حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه سوم دی‌ماه ۱۴۰۰ که در مصلی قم برگزار شد، عنوان کردند: دوزخ گذرگاهی برای تقوا پیشگان است و اهل تقوا در آن متوقف نمی‌شوند، همچنین راه نجات و راه رسیدن به بهشت تقوا فردی، اجتماعی و... است.

امام جمعه قم  با اشاره به اینکه سستی و تنبلی در عبادت گاهی ریشه در تربیت خانوادگی و گاهی به علت تنگناهای زندگی است، اظهار کردند: وظیفه مسئولین سنگین است که فقر را ریشه‌کن کنند تا جامعه عابد شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه دادند گاهی سستی در عبادت به دلیل عدم آگاهی از نعمت‌ها، عظمت خداوند، پاداش عبادت و... است.

ایشان با بیان اینکه ما در فقر هستیم و خداوند غنی است، گفتند: فقر فقط به معنای نداشتن مال نیست بلکه به معنای نیازمند بودن است و ما حتی در نفس کشیدن نیز نیازمند هستیم.

عامل دیگر سستی در عبادت‌های فردی و اجتماعی این است که عده‌ای در اوج ثروت و عده‌ای در فقر هستند و عده‌ای همه جا دسترسی دارند و عده‌ای به هیچ جا دسترسی ندارند که این امر نباید در جامعه اسلامی اتفاق بیفتد.

همه ارکان کشور باید دست به دست هم بدهند و از این فرصت طلایی در نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند تا به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) مظلومان احساس امنیت و آرامش کنند.

ایشان با اشاره به اینکه متأسفانه دشمن کاری کرده که جامعه دینی و متدین نیز بی‌تفاوت و بی انگیزه از کنار این گناهان عبور کنند، اظهار کردند: همه آحاد جامعه در برابر ناهنجاری‌ها مسئول هستند.

ایشان با اشاره به اینکه نهم دی، ۱۹ دی و سالگرد شهادت سردار سلیمانی از افتخارات ملت ایران است، تأکید کردند: در ۹ دی ملت در مقابل بی‌حرمتی‌ها خروشیدند و با رهبر بیعت کردند و تاریخ را رنگ دیگری کردند.

۹ دی و ۱۹ دی امتحان بزرگ شما بود و نشان دادید که اگر آغاز راه با امام بودید میانه راه هم با امام هستید و تا پایان راه هم خواهید بود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: اسم شهید سلیمانی رمز مقاومت است و او فقط قهرمان ملی نیست ، بلکه قهرمان امت اسلامی است.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه سوم دی‌ماه ۱۴۰۰ که در مصلی قم برگزار شد،با بیان اینکه در این شرایط زنده نگه ‌داشتن یاد حضرت فاطمه (س)  جهاد بزرگی است، عنوان کردند: در این کشور باید حرمت و جایگاه اهل‌بیت (ع) حفظ شود و هیچ کسی نباید به مقام اهل‌بیت (ع) کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد کند.

ما طرف دار وحدت هستیم و به آن پافشاری می‌کنیم؛ زیرا امام و رهبری به آن تأکید کردند؛ اما همه باید آن را حفظ کنند.

امام جمعه قم بیان کردند: ترامپ چند کار برای از پا در آوردن ملت ایران طراحی کرده بود که به فضل پروردگار دوران زمامداری اش به پایان رسید و جانشین او بیان می‌کند که تمام فشارهایی که به ملت ایران وارد کردیم نتیجه عکس داشته و آن‌ها قوی‌تر شدند.

آن‌ها سه سامانه فشار اقتصادی و انواع تحریم، سامانه سیاسی برای انزوا ملت ایران و سامانه اطلاعاتی برای شورش در ایران طراحی کرده بودند اما به اهداف شان نرسیدند؛ زیرا از تاب‌آوری شما اطلاع نداشتند.

شما مردم جهان را متحیر کرده‌اید که این‌ها تربیت شده مکتب فاطمی هستند که با حسنین(ع) به خانه انصار می‌رفتند و دست از جهاد برنداشتند و یا تربیت شده مکتب علوی، مکتب رهبری و امام هستند.

ایشان با اشاره به اینکه باید هر روز اعلام کنند که می‌خواهیم به ملت ایران جایزه مقاومت بدهیم، ادامه دادند: شما به مع العسری و یسرا باور دارید و این آیه به معنای این نیست که به از سختی، آسانی است، بلکه یعنی این‌که در سختی آسانی است.

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه دشمنان منطقه از آمریکا مأیوس شده‌اند، گفتند: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به کشورهایشان دعوت می‌کنند که این امر از سر قدرت نیست، بلکه نشان دهنده استیصال است و پیام‌های پیدا و پنهان به جمهوری اسلامی است که خواهان بهترین روابط با شما هستیم که این‌ها محصول تاب‌آوری و استقامت در برابر دشمن شما است.

ایشان با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کردند: تورم، کاهش ارزش پول، مشکلات کسب‌وکار، مشکلات نظام بانکی و...مردم را عاصی کره است و سهم استان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که استانداران و نمایندگان مردم بتوانند خدمت‌رسانی کند؛ سهم شهر کریمه اهل‌بیت (س) را به‌گونه‌ای تعیین کنند که بتواند الگویی برای سایر استان‌ها شود.

 

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: امام حسن (ع) می‌فرمایند، سرآغاز هر توبه، رأس هر حکمت و شرف هر عمل به تقوا بستگی دارد و هرکسی از متقین به کامیابی رسیده به وسیله تقوا و پرهیزکاری بوده است.

 

ایشان در رابطه با نکات این حدیث بیان کردند: تقوای عملی، توبه و استغفار از گناه است و شخص متقی عالمانه، عاقلانه و هدفمند عمل می‌کند و منافع پایدار را با منافع زود گذر عوض نمی‌کند، همچنین انسان در سایه تقوا، شرافت پیدا می‌کند.

 

آیت الله حسینی بوشهری تربیت والدین، فقر در جامعه و ناآگاهی را از عوامل سستی در عبادت دانستند و گفتند: همه ناهنجاری‌هایی که در فضای جامعه رخ می‌دهد به خاطر لجاجت در مقابل دین نیست بلکه برخی از آنان به خاطر ناآگاهی است.

 

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: عبادت فقط نماز و روزه نیست و رسیدگی به زندگی محرومان نیز عبادت است.

 

در روایات بیان شده است علمی که مردم باید یاد بگیرند در چهارعلم شناخت خدا، شناخت نعمت‌های خدا، شناخت تکلیف‌هایی که خدا از بندگان خواسته و شناخت راه‌های دشمن خلاصه می‌شود.

