|
...
» read more
...
» read more
...
» read more
...
» read more
...
» read more
...
» read more
...
» read more
...
» read more
...
» read more
|
بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 94/11/09 خطبه شماره 113 |
خطبه اول
السلام علیکم ورحمة الله و برکاته؛ السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعده الله عزوجل ان یمله به ارض عدلاً وقسطا کما ملعة ظلماً وجورا؛ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله نحمده ونستعینه ونستغفره ونستهدی ونعمنو بهی ونتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا ومن سیئات اعمالنا ونشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له ونسلی ونسلما علی حبیبهی ونجیبه وخیرتهی فی خلقه حافظه سرهی ومبلغه رسالاته بشیر رحمتهی ونذیر نغمة سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابیالقاسم محمد؛ وعلی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیین ولعن الدائم علی اعدائهم اجمعین، عباده الله اوصیکم ونفسی بتقو الله، قال امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه افضل صلوات المسلین علیکم باللزوم الیقین فالتقوی، فانهما یبلغانکم جنة الماوی.
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم، وجود مقدس امیرمومنان علی(ع) در این جمله کوتاه ما را به دو نکته اساسی توصیه میکنند، میفرمایند:
بر شما باد به پایبندی به دو چیز یکی مسئله یقین در زندگی است که خیلی مورد سفارش قرار گرفته؛ یقین به ذات کبریایی حق، یقین به معاد و روز رستاخیز خیلی مورد تاکید روایات ماست و دوم مسئله تقواست.
حضرت میفرماید: که تقوا و یقین شما را به سرمنزل مقصود یعنی جنت الماوی میرسانند. در بحث خطبه اول ما ملاحظه میکنید که سخن اصلی ما پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود. ما در ضمن یک فصل به بحث امنیت پرداختیم، قلمرو امنیت را بیان کردیم، امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی، فرهنگی و نظامی؛ در رابطه با قلمرو اول که قلمرو امنیت فردی بود تاکنون در دو حوزه سخن گفتهایم، حوزه امنیت جانی و جان انسانها و حوزه امنیت حیثیت و آبروی انسانها. حوزه دیگری که از حوزههای امنیت فردی است، امنیت عقیده است، اعتقادات امت اسلامی باید دارای امنیت باشد، هر فرد در یک جامعه اسلامی باید از آزادی کامل در انجام اعمال و رفتار، براساس باورهای اعتقادیاش برخوردار باشد، مسئله امنیت اعتقادی تا آنجا مهم است و ارزشمند از نگاه و منظر اسلام که میبینیم اسلام دستور میدهد که اگر جایی امنیت اعتقادی برای شما میسر نیست و مورد تهدید قرار میگیرید از آن سرزمین کوچ کنید و مهاجرت کنید و به سرزمینی بروید که آن سرزمین بتوانید در آنجا اعتقاداتتان و باورهایتان را حفظ کنید، تعبیری که در قرآن وجود دارد این است: (وَ مَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَماً کَثِيراً وَ سَعَةً) (سوره نساء، آیه 100) میفرماید: کسانی که مهاجرت در راه خدا میکنند، آنجا فراوانی و فراخی و گشایش میبینند برای انجام احکامشان و حفظ باورهای اعتقادیشان و حتی در جای دیگر میبینیم خدای متعال بخاطر اینکه عدهای کوتاهی کردند و برای حفظ امنیت اعتقادیشان کوچ نکردند اینگونه برخورد میکند: (أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا) آیا ارض الله و سرزمین خدا مگر وسعت نداشته که شما از اینجا به جای دیگری کوچ کنید و اعتقاداتتان را حفظ کنید، اعمالتان را بتوانید به خوبی انجام بدهید و تا آنجا مسئله امنیت اعتقادی مهم است در اسلام که حتی اهل کتاب که