل شدهاند اعتماد به روایاتی است که قائلین به امتناع اجتماع حیض با حمل به آنها استناد کرده بودند که حاکی از این بود که زن وقتی که باردار میشود بچه در رَحِم او از خون حیض که در رَحِم حبس شده است، تغذیه میکند، یعنی قائلین به تفصیل نیز به آن روایات استناد کرده و میگویند که حَمل قبل از آشکار شدن نیازی به تغذیه ندارد ولی بعد از آشکار شدن نیاز به تغذیه پیدا میکند لذا از خون حیض که در رَحِم حبس شده است به عنوان تغذیه استفاده میکند و چیزی از آن خون باقی نمیماند تا به عنوان خون حیض از رَحِم خارج شود. روایت ذیل از جمله آن روایات است؛
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي الْعِلَلِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي الْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَصَمِّ عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ عَنْ مُقَرِّنٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)؛ قَالَ: سَأَلَ سَلْمَانُ عَلِيّاً (ع) عَنْ رِزْقِ الْوَلَدِ فِي بَطْنِ أُمِّهِ؛ فَقَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَبَسَ عَلَيْهِ الْحَيْضَةَ فَجَعَلَهَا رِزْقَهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ»[8].
امام صادق (ع) در روایت مذکور، فرموده است که سلمان از امام علی (ع) درباره رزق بچه در شکمِ مادرش سؤال کرد، آن حضرت (ع) در پاسخ سلمان فرمود که خداوند تبارک و تعالی خون حیض را برای او حبس کرده است، پس خون حیض را رزق او در شکم مادرش قرار داده است.
پاسخ از دلیل مذکور
درست است که خون حیض، غذا برای بچهی داخل رَحِم است، لکن این با دیدن خون حیض از طرف زن باردار منافات ندارد زیرا چه بسا مقداری از خون حیض به عنوان غذای بچه در رَحِم حبس شود و بچهی داخل رَحِم از آن تغذیه کند، لکن مازاد بر آن به صورت خون حیض از رَحِم خارج میشود لذا امکان دارد که زنِ باردار خون حیض ببیند، هرچند که حمل آشکار شده باشد. بنابراین، تفصیل مذکور، وجهی ندارد.
همچنین، روایت صحیحه أبی المغراء نیز بر این مطلب دلالت دارد که زنِ بارداری که حَملش آشکار شده باشد خون حیض میبیند؛
عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ؛ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْحُبْلَى قَدِ اسْتَبَانَ ذَلِكَ مِنْهَا تَرَى كَمَا تَرَى الْحَائِضُ مِنَ الدَّمِ، قَالَ: «تِلْكَ الْهِرَاقَةُ، إِنْ كَانَ دَماً كَثِيراً فَلَا تُصَلِّينَ وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا فَلْتَغْتَسِلْ عِنْدَ كُلِّ صَلَاتَيْنِ»[9].
ابی المغراء (کنیه حُمید بن مثنّی) از امام صادق (ع) در رابطه با زن بارداری که خونی میبیند که همانند خونی است که زن حائض میبیند، سؤال کرد [که وظیفهاش چیست؟]، آن حضرت (ع) در پاسخ فرمود که اگر آن خون زیاد باشد [در این صورت، حیض است] نماز نمیخواند ولی اگر آن خون کم باشد [، یعنی کمتر از سه روز باشد] نمازش را میخواند.
«الحمدلله رب العالمین»
[1]. علامه حلی، مختلف الشیعة فی أحکام الشریعة، ج1، ص356.
[2]. علامه حلی، منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، ج1، ص196، سطر22.
[3]. علامه حلی، تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط- القديمة)، ج1، ص13، سطر26.
[4]. علامه حلی، قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ص14، سطر11.
[5]. شیخ طوسی، الخلاف، ج1، ص239.
[6]. ابن ادریس حلّی، السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ج1، ص150.
[7]. محمد بن حسين، قطب الدين كيدرى، إصباح الشيعة بمصباح الشريعة، ص34.
[8]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج2، کتاب الطهارة، ابواب الحیض، باب30، ص333، ح13.
[9]. همان، ص331، ح5.