 

خداوند به داوود (ع) می‌گوید یا داوود (ع) مرا دوست بدار و نزد خلق نیز مرا محبوب بگردان. داوود پاسخ می‌دهد: من تو را دوست دارم، اما چه کاری انجام دهم مردم هم تو را دوست بدارند؟ خداوند پاسخ می‌دهد، نعمت‌های مرا برای آن‌ها بشمار.

 

در روایت بیان شده است برای استجابت دعا ابتدا نعمت‌های خدا را بشمارید.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه دوم با بیان اینکه هر کدام از اهل‌بیت (ع) برای زندگی ما نقش الگویی دارند، عنوان کردند: زندگی امام حسن عسکری (ع) آموزه‌های بسیاری برای ما دارد که یکی از آن‌ها اهتمام به نماز اول وقت است.

 

ایشان با اشاره به اینکه اهتمام به نماز اول وقت در سیره همه ائمه (ع) وجود دارد، اظهار کردند: امام رضا (ع) در مناظره‌ای که داشتند زمانی که وقت اذان رسید جلسه را ترک کردند و افراد گفتند به جای حساس رسیده است امام رضا (ع) فرمود نماز را می‌خوانیم و بر می‌گردیم.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه تأثیرگذاری در محیط پیرامون از دیگر ویژگی‌های امام حسن عسکری (ع) بود، بیان کردند: جامعه ما به جای تأثیرگذاری تأثیرپذیر است

 

ایشان با بیان اینکه قم سه ویژگی دارد، اظهار کردند: ویژگی اول قم این است که جایگاه ویژه‌ای دارد و تربت اش مقدس است، همچنین از ائمه (ع) نقل شده است که اهل قم از ما هستند و ما نیز از آن‌ها هستیم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ویژگی دوم قم را وجود حرم کریمه اهل‌بیت (س) دانستند و گفتند: وجود مراجع و حوزه‌های علمیه از دیگر ویژگی‌های قم است.

 

ایشان در اشاره به سالگرد شهادت  سردار مهدی و مجید زین‌الدین بیان کردند: خون شهیدان مایه حیات انقلاب است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه صد روز از دولت جدید می‌گذرد، گفتند: رئیس‌جمهور نشان داد که با تمام وجود قدم‌هایی برای حل مشکلات مردم برداشته است. به استان‌های دوردست سر میزند که از نقاط مثبت است و امیدواریم دستاوردهایی هم داشته باشد و قول بدون عمل در کارنامه رئیس‌جمهور نباشد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، افزودند: وی در جهت منویات رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کند، همچنین روحیه خوبی بین سه قوه ایجاد شده است و امیدواریم مردم تأثیر این را در مسائل اقتصادی و فرهنگی‌شان ببینند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری گفتند: تلاش‌هایی در تأمین کالای اساسی شده است؛ اما نرخ مناسب برای اینکه همه بتوانند خریداری کنند نیاز به تلاش بیشتری دارد.

 

ایشان با بیان اینکه ارزش پول ملی باید رشد کند، قیمت‌ها پایین بیاید و بین بخش‌های اقتصادی انسجام ایجاد شود، تأکید کردند: انتظار مردم نظارت است و بدون نظارت نمی‌توان کاری پیش برد و ازمبدا تا مقصد باید نظارت وجود داشته باشد، همچنین پرچم عدالت همواره باید برافراشته باشد؛ زیرا مردم تشنه عدالت هستند از تبعیض سخت نگران هستند.

 

امام جمعه قم  در رابطه با مذاکرات هسته‌ای بیان کردند: تعهد باید در مقابل تعهد باشد؛ ما بر اساس فتوای رهبری به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رویم اما شما نیز باید همه تحریم‌ها را یکجا لغو کنید.

 

 

 

 

 

خطیب نماز جمعه قم اظهار کردند: باید حکومت فراگیری که تمام ملیت‌ها و مذاهب در آن شرکت دارند در افغانستان ایجاد شود تا امنیت اجرا شود.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، در خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به آیه قرآن که می فرماید: بهشت ما برای کسانی است که اهل تقوا و پرهیز از گناه باشند، عنوان کردند: شرط ورود به بهشت پرهیز از گناه و داشتن روح خداترسی است.

 

امام جمعه قم، در رابطه با آسیب‌های بندگی و عبودیت بیان کردند: یکی از مشکلاتی که سر راه بندگی قرار می‌گیرد، سستی و تنبلی است که افراد نشاط و شادابی لازم برای عبادت را ندارد و کاهلی می‌کنند.

 

ایشان با بیان اینکه هر چیزی در این عالم علت دارد و علت این سستی‌ها به انسان برمی‌گردد، اظهار کردند: گاهی سهل‌انگاری از ویژگی‌های شخصیتی فرد است؛ اما مهم‌ترین عامل محیط خانواده است؛ زیرا اولین محیطی که فرزندان در آن قرار می‌گیرند خانواده است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر والدین در انجام عبادت و یا تربیت دچار سستی باشند این سستی در فرزند هم ایجاد می‌شود، تصریح کردند: برخی هنجارشکنی‌هایی که در سطح شهر دیده می‌شود نشان دهنده بی‌خیالی والدین در این موضوع و یا بی‌توجهی به تربیت فرزندان است.

 

اگر در جامعه‌ای فقر و نداری حاکم شود می‌تواند باعث سستی در عبادت شود؛ زیرا افراد دل‌مشغولی‌شان زندگی است و صبورانه با مشکلات برخورد نمی‌کنند؛ مثلاً افراد بعد از اینکه با مشکلات مواجه می‌شوند دیگر به مسجد نمی‌روند.

 

ایشان  با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام (ص) چند سال در شعب ابی‌طالب با تحریم‌های اقتصادی مواجه بودند و با این کار درس تحمل صبر دادند، بیان کردند: وظیفه مسئولین تنظیم بازار و رفع مشکلات اقتصادی مردم است تا بهانه‌ای برای دوری از دین و مجلس‌های مذهبی نشود.

 

حضرت علی (ع) می‌فرماید، فقر باعث سستی ایمان و یقین، ایجاد نقیصه در تدبیر، پرخاشگری و کنار رفتن حجب حیا می‌شود به همین خاطر از فقر در جامعه به خدا پناه می‌بریم.

 

ظرفیت و امکانات کشور کم نیست؛ اما به دلیل نبود نظارت‌های لازم به مردم خیانت شده است و مردم را نسبت به نظام و اسلام بدبین کرده است و باید کاری کرد که اعتمادسوزی به اعتمادسازی تبدیل شود.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه دوم در رابطه با هفته وحدت عنوان کردند: فلسفه این هفته با محوریت پیامبر (ص) این است که جامعه اسلامی خودشان را بشناسند و بر مشترکاتشان تأکید کنند تا چشم طمع دشمنانی که نگاه بدبینانه به خاک سرزمین‌های اسلامی دارند را کور کنند.