مسئله شرایط حکومت اسلامی را میپذیرند اسلام اینها را در پناه خودش قرار میدهد، همانگونه که ازجان و مال و آبروی آنها حکومت اسلامی موظف است دفاع بکند، از حفظ اعتقادات اینها، یعنی در یک چارچوبهای بتوانند عقایدشان، احکامی که دارند انجام بدهند، تا اینجا مسئله حفظ امنیت اعتقادی در اسلام بسیار مهم است، اسلام برای امنیت اعتقادی پیشگیریهایی را هم مطرح کرده، راهکارهایی را ارائه داده، که بخشی مربوط به درون انسان است و بخشی مربوط به بیرون، آنچه مربوط به درون هست اسلام برای اینکه این اعتقاد امنیت داشته باشد و دستخوش چیز دیگری قرار نگیرد سخت از شک و تردید پرهیز داده، اعتقاد دچار تزلزل نشود و در ساحت بیرونی اسلام جلوگیری کرده از تحریف، از بدعت، از تفسیر نادرست نسبت به آموزههای دینی تا بیجهت اعتقادات و باورهای مردم دستخوش اینگونه مسائل سلیقگی نشود، اینها مجموعه مسائلی است که در رابطه با امنیت اعتقادی مطرح است، البته اسلام راه گفتگو را باز کرده است، یعنی دانشمندان و عالمان هر مذهب و مکتب و ادیان کنار هم بنشینند، گفتگو و مذاکره و مباحثه کنند و نتیجه گفتگو و مباحثه و خروجی آن هر چه شد گرایش به حق پیدا کنند، اینها را اسلام راهش را باز گذاشته، ولی تا زمانی که کسی اعتقاد و باوری دارد اسلام نسبت به این مسئله اهمیت فوق العادهای قائل است، این حوزههای قلمرو امنیت فردی بود، اما قلمرو دیگری که مربوط به امنیت است امنیت اجتماعی است، مقصود از امنیت اجتماعی آن است که شرایط و موقعیتی به وجود بیاید برای آحاد افراد جامعه که فعالیتهای مشروعشان را بتوانند به خوبی انجام بدهند و نسبت به وظایفی که دارند به صورت کامل بتوانند آن را انجام بدهند و هرجا امنیت اجتماعی در جامعه بوجود آمد در مقابل آن آسیبهای اجتماعی کم میشود، شما اگر در یک جامعهای ببینید آسیبهای اجتماعی فراوان است این آسیبهای اجتماعی تاثیرگذار در امنیت اجتماعی جامعه هست و امنیت اجتماعی جامعه را تحت تاثیر خودش قرار میدهد، ما در قرآن این کلام وحی و کلام الهی میبینیم چقدر مسئله امنیت اجتماعی مهم و ارزشمند است، در سوره نحل آیه 112: (وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً کَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِمَا کَانُوا يَصْنَعُونَ) خیلی تعبیر عجیبی است، میفرماید: مثال یک قریه و شهری را میزند و که این قریه و شهر در امنیت به سر میبرد، روزی فراوان به سراغ آن شهر میآمد، مردم از آن روزی فراوان برخوردار میشدند منتهی دچار ناسپاسی و کفران نعمت الهی شدهاند و قدر این امنیت اجتماعی را ندانستهاند و پاس نداشتند، دچار عذاب الهی شدند، لباس جوع و خوف برای آنها خداوند متعال مقدر کرد. یا در داستان حضرت یوسف(ع) میبینیم، حضرت یوسف(ع) موقعی که به استقبال پدر و مادر و برادران تا در دروازه شهر میآید، آن موقعی که یوسف به آن مقام و منزلت رسیده بزرگترین هدیهای را که مطرح میکند و نتیجه حکومتداری حضرت یوسف(ع) هست، هدیه امنیت است. تعبیری که خدای متعال از قول حضرت یوسف(ع) در اینجا نقل میکند: «فلما دخلوا علی یوسف آباء الیه ابویه وقال ادخلوا مصر ان الله» تعبیر خیلی جالبی در اینجا دارد، داخل در مصر میشوید انشاءالله آمنین. یعنی مسئله امنیت برای حضرت یوسف(ع) به عنوان رهاورد حکومت یک مسئله بسیار مهم و اساسی است و اینجا یک نکته را هم گوشزد میکند که مسئولان جامعه، کارگزاران جامعه، کسانی که حکومت در جامعه دارند اینها یکی از وظایف کلیدیشان ایجاد امنیت اجتماعی در جامعه است، آسیبهای اجتماعی را کم کنند تا در نتیجه امنیت اجتماعی در یک جامعه دینی و یک جامعه اسلامی به وجود بیاید.