 

هفته وحدت دارای پشتوانه قرآنی است که خطاب به جامعه امت اسلامی می‌گوید به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید که این یعنی نگویید که اهل کدام کشور، نژاد، مذهب و...هستید.

 

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه اتفاقات ولادت پیامبر (ص) مانند شکستن طاق کسرا، فروریختن بت‌ها و...،نشان دهنده این بود که جهان باید منتظر اتفاقی ویژه باشد، بیان کردند: این رخ دادها نوید داد که بت‌پرستی، ظلم و ستم باید از جامعه رخت ببندد و به جای آن باید عدالت و توحید حاکم شود.

 

ایشان در رابطه با افغانستان تصریح کردند: ۲۰ سال آمریکایی‌ها با دو هدف ایجاد امنیت و ایجاد رفاه و فراوانی نعمت به افغانستان آمدند؛ اما بعد از ۲۰ سال مفتضحانه رفتند.

 

ثمره حضور آمریکایی ناامنی بود و اکنون هم که رفتند برای خود جانشین تعیین کردند و دست پخت خودشان را در آنجا تقویت کردند و دو هفته نماز جمعه شیعیان را به خون بستند.

 

امنیت باید برای همه فراهم شود و کسانی که این ناامنی را ایجاد کردند باید مجازانت شوند و مجازات به اطلاع عموم جهان برسد تا مردم مطمئن شوند، شما می‌خواهید برای همه مردم افغانستان امنیت ایجاد کنید.

 

مرزهای ما باید امن شود و همچنین حاضر نیستیم خون هیچ بی‌گناهی اعم از شیعه و سنی در افغانستان ریخته شود، اما نباید شیعه بی‌پناه بماند.

 

خطیب نماز جمعه قم، اظهار کردند: باید حکومت فراگیری که تمام ملیت‌ها و مذاهب در آن شرکت دارند، ایجاد شود تا بتوان امنیت اجرا شود.

 

ایشان در رابطه با لبنان عنوان کردند: لبنان دچار تحریم اقتصادی است و هزار درود بر سید مقاومت که توانست توطئه‌های تحریمی را نقش بر آب کند و اعلام کرد که گازوئیل و مازوت را از ایران وارد می‌کنیم و از زمانی که کشتی از ایران حرکت می‌کند جز خاک لبنان است و با این سخن کسی جرأت نزدیک شدن به این کشتی را پیدا نکرد و زمانی هم که به لبنان رسید، گفتند اول بین مسیحیان و سپس سنی‌ها تقسیم کنید و در آخر بین شیعیان تقسیم کنید.

 

 

 

خطیب نماز جمعه قم گفتند: رهبری، ابتدا تأکید بر حضوری حداکثری دارند؛ زیرا اگر تعداد رأی‌ها بالا باشد میدان و دیپلماسی به کمک هم می‌آیند.

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»  در خطبه نماز جمعه این هفته که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: یکی از راه‌های درمان بیماری‌های اخلاقی و روحی به خود آمدن و متوجه شدن است؛ یعنی از جانب خداوند عنایتی به انسان شود که از خواب غفلت بیدار شود و در تاریخ نیز افرادی را داشته با تلاوت یک آیه متحول و از خواب قفل بیدار شدند.

امام جمعه قم با بیان اینکه انسان باید از خداوند بخواهد، معلمی که انسانی شایسته و وارسته است را در مسیر او و چراغ راه اش قرار دهد، زیرا این دومین راه است، بیان کردند: دشمن می‌تواند شفابخش و علاج کننده بیماری اخلاقی ما باشد؛ زیرا دشمن به خاطر دشمنی که دارد جست‌وجو می‌کند که عیب‌ها را پیدا و در معرض دید دیگران قرار دهد و آن زمان که نقاط ضعف را پیدا می‌کنیم و می‌توانیم آن را درمان کنیم و امیرالمؤمنین (ع) نیز در این رابطه می‌فرماید: دشمنان گاهی سود رسانی بیشتری نسبت به دوستان و برادران دارند.

خطیب این هفته نماز جمعه قم با اشاره به اینکه عنصر چهارم نیز درس گرفتن از حوادث تاریخ است، بیان کردند: توجه به اینکه چه عواملی باعث شدن که گذشتگان در سیاهی و باتلاق گرفتار شوند بسیار مفید است و تاریخ گذشتگان عبرتی برای ما است که بدانیم مسیر سقوط کدام است و اگر خداوند بنده‌ای را دوست بدارد با عبرت گرفتن از تاریخ او را موعظه و پند می‌دهد.

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه دوم با بیان اینکه اگر واجبات الهی را خوب انجام دهید، متقی‌ترین افراد خواهید شد، عنوان کردند: اگر می‌خواهیم بهترین مردم باشیم، باید مسیر اهل‌بیت(ع) را به ‌درستی دنبال کنیم این گونه جز افراد می‌شویم که خداوند جنت را برای آن‌ها وعده داده است و این پیروی باید هم در بعد فردی وهم در بعد اجتماعی باشد.

ایشان با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در بین امامان به عالم آل محمد (ص) شهرت دارد؛ تصریح کردند: علیرغم تفکری که دشمن کرده تا امام را از مدینه به مرو بیاورد تا او را در تنگنا و محاصره قرار دهد امام فرمودند من در مباحث حکومتی دخالت نمی‌کنم که همین امر زمینه‌ای برای مناظره و گفت‌وگو با سایر ادیان را فراهم کرد.

امام رضا (ع) توصیه کرده اند که فقط به دوستی ما و یا فقط به عباداتتان بسنده نکنید؛ زیرا این دو مکمل هستند و اگر باهم نباشند سودی ندارد و متأسفانه برخی اوقات ما از یک از این دو غافل می‌شویم.

امام رضا (ع) در توصیه دیگر می‌فرماید مومن باید در چارچوب دین شاد باشد و باید این شادی را به دیگران هم منتقل کند؛ زیرا این شادی فقط برای تو نیست، بلکه برای همه هم نوعان است.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید به اینکه امروز، روز مهم است، بیان کردند: رهبری فرمودند امروز، روز ملت ایران و صحنه‌گردانی این ملت است.

ایشان با بیان اینکه مناظرات نسبت به سال‌های قبل کمی بهتر بود؛ اما هنوز هم باید تمرین کنیم تا آبرو کسی را به ‌ویژه در معرض دید میلیون‌ها آدم نبریم، اظهار کردند: فایده این مناظرات این بود که علاوه بر اینکه سبب موج‌آفرینی، ایجاد شورونشاط همچنین با آشنا شدن مردم با برنامه‌های کاندیدا نیز شد.