«ان الله یأمر بالعدل والاحسان وینهی عن الفحشا والمنکر والبغط، ان الله یامر بالعدل والاحسان وایتاء بالقربی وینهی عن الفحشا والمنکر والوقعی یعذکم لعلکم تذکرون»؛
پروردگارا ما را بیامرز؛
به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما؛
پروردگارا روح بلند رهبر فقیدمان عالی است، اعلا بگردان؛
به مقام معظم رهبر عزیز انقلابمان، این سکاندار بزرگ کشتی انقلاب توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛
به خانوادههای مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛
به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به رزمندگانمان پیروزی، به بانوانمان عفت و پاکدامنی، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان و اصناف، انصاف و رعایت حق مردم عنایت بفرما؛
پروردگارا باران رحمتت را بر همه ما نازل بگردان؛
ان احسن الحدیث وابلغ الموعظه کتاب الله العزیز؛ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، قل هو الله احد، الله الصمد، لم یلد و لم یولد و لم یکن الله کفواً احد. صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر، اشفعی لنا فی الجنه فان لک عندالله شانن من الشأن، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، بارئه خلائق الاجمعین، ثم الصلاة والسلام علی سیدنا ونبینا حبیب اله العالمین ابیالقاسم المحمد، وعلی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم صل وسلم علی مولانا امیرالمومنین علی بن ابیطالب وعلی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وعلی الحسن والحسین سید الشباب اهل الجنه وعلی علی بن حسین زین العابدین و امام عارفین و علی محمد بن علی الباقر وعلی جعفر بن محمد الصادق وعلی موسی بن جعفر الکاظم وعلی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد وعلی علی بن محمد الهادی وعلی حسن بن علی الزکی العسکری و علی حجت القائم المهدی حججک علی عبادک وامنائک فی بلادک بهم تولا ومن اعدائهم نتبرئه الا یوم القیامه، عباده اوصیکم ونفسی بتقوالله، قال مولانا امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) انکم الا ازواد التقوی اهوجمیکم الا ازواد الدنیا؛
بندگان خدا خودمان و شما را به تقوای الاهی سفارش میکنم، امیرالمؤمنین(ع) جمله بسیار مهمی مطرح میکنند، خطاب به ماست، به همه ما که شما به توشه تقوا که ذخیره برای آخرت است بیشتر نیازمند هستید تا جمع کردن زاد و توشه برای دنیا، ولی متاسفانه ما تمام تلاش شبانهروزیمان را صرف جمع آوری زاد و توشه برای دنیاست، معلوم نیست سهمی را برای آخرت یا سهم مهمی را برای آخرت گذاشته باشیم، حضرت میفرماید: در میان این دو توشه، توشه تقوا که ذخیره است برای آخرت، بیشتر به آن نیازمند هستید تا توشه دنیا. در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم، اولین مناسبت ما در آستانه دهه مبارک فجر پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و روز بازگشت شکوهمند و قهرمانانه حضرت امام(قدس الله نفسه زکیه) و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ما داریم وارد سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب میشویم، چقدر باید بگوییم زود گذشت، البته در مقابل همه توطئهها، در مقابل همه کارشکنیها و دشمنیها و عداوتهایی که از داخل و خارج متوجه انقلاب بود، ولی این ملت سربلند ما با قامتی استوار در مقابل تمام این توطئهها سرفرود نیاورد، ایستاد، بالنده ماند و امروز سران کشورهای دنیا با دید احترام در مقابل این ملت بزرگ سرفرود میآورند و این نشان دهنده نتیجه استقامت شما، پایداری شما، صبر شما و ایمان شما و آگاهی شما در صحنههای مختلف انقلاب بود، سوال این هست که این انقلاب چه رهآوردی برای ما داشت، انقلاب 4 رهآورد مهم داشت در کنار همه رهآوردهای دیگری که داشت، این انقلاب برای ما استقلال به ارمغان آورد، این انقلاب برای ما آزادی به ارمغان آورد، این انقلاب برای ما خودباوری و این انقلاب برای ما پیشرفت به ارمغان آورد، کشور ما قبل از پیروزی انقلاب مستقل نبود، بیتعارف عرض میکنم، ما سایه شوم بیگانگان را بر سر کشورمان احساس میکردیم، مسئولان این کشور ارادهای نداشتند، سفارتخانههای بیگانه برای مسئولان کشور تصمیم میگرفتند و منتظر بودند پیامی از سفارتخانهای برسد و آنها براساس آن تصمیم بگیرند، امام آمد، انقلاب آمد، روح استقلال در این کشور زنده شد، امروز ملت ما مستقل هستند و به صورت مستقل با دنیا صحبت میکنند، این ارمغان کمی نیست، در مقایسه این انقلاب با انقلاب مشروطیت، در مقایسه این انقلاب با انقلاب نهضت ملی، در رابطه با ملی شدن صنعت نفت، تفاوت از زمین تا آسمان است، آنها به یک حداقلی اکتفا کرده بودند و همین حداقل را هم از دست دادند و دیکتاتوری حاکم شد، اما این انقلاب 37 سال در مقابل همه مسائل ایستاده و انشاءالله امیدواریم با دعای خیر شما مردم خوب ما، دعای خیر خانوادههای مکرم شهیدانمان این انقلاب تا انقلاب جهانی مهدی همچنان پایدار بماند. ارمغان دوم و نعمت دوم آزادی است، نه آزادی بیبند و باری که در دنیای غرب وجود دارد، یعنی در چارچوب قانون دین، قانون شریعت، احکام اسلام، مردم ما آزادی دارند سخن بگویند، آزادی دارند انتقاد کنند، آزادی دارند حرفشان را مطرح کنند، ولی در موازین دین و چارچوبهایی که دین و دینداری برای ما ترسیم کرده است، رکن دیگری که وجود دارد خودباوری است، امروز دانشجوی ما، صنعتگر ما، پژوهشگر ما، پزشک متخصص ما، دانشمندان جوان ما به این باور رسیدهاند که ما میتوانیم و این باور بزرگی است که امروز در تک تک ملت ما وجود دارد، این پیشرفتهایی که وجود دارد که امروز در بعضی از عرصهها ما هفتمین کشور دنیا هستیم، آنها خیلی از ما جلوتر بودند اما به برکت اسلام عزیز، به برکت تدابیر رهبر فرزانه انقلابمان، به برکت مقاومت و هوشمندی ملتمان، هم در عرصه پیشرفت، هم در عرصه خودباوری، هم در عرصه آزادی و هم در عرصه استقلال امروز ایران اسلامی به عنوان یک کشور نمونه است، مسئله دیگری که باید عرض کنم جریان برجام است، بالاخره برجام اجرایی شد و ملاحظه میکنید بخشی از تحریمهای ظالمانهای که بر ملت ما روا داشته بودند لغو شد، من همین جا میخواهم این را عرض کنم عدهای تصور نکنند از ناحیه دشمنان موهبتی به ملت ما شده است، به تعبیر رهبر عزیز انقلابمان ما خیلی هزینه پرداختهایم، ولی در عین حال ما قدردانی میکنیم از همه کسانی که تلاش کردند و زحمت کشیدند و وقت گذاشتند اما اگر دشمن همین جا از پشت این تریبون به دشمن اعلام میکنیم، اگر دشمن دست از پا خطا کند و به خدعه و نیرنگ و مکر بپردازد، این ملت همانگونه که در طول این مدت استقامت و پایداری از خودشان نشان دادند در مقابل زورگوییهای آینده دشمن هم خواهند ایستاد.