کاندیدای پیروز نباید دچار غرور شود و باید بگوید که رقابت‌ها تمام‌شده است و امروز باید همان‌گونه که در عرصه‌های تسلیحاتی موفق هستیم در عرصه‌های اقتصادی نیز باید موفق شویم و از برنامه‌های سایر رقبا نیز استفاده کند و آن‌ها نیز در اجری این برنامه‌ها بایدهمکاری کنند.

رهبری ابتدا تأکید بر حضوری حداکثری دارند؛ زیرا اگر تعداد رأی‌ها بالا باشد میدان و دیپلماسی به کمک هم می‌آیند.

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 98/06/08                                                      خطبه شماره 168

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال امیرالمؤمنین(ع): «أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِتَّقُوا اَللَّهَ فَإِنَّ اَلصَّبْرَ عَلَى اَلتَّقْوَى أَهْوَنُ مِنَ اَلصَّبْرِ عَلَى عَذَابِ اَللَّهِ»[1]؛ حضرت می‎فرمایند: اى مردم،رعايت تقواى الهى را بنمائيد، زيرا بردبارى و پايدارى در امر پرهيزگارى آسانتر از تحمّل عذاب الهى است.

در خطبه اول بحث ما پیرامون فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود. تاکنون در سرفصل های مختلفی در رابطه با این فریضه سخن گفتیم. آخرین سرفصل معیارهای شناخت معروف و منکر بود. تا کنون به معیارها و شاخص ها و ابعاد مختلفی اشاره کردیم. آخرین معیاری که به آن پرداختیم، مقوله عدالت اجتماعی بود. گفتیم اجرای عدالت اجتماعی در جامعه دینی ما از مصادیق بارز معروف شناخته می‎شود. یعنی اگر کاگزاران اسلامی و مدیران جامعه و مردم ما هر کدام به سهم خودشان در جایگاهی که دارند در جهت اجرای عدالت اجتماعی تلاش کنند، این عین معروفی است که در جامعه اتفاق افتاده است.

در مورد عدالت اجتماعی به ابعاد و شاخص های آن به صورت مفصل در ضمن چند خطبه اشاره کردیم. از خطبه قبل بحثی را شروع کردیم تحت این عنوان که موانع تحقق عدالت اجتماعی در جامعه چیست؟ توضیح دادیم که دو مانع میتواند بر سر راه اجرای عدالت اجتماعی باشد. اولین عامل و مانع به کارگزاران و مدیران جامعه برمیگردد و عالم و مانع دوم به مردم و آحاد جامعه برمیگردد.

در رابطه با بخشی که به کارگزاران جامعه برگشت، به پنج عامل کلیدی اشاره کردیم؛

اولین عامل که مانعی بر سر راه اجرای عدالت اجتماعی است، گفتیم اگر کارگزاران تحمل شنیدن حرف حق را نداشتند، عامل بزرگی بر سر راه اجرای عدالت اجتماعی است.

عامل دوم این است که خود را برتر از دیگران بدانند.

عامل سوم غفلت از رسیدگی به امور مردم است. کارگزارانی که مردم را به حاشیه برانند و مردم را فراموش کنند، نباید از این جامعه انتظار اجرای عدالت اجتماعی داشت.

عامل چهارم؛ پیش داوری و قضاوت مسئولان بر اساس ظن و گمان است.

پنجمین عامل، تمایلات و هواهای نفسانی کارگزاران است. اگر هر کسی به میل و سلیقه خودش بخواهد جامعه را اداره کند، این جامعه روی عدالت را نخواهد دید.

اما در رابطه با موانعی که به آحاد جامعه برمیگردد:

اولین عامل، گریز مردم از عدالت است. اگر مردم از اجرای عدالت گریزان شدند، یعنی در حقیقت تحمل اجرای عدالت در جامعه نداشتند، اگر کارگزاری اراده کرد که عدالت در جامعه اجرا شود ولی مردم بهانه گیری کردند و هر کدام از زیر بار اجرای عدالت، شانه خالی کردند، چنین جامعه ای رنگ اجرای عدالت را نخواهد دید. من گلایه سوگمندانه امیرالمؤمنین(ع) راجع به مردم زمانه خودشان را بیان میکنم: حضرت فرمودند: « أَيُّهَا [أَيَّتُهَا «خ»] اَلنُّفُوسُ اَلْمُخْتَلِفَةُ، وَ اَلْقُلُوبُ اَلْمُتَشَتِّتَةُ اَلشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ، وَ اَلْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ، أَظْأَرُكُمْ عَلَى اَلْحَقِّ وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ نُفُورَ اَلْمِعْزَى مِنْ وَعْوَعَةِ اَلْأَسَدِ، هَيْهَاتَ! أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ اَلْعَدْلِ، أَوْ أُقِيمَ اِعْوِجَاجَ اَلْحَقِّ»[2]؛ اى مردم گوناگون داراى دلهاى پراكنده كه (با هم متّفق نبوده) بدنهاشان حاضر و عقل هاشان از آنها پنهان است، با مهربانى تمام شما را بطرف حقّ سوق مى ‏دهم و از آن رم مى‏ كنيد مانند رم كردن بز از آواز شير چه بسيار مشكل است كه بكمك شما عدل پنهان را آشكار سازم يا حقّى كه (گمراه كنندگان) كج نموده‏اند راست گردانم.

اینجا سخن از کارگزاران و مجریان نیست، بلکه سخن از مردمی است که تحمل اجرای عدالت را ندارند. اگر مردم آغوش باز نکنند برای اجرای عدالت، در چنین جامعه ای، عدالت تحقق پیدا نمیکند.

بنابراین هم کارگزاران باید تحمل شنیدن سخن حق را داشته باشند و عزمی راسخ برای اجرای عدالت داشته باشند و هم جامعه پذیرای اجرای عدالت باشد تا در جامعه ای که میخواهد راه امیرالمؤمنین را بپیماید در آن جامعه، اجرای عدالت شود.

عامل دوم مربوط به این است که جامعه ای که دچار ضعف نفس و سستی است، میخواهد، اما به میدان نمی‎آید. امیرالمؤمنین میفرماید شما گاهی از من تند تر هستید و شعارهایتان از من تندتر است ولی چه شده است که روز حادثه و روزی که باید در میدان اجرای عدالت باشید، آنجا حضور ندارید. حضرت می‎فرماید: «لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ وَ لَا يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ.... كَلَامُكُمْ يُوهِي الصُّمَّ الصِّلَابَ وَ فِعْلُكُمْ يُطْمِعُ فِيكُمُ الْأَعْدَاءَ تَقُولُونَ فِي الْمَجَالِسِ كَيْتَ وَ كَيْتَ فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِيدِي حَيَادِ»[3].  براستي كه ذليلان در مقابل ستم نايستند و با ستمگر نستيزند، و اين ناموس الهي است كه تنها با جدّيت و اراده پولادين به حق توان رسيد ..... سخنان ادّعايى شما، سنگ هاى سخت را مى شكند، ولى رفتار سست شما دشمنان را اميدوار مى سازد، در خانه هايتان كه نشسته ايد، ادّعاها و شعارهاى تند سر مى دهيد، امّا در روز نبرد، مى گوييد اى جنگ، از ما دور شو، و فرار مى كنيد.