ما به مسئولان این جمله را عرض میکنیم، رفع تحریمها تنها کافی نیست، ما همانگونه که رهبری فرمودند نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم، باید از درون بجوشد، البته ما ظرفیتهای دیپلماسی را هم نادیده نمیگیریم، ما چند روز قبل شاهد حضور رئیس جمهور چین بودیم، اینها نشاندهنده آن استقامت ملت ماست، کشور بزرگی مثل چین که البته ما باید از یک جهت تشکر هم بکنیم که در دوران تحریمها یکی از کشورهایی بود که ملت ما را تنها نگذاشتند، البته با یک افت و خیزهایی که داشت، اینها آمدند قراردادهایی بستند، 17 سند سنگین امضاء شده، سفر ریاست جمهوری به ایتالیا و فرانسه باز نشاندهنده این است که دنیا امروز در مقابل عظمت ملت ایران سرتسلیم فرود آورده، هرچه تلاش کردند که این ملت را فلج کنند، سال 91 ما یادمان نرفته است، سال 91 اینها اعلام کردند که ما میخواهیم ملت ایران را فلج کنیم، چه کسی فلج شد؟ نخست وزیر فرانسه اعلام میکند که ضرری که ما در رابطه با این تحریمها دیدهایم جمهوری اسلامی و ملت ایران ندیدند، این اعتراف دشمنان ماست امروز، انشاءالله امیدواریم که خدای متعال کمک کند و آینده راه را هم پر شتابتر از گذشته طی کنیم، در این چند روز گذشته پاسداران جوان ما برای کشور افتخار آفریدند، تعبیر رهبر عزیزمان این بود که این حادثه کار خدا بود که آمریکاییها را به آبهای ما کشاند، ما به این پاسدارانمان افتخار میکنیم و میبالیم، برایشان دعا میکنیم، بعضی عزیزانی که در تماس بودند میگفتند از ما یک غول ساخته بودند، از آمریکاییها، ولی موقعی که با ما بچههای سپاهی و بسیجی مواجه شدند خودشان را باختند، حقیقت هم این است: (سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ کَفَرُوا الرُّعْبَ) اینها مرعوب میشوند، مرعوب ایمان و شجاعت بچههای ما و چقدر در چهره رهبری ما خوشحالی احساس کردیم و رهبری از اینها تمجید و تجلیل کردند، موضوع انتخابات موضوع بسیار مهمی است که من در چندجمله به آن اشاره میکنم، اولاً خداقوت میگویم به همه دستاندرکاران انتخابات، هیئتهای اجرایی، هیئتهای نظارت و شورای محترم نگهبان، آجرکم الله ان الاسلام خیر الجزاء؛ زحمتی خستگیناپذیر در حقیقت متحمل شدند، چند نکته من در اینجا میخواهم بگویم، نکته اولی که میخواهم مطرح کنم این است که روند انتخابات باید به گونهای باشد که رهبری ترسیم کردند، که کسانی که صلاحیت دارند وارد گردونه انتخابات بشوند و کسانی که صلاحیت ندارند وارد نشوند، این مصداق حق الناس است، این حرف درستی است، از شورای محترم نگهبان بخاطر دقتش، بخاطر تیزبینی و هوشمندیاش در همه ادوار باید تشکر کرد، ما فقهای شورای نگهبان را میشناسیم، انسانهایی عادل، انسانهایی که برای رضایت خدا کار میکنند، ما انتظار نداریم کسانی سخنی بر زبان جاری کنند، مطلبی بر زبان جاری کنند که موجب تضعیف این جایگاهی بشود که هم قانون جایگاه آنها را محترم شمرده و هم امام و هم رهبر عزیز انقلاب و هم ملت رشید ما، من انتظاری که از مجلس دارم و از دستاندرکاران دارم این است که اگر در قوانین مربوط به انتخابات نقصی وجود دارد این نقص را برطرف کنند بخصوص مسئله ثبتنامها، مسئله ثبتنامها نقص و نقیصه دارد، این را برطرف کنید، مسئله فرصت برای رسیدگی به نظرمیرسد فرصتها محدود است به خصوص در این دوره که تعداد ثبتنام کنندگان زیاد بوده و مسئله دیگر که مسئله مهمی است مسئله تبلیغات است، هر کس خودش را اثبات کند، چرا تخریب دیگران، چه نیازی است به تخریب دیگران، خودتان را اثبات کنید، از خرجها و اسرافکاریها سخت باید پرهیز بشود و نکته آخر