بنابراین تلاش کنیم در جامعه، هم مجریان سالم عمل کنند و هم مردم گریز از عدالت نداشته باشند بلکه با اراده ای استوار در میدان حضور پیدا کنند.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا جامعه ما را جامعه عدالتخواه قرار بده، برکاتت را بر ما نازل بفرما، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال امیرالمؤمنین (عليه السلام): «التَّقْوَى‏ غَايَةٌ لَا يَهْلِكُ مَنْ تَبِعَهَا وَ لَا يَنْدَمُ مَنْ يَعْمَلُ بِهَا لِأَنَّ بِالتَّقْوَى فَازَ الْفَائِزُونَ وَ بِالْمَعْصِيَةِ خَسِرَ الْخَاسِرُون»[4]. ‏مولا امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمودند: تقوا هدفی است که هر کس از آن تبعیّت کند هلاک نمی شود و هر کس بدان عمل کند پشیمان نمی گردد، زیرا به وسیله تقواست که رستگاران رستگار شدند و به سبب معصیت است که زیان کاران زیان کردند.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم.

نکته اول: از شما مردم خوب و متدین به خاطر بزرگداشت اعیاد اسلامی عموماً و عید غدیر خصوصاً تشکر میکنم. امسال حضور مردم ما در پاسداشت عید غدیر تماشایی بودم. من اینجا نبودم ولی شنیدم که مردم قم و شهرهای دیگر، این روز بزرگ را به عنوان بیعت با امیرالمؤمنین گرامی داشتند. خوشا بحال شما که به آن حدیث عمل میکنید که فرمود: «شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا»[5] و بر اساس این کلام نورانی یک تقاضا دارم و آن اینست که ماه محرم هم در پیش است. اگر در اعیاد اینگونه عمل میکنیم، در مراسمات عزاداری هم سنگ تمام بگذاریم. محرم ماه نهضت و قیام و عاطفه و منطق و استدلال و حماسه است. سخنرانان و مداحان عزیز در ماه محرم و صفر خیلی خوب میتوانند نقش آفرینی کنند. در تبیین مکتب و معارف اهل بیت کوتاهی نکنند.

نکته دوم: امروز روز 8 شهریور مصادف با سالگرد شهادت شهید رجایی و شهید باهنر است. یاد این دو عزیز را که الگوی خوبی برای کارگزاران اسلامی هستند، گرامی میداریم. همچنین یاد و خاطره دیگر شهدا مثل شهید قدوسی و رئیسعلی دلواری را گرامی میداریم.

امروز به عنوان روز مبارزه با تروریسم هم نامگذاری شده. دشمنان ما در مقام ادعا خیلی حرف میزنند اما در مقام عمل چیزی برای عرضه ندارند. طالبان و داعش را همین آمریکا و اروپایی ها به وجود آوردند. منافقینی که در این کشور دست به ترور زدند و از مجموع 17 هزار تروری که در کشور اتفاق افتاد، بیش از 12 هزار نفر شهید شدند؛ اینک این منافقین کجا زندگی میکنند؟ در آغوش مدعیان حقوق بشر و کسانی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند. خوشبختانه مردم ما و جهانیان و مردم آزادیخواه دنیا چهره اینها را خوب شناخته اند و دیگر جایی برای اینکه خودشان را عرضه کنند باقی نمانده است.

نکته سوم: روز نهم شهریور را باید گرامی بداریم؛ یاد شخصیت بزرگ، رهبر شیعیان لبنان که مردم عزیز لبنان همچنان منتظر حضور این شخصیت در میان خودشان هستند. امیدواریم خدای متعال به این عزیزان خوشحالی عنایت کند و بتوانند بار دیگر در کنار رهبرشان قرار بگیرند.

ما در هفته دولت قرار داریم. مقام معظم رهبری به دولت فعلی فرمودند دو سال زمان کمی برای کار کردن نیست. باید گزارش به مردم بدهند که در طول یکسال کارهای انجام شده چیست؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند ما دو مسئله مهم و اساسی داریم که باید رویش دقت شود. 1- اولیت بندی کنیم که چه کارهایی میخواهیم انجام دهیم. 2- از حاشیه سازی پرهیز کنیم. مردم ما آرامش میخواهند و میخواهند یکپارچه بمانند تا در مقابل دشمن مقاومت کنند. بنابراین باید اولویت بندی کرد و از هرنوع حاشیه سازی که زمینه را برای رخنه دشمن فراهم میکند باید پرهیز کنیم. اولویت ما امروز اقتصاد و فرهنگ است. در مورد مسائل اقتصادی باید کاری کنیم که تولید رونق پیدا کند، به تولید کنندگان باید امتیاز دهیم. تولید کنندگان سربازان جبهه جنگ اقتصادی ما هستند؛ همانگونه که ما در دوران دفاع مقدس، رزمندگانمان را تکریم میکردیم، امروز تولید کنندگانمان در عرصه جنگ اقتصادی را باید تکریم کنیم. مسئله فرهنگ هم یک مسئله کلیدی و اساسی است. اگر بگوییم دشمن در مواجهه با ارزشها قتل عام به راه انداخته آن هم در پرتو فضای مجازی، گزاف نگفته‎ایم. اگر به تعبیر رهبری، دشمن شبیخون فرهنگی زده، گزاف نگفته ایم. باید مواظب فرهنگمان باشیم. جهتگیری ها و حرکاتمان باید اسلامی باشد. یکی از مسائلی که دغدغه مؤمنین و متدینین ما را تشکیل میدهد مسئله حجاب و عفاف در جامعه ما است. علاوه بر اینکه ما از خانواده و انتظار داریم برای حفظ کرامت زن و حجاب و عفاف، از کارگزاران نظام و همایشهایی که برگزار میکنند نیز انتظار داریم راجع به این ارزش دینی و اسلامی دقت کنند و کاری نکنند که دشمنان بگویند بعد از چهل سال، اینها دارند با ارزشهایشان مقابله میکنند. این از مطالبات جدی مردم مؤمن و متدین ما است.

مسئله دیگری که میخواهم اشاره کنم مسئله مبارزه با مفاسد اجتماعی است. تنها یک قوه نمیتواند با مفاسد اجتماعی مبارزه کند. باید هر سه قوه در کنار هم قرار بگیرند و همپوشانی کنند تا در نتیجه خروجی آن مبارزه با مفسدان بخصوص مفسدان دانه درشت شود. اگر یک مجموعه ای بخواهد با مفاسد مبارزه کند و مجموعه دیگری اعتراض کند، مبارزه با مفاسد رونق پیدا نمیکند. باید قوه مجریه نظارت کامل داشته باشد، کارگزاران به مُرّ قانون عمل کنند و ساختارها اصلاح شود و از سوی دیگر اگر دستگاه قضایی با مفاسدی برخورد کرد، قاطعانه ورود کند و دیگر قوا، زمینه و تسهیلاتی را برای اجرای قانون فراهم کند؛ آنجاست که جامعه ما احساس آرامش میکنند. در همین مدت کوتاهی که دستگاه قضایی یک تلاش جدی شروع کرده، مردم ما احساس میکنند یک حرکتی در جامعه ایجاد شده و به آینده انقلابشان امیدوار میشوند.

مسئله دیگری که میخواهم اشاره کنم در مورد مذاکره با آمریکا است. البته ان شاءالله مسئولان ما دنبال تجربه تلخ گذشته نخواهند بود. ما تجربه خوبی از حدود دو سال مذاکره نداریم؛ دشمنان در صدد مکر و فریب اند. آنها ظاهری را آراسته میکنند ولی در واقع در صدد ضربه زدن به نظام و انقلاب هستند. ما این گام کاهش تعهدات برجامی را که شروع کردیم باید ادامه دهیم تا دشمن بداند که ما بی تفاوت نیستیم در مقابل عدم عمل به تعهداتشان. ما کسانی نیستیم که از مذاکره با انسانهای اهل منطق و اهل تعهد فرار کنیم اما اگر طرف مقابل، بی تعهدی کرد و بدون منطق اقدامی را انجام داد ملت رشید ما اجازه نخواهند داد که ما در مقابل انسانهای بی منطق به مذاکره بنشینیم و مذاکره کنیم.

مسئله کشمیر متاسفانه زخمی است بر پیکر جامعه اسلامی ما. رابطه ما با دولت هند رابطه خوبی است ولی محدودیتها و بازداشتهایی که برای مسلمانان کشمیر به وجود می آورند را میشنویم. از پشت همین تریبون از مسئولان هند میخواهیم که شرایطی را برای زندگی مسالمت آمیز مردم مسلمان کشمیر فراهم کنند تا بتوانند با آرامش به زندگیشان ادامه دهند.

مسئله دیگر در مورد جشن عاطفه ها است. برادران و خواهران! سال تحصیلی نزدیک است و ما دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعتی داریم. خوب است شما هم در این جشن عاطفه ها شرکت کنید و ان شاءالله فرزندان عزیزی که بضاعت مالی ندارند را مانند فرزندان خودتان حساب کنید تا آنها هم بتوانند سال تحصیلی خوبی را پشت سر بگذارند.

نکته آخر در مورد حجاج بیت الله الحرام است. تقبل الله اعمالکم جمیعاً. الان که به سلامت برمیگردید در ولیمه دادن ها کمی ملاحظه کنید. ولیمه ها را کمی ساده تر برگزار کنید تا در نتیجه آن مبلغ مازاد را به نیازمندان کمک کنید و آنها را در زندگی خودتان شریک کنید.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، انقلابمان را به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل بگردان، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

 



[1]. تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام , ج 1 , ص 220.

[2]. نهج البلاغة ، ج1، ص 188.

[3]. نهج البلاغه، خطبه 29.

[4]. كنزالعمال، ح 16. تحف العقول ص ١٦٤.

[5]. بحارالانوار، ج‏5، ص‏225.

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 98/06/29                                                 خطبه شماره 169

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال امیرالمؤمنین(ع): «فَعَلَیْکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنَّهَا تَجْمَعُ مِنَ الْخَیْرِ مَا لَا یَجْمَعُ غَیْرُهَا وَ یُدْرَکُ بِهَا مِنَ الْخَیْرِ مَا لَا یُدْرَکُ بِغَیْرِهَا خَیْرُ الدُّنْیَا وَ خَیْرُ الْآخِرَهًِْ» بر شما باد به رعایت تقوا، که این صفت چندان خیر دارد که هیچ خصلت دیگر ندارد و در پرتو آن در دنیا و آخرت به چیزهایی توان دست یافت که با هیچ‌چیز دیگر نتوان به آن‌ها رسید .

خطبه اول

بحث در خطبه اول پیرامون فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است. تاکنون به سرفصلهای مهمی در رابطه با این موضوع اشاره شده است. آخرین بحث معیارهای شناخت معروف و منکر بود. مصادیق متعدد برای معروف برشمردیم. یکی از مصادیق مهم بحث اجرای عدالت اجتماعی بود. به ابعاد عدالت اجتماعی پرداختیم. آخرین بحثی که بنا شد مطرح کنیم، موانع تحقق عدالت اجتماعی در جامعه بود. ابتدا این موانع را به دو بخش تقسیم کردیم؛ یک بخش به زمامداران و مسئولان یک نظام بر میگردد و بخش دوم از موانع سر راه اجرای عدالت به خود مردم برمیگردد. موانعی که مربوط به مسئولان و کارگزاران بود در ضمن 5 مانع مطرح شد. به طور خلاصه عبارت بود از اینکه مسئولانی که تحمل شنیدن حرف حق ندارند، اینها مانع ایجاد میکنند سر راه عدالت اجتماعی. مسئولانی که از رسیدگی به امور جامعه و مردم غفلت کنند، بینش و داوری آنان بر اساس ظن و گمان باشد و بالاخره تمایلات و هواهای نفسانی اگر سرنوشت تصمیمات مسئولان را بدست بگیرد، اینگونه مسئولان مانعی بزرگ سر راه عدالت اجتماعی در جامعه خواهند بود.

اما آنچه به مردم برمیگردد در خطبه قبل به دو مورد اشاره شد. اولین مورد عبارت بود از اینکه جامعه عدالتگریز نمیتواند این جامعه، شاهد اجرای عدالت باشد، عامل دومی که مطرح شد این بود که گاهی مسئولان جامعه هم عدالت خواه اند و هم در صدد اجرای عدالتند، عدم همکاری مردم با مسئولان و نشان دادن ضعف نفس از ناحیه مردم این هم مانع دیگری است سر راه اجرای عدالت.

امروز به عامل سوم و چهارم اشاره میکنم که مربوط به حکومت نیست و اگر هم به حکومت مربوط میشود به عدم نظارت حکومتها برمیگردد اما به خود مردم مربوط هست و آن این است که اگر مردم و آحاد جامعه رفتاری ظالمانه با یکدیگر داشته باشند، یعنی به دور از انصاف عمل کنند که این دوری از انصاف و همراه بودن عمل آنها با ظلم مانع بزرگی سر راه اجرای عدالت اجتماعی است. من در حالات مولای متقیان امیرالمؤمنین(ع) این نکته برجسته را دیدم که حضرت هر روز قبل از اینکه سر کار بروند، اول به بازار مسلمانان در کوفه سر میزد و مردم به خطاب میکرد که تقوا را پیشه کنید، مردم منتظر میماندند تا جملات حضرت را بشنوند. یکی از جملات حضرت این است: «يَا مَعْشَرَ اَلتُّجَّارِ اِتَّقُوا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا سَمِعُوا صَوْتَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَلْقَوْا مَا بِأَيْدِيهِمْ وَ أَرْعَوْا إِلَيْهِ بِقُلُوبِهِمْ وَ سَمِعُوا بِآذَانِهِمْ فَيَقُولُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَدِّمُوا اَلاِسْتِخَارَةَ وَ تَبَرَّكُوا بِالسُّهُولَةِ وَ اِقْتَرِبُوا مِنَ اَلْمُبْتَاعِينَ وَ تَزَيَّنُوا بِالْحِلْمِ وَ تَنَاهَوْا عَنِ اَلْيَمِينِ وَ جَانِبُوا اَلْكَذِبَ وَ تَجَافَوْا عَنِ اَلظُّلْمِ وَ أَنْصِفُوا اَلْمَظْلُومِينَ وَ لاَ تَقْرَبُوا اَلرِّبَاوَ أَوْفُوا «اَلْكَيْلَ وَ اَلْمِيزٰانَ وَ لاٰ تَبْخَسُوا اَلنّٰاسَ أَشْيٰاءَهُمْ» ... «وَ لاٰ تَعْثَوْا فِي اَلْأَرْضِ مُفْسِدِينَ» فَيَطُوفُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي جَمِيعِ أَسْوَاقِ اَلْكُوفَةِ ثُمَّ يَرْجِعُ فَيَقْعُدُ لِلنَّاسِ»  یعنی مسئولیتی متوجه بازرگانان و تجار است. حضرت می فرماید پیشاپیش طلب خیر کنید و با آسان گرفتن بر مشتریان از خداوند برکت بخواهید یعنی برکت شما از جای دیگری میآید. بعد حضرت میفرماید خود را به بردباری بیارایید یعنی صبور باشید در معامله کردن با مردم، از قسم خوردن بپرهیزید، بعد میفرمایند در معامله دروغ نگویید و از ظلم دست بکشید و با مظلومان منصفانه برخورد کنید و هرگز به ربا نزدیک نشوید. این منشوری است که وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) برای بازاریان بیان فرمودند. بعد فرمودند در حق مردم کم نگذارید. در زمین تلاش فساد انگیز نکنید. بعد هم به حضرت به تمام بازارهای کوفه سر میزد و بعد به مقر حکومتی میرفتند، معلوم است که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین با آن جایگاه امامت و عصمت یکی از مسائل کلیدی را این میداند که بازار مسلمانان باید بازاری باشد که ربا در آن نباشد، دروغ در آن نباشد. این مسئولیتها را ما باید به یکدیگر منتقل کنیم تا همانگونه که از کارگزاران انتظار اجرای عدالت داریم، از تک تک آحاد جامعه نسبت به یکدیگر هم این انتظار را داشته باشیم. بنابراین جمع بندی فرمایش حضرت این است که سخت گیری نباید در خرید و فروش نباشد، دروغ و بی انصافی و کم فروشی و ربا هم نباشد.

یکی دیگر از مسائلی که به نظر من خیلی مهم و اساسی است که اجمالاً اشاره میکنم و در خطبه های بعد مفصل به آن میپردازم مسئله احتکار کالا است که امیرالمؤمنین در عهد نامه مالک اشتر مسئله احتکار را مطرح میکند. حاکم اسلامی میتواند با احتکار کالا مبارزه کند و اجازه ندهد که عده ای خون دیگران را بخورند و از این راه بخواهند به ثروت و اموال و دارایی شان بیفزایند. حضرت در نامه به مالک اشتر میفرماید: «فَامْنَعْ مِنَ اَلاِحْتِكَارِ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنَعَ مِنْهُ وَ لْيَكُنِ اَلْبَيْعُ بَيْعاً سَمْحاً بِمَوَازِينِ عَدْلٍ وَاسِعاً ، لاَ يُجْحَفُ بِالْفَرِيقَيْنِ مِنَ اَلْبَائِعِ وَ اَلْمُبْتَاعِ فَمَنْ قَارَفَ حُكْرَةً بَعْدَ نَهْيِكَ إِيَّاهُ فَنَكِّلْ وَ عَاقِبْ فِي غَيْرِ إِسْرَافٍ» منع کن از احتکار. کالاها باید قیمت مناسب داشته باشد. به مشتری و بایع نباید اجحافی نشود اگر کسی رعایت این قوانین را نکرد، مجازاتش کن. در مجازاتهایت زیاده روی نکن.

برادران! خواهران! اینها آموزه های دینی ما است. حقیقتاً همانگونه که انتظار داریم دیگران به ما خوبی کنند، دیگران هم از ما انتظار خوبی دارند. انشا الله امیدواریم در مسیر عدالت اجتماعی قرار بگیریم و هر کداممان به وظایف دینی و شرعی مان عمل کنیم

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال الصادق(ع): «مَنِ اعتَصمَ باللّه ِ بتَقواهُ عَصَمَهُ اللّه ُ ، و مَن أقبَلَ اللّه ُ عليهِ و عَصَمَهُ لَم يُبالِ لَو سَقَطَتِ السَّماءُ علَى الأرضِ»

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امام صادق (ع) میفرمایند: هر كه با تقوا داشتن از خدا به او پناه برد، خداوند او را نگه دارد و هر كس كه خداوند به او رو كند و نگه دارش باشد، وى را از افتادن آسمان بر زمين باكى نباشد.

سعی کنیم در زندگی رابطه مان را با خدا تقویت کنیم و از مسیر تقوا، تمسک به خدا بجوییم تا در مقابل آفات و بلایا محفوظ بمانیم.

بیان مناسبتها

25 محرم مصادف است با شهادت امام سجاد(ع). شخصیتی که در پاسداری از عاشورا و کربلا ذرهای آرام نگرفت. نقل شده بعد از حادثه عاشورا حضرت روزها را روزه میگرفت و شبها عبادت میکرد و زمانی که آب و غذا برایشان می آوردند، اشک میریخت و میفرمود: قتل ابن رسول الله عطشانا قتل ابن رسول الله جائعا... چگونه من آب بیاشامم و غذا بخورم در حالی که فرزند رسول الله، با لب تشنه و شکم گرسنه به شهادت رسید.

امام سجاد(ع) در یک سخن زیبایی فرمودند: «المؤمنُ مِن دُعائهِ ‏على ثلاثٍ: إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ، و إمّا أن يُدْفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصِيبَهُ»  دعاى مؤمن از سه حال خارج نيست: يا برايش ذخيره مى‏ گردد؛ يا در دنيا برآورده مى‏ شود؛ يا بلايى را كه مى‏ خواهد به او برسد، دفع مى ‏شود.

لازم میدانم از ملت عاشورایی بخاطر سوگواری در دهه محرم صمیمانه تقدیر و تشکر کنم. از سخنرانان و گویندگان و عزیزانی که امروز هم از محضرشان قبل از خطبه ها استفاده کردیم نیز تشکر میکنم. امیدوارم به برکت حسین بن علی(ع)، این کشور علوی و فاطمی و حسینی از گزند حوادث مصون بماند ان شاءالله.

نکته دیگر در رابطه با مسئله آغاز جنگ تحمیلی و آغاز هفته دفاع مقدس است. جزء افتخاراتی است برای ملت ما. همه ملتها از ایستادگی ملت ما الگو گرفتند. درورد بر رزمندگان و بسیجیان ما که به کارنامه درخشانشان در طول دفاع مقدس حماسه آفریدند. شجاعت ملت ایران در تاریخ ثبت شد. اعتماد به نفس ملت ایران در تاریخ ثبت شد. روحیه معنویت گرایی در دوران دفاع مقدس موج میزد در فضای جامعه ما. یک فرهنگ بسیجی در میان جامعه ما باقی ماند و این فرهنگ باید همچنان حفظ شود. فرهنگ بسیجی یعنی: سیاسیام نه سیاست زده. اهل بصیرتند ولی از خود راضی نیستند. دنبال جذب حداکثری هستند اما نه به معنای تسامح. این ویژگی فرهنگ بسیجی است که به عنوان ارمغان دوران دفاع مقدس نصیب ملت قهرمان ما شد و مردم ما باید در پاسداشت این فرهنگ عاشورایی نهایت تلاششان را بکار ببرند.

مطلب بعدی بحث مذاکره با آمریکا است و اینکه ملت ما باید این نکته را بدانند که راهبرد دشمنان ما فشار حداکثری به ملت ایران است. در رسانه ها بدون پرده پوشی میگویند ما به ملت ایران میخواهیم فشار حداکثری وارد کنیم. یکی از اهدافشان این است که مسئولین را پای میز مذاکره بکشانند و خواسته های خود را بر ملت ما تحمیل کنند و بعد هم به دنیا اعلام کنند نگاه کنید این فشار حداکثری ما روی مسئولین و ملت ایران جواب داد. اینکه رهبری عزیز بارها هشدار دادند ما با دولت بد عهد آمریکا مذاکره نمیکنیم بخاطر این است که آمریکایی ها اعلام نکنند فشار حداکثری ما جواب داده و مسئولین را پای میز مذاکره نشاندیم. نکته دیگر اینکه اینها در انتظار روزی هستند که ملت را به خیابانها بکشاند و در مقابل نظام و حکومت قرار دهد. ما اعلام میکنیم به فضل پروردگار شما کور خوانده اید و ملت ما تا آخر خواهد ایستاد. منتهی این ایستادگی ما در صحنه شرطی دارد و آن شرط این است که به تعبیر رهبری بزرگوار از منابع و توانمندی داخلی استفاده کنیم تا در پایان راه به دشمن بگوییم فشارهای شما در ملت ما و مسئولین ما تأثیر نگذاشت.

مسئله دیگری که میخواهم اشاره کنیم حادثه پالایشگاه آرامکو است. سؤال میشود عامل حمله به این پالایشگاه کیست؟ نمیخواهند بپذیرند که مردم مظلوم یمن چنین کاری انجام داده اند. یک روز عراق را متهم میکنند و روز دیگر ایران را... لازم نیست کسی را متهم کنید؛ نزدیک 5 سال است که با یک ملت مظلوم میجنگید اما الان که این اتفاق افتاده میگویند یک جنایت جنگی اتفاق افتاده و باید برسی شود که آیا سلاحهای جنگی متعلق به ایران است یا نیست. بمبهایی که روی سر مردم و کودکان مظلوم ریخته میشود نمیگویید آمریکایی است یا اروپایی اما الان سؤال میکنید این سلاحها ساخت کدام کشور است. شما دست از جنگ بردارید و این تبعات را هم نخواهید داشت. زمانی که مسئولین ما اعلام کردند اگر نفت ما صادر نشود هیچ نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد، آنها خیال میکردند ما تنگه هرمز را میبندیم ولی نمیدانند که انقلابیون دنیا و کسانی که دشمن واقعیشان را میشناسند وارد صحنه خواهند شد و بزرگترین ضربه را به دشمنشان وارد خواهند کرد. اینها واقعیاتی است که باید توجه داشت

مسئله دیگر این است که در آستانه سال تحصیلی قرار داریم. مراکز علمی ما وارد سال تحصیلی جدید میشوند. دانش آموزان عزیز، دانشجویان عزیز، طلاب عزیز، بدانید اقتدار یک ملت در پرتو علم و دانشی است که ملت دارد. علم منشأ قدرت است و اگر امروز ما در صنایع موشکی و دفاعی، حرف اول را میزنیم بخاطر علم و دانش دانشمندان جوان ما است؛ پس از تحصیل علم غفلت نکنیم تا ان شاءالله این کشور بدرخشد و سربلند باشد.

مسئله دیگر در مورد اربعین است. یک راهپیمایی بی نظیر در تاریخ که هم باعث میشود معرفت حسینی گسترده تر شود و هم به تعبیر رهبر عزیز، زمینه تمدن اسلامی در پرتو حرکت اربعین فراهم شود. کار بزرگی است که دارد اتفاق می افتد. پیروان ادیان مختلف در این راهپیمایی شرکت میکنند و علاقه خود را به سید و سالار شهیدان اعلام میکنند. کجای دنیا چنین حرکتی را مشاهده میکنید؟ همینجا از ملت عزیز عراق بخاطر پذیرایی گرمشان از زائران، از دولت عراق بخاطر تسهیل امکانات برای زائرین صمیمانه تقدیر و تشکر میکنیم. امیدواریم امسال هم مراسم اربعین با همان شکوه و عظمت برگزار شود و خاری باشد در چشم دشمنانی که نمیخواهند این حرکت را ببینند.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، انقلابمان را به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل بگردان، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

 

Please publish modules in offcanvas position.