شما مردم و کسانی که صدای مرا میشنوید، حضوری آگاهانه و یک پارچه در صف انتخابات و رایگیری، این انتخابات نشانه مردم سالاری ماست، نشانه امنیت ملی ماست، نشانه اقتدار این کشور اسلامی ماست، روز هفتم اسفندماه روز شکوه ملت ایران در مقابل بیگانگان باشد، آخرین جمله هم عرض کنم، دیروز اجلاسی برگزار شد به عنوان دومین اجلاس، خطر جریانهای تکفیری، من از حضرت آیت الله مکارم شیرازی حقیقتاً و انصافاً به خاطر این نگاه باید تقدیر و تشکر کنم، متاسفانه این جریانهای تکفیری بلایی به جان اسلام انداختند که نمیدانم تا چه وقت به پایان برسد، اولین کاری که اینها انجام دادند این شده که جریان تکفیری امروز مسیر بیداری اسلامی را به جنگ خانگی و کشتن مسلمانان تبدیل کرده است، جریان تکفیری کاری کرده که به جای مبارزه با فلسطین اشغالی، به جای اینکه این جوانان پرشور امروز در سوریه دارند علیه دولت آن کشور میجنگند، در یمن دارند میجنگند، در عراق میجنگند اینها در مقابل اسرائیل بجنگند، اینها را به جان کشورهای اسلامی انداختند، این خطر جریانهای تکفیری است و مسئله سوم این است که این جریان تکفیری چهرهای مخوف از اسلام به دنیا ارائه داده است، اسلام همراه با رحمت و محبت را اینگونه به دنیا معرفی کردند، شور و حماسه جوانان مسلمان را به انحراف کشاندند، من تشکر میکنم از حضور میهمانان عزیز، از حضور این ضیوف کرام و بزرگانی که اینجا حضور دارند، نرحب به قدومکم احیه الضیوف الکرام، الذین حضروا صلاة الجمعه من مختلفه البلدان والدول، والذین حضروا معتمره مواجهة التکفیر، امام العدوان القاشم، نص علی الله ان یوفق الجمیع الخدمت الاسلام والمسلمین و یعهد اهل القبلة فی الوجه الذین یفرقون صفوف الامة الاسلامیه وان یجمع الشملهم علی الکلمة لا اله الا الله وان محمد رسول الله و السلام علیکم ورحمة الله.
ان الله یعمر بالعدل والاحسان وایتاء ذی القربا و یمحا عن الفحشا والمنکر والبقی، یعذکم للعلکم تذکرون، ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخرة الحسنه وغنا عذاب النار.
پروردگارا ما را بیامرز؛
به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما؛
روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلا بگردان؛
به مقام معظم رهبر عزیز انقلابمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛
باران رحمتت را شامل حال امت اسلامیمان بگردان؛
پروردگارا توطئههای دشمنان را به خودشان برگردان؛
ان الاحسن الحدیث وابلغ الموعظه کتاب الله العزیز، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن، انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانهر، ان شانئک هو الابتر، صدق الله العلی العظیم.
بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 94/10/18 خطبه شماره 112 |
خطبه اول
السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن ارحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص)و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قال امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب (ع): «اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِمَ»[1].
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. وجود مقدس امیرمؤمنان علی (ع) فرمود تقوا پیشه کنید و از خدا بترسید؛ خدایی که اگر سخنی بگویید، سخن شما را میشنود و اگر چیزی را در نهان خود پنهان کنید، او به آن علم و آگاهی دارد و بر اسرار و آشکار شما آگاه و عالم است. کلام نورانی امام جواد (ع) که به یکی از اصحاب خود فرمودهاند نیز مؤید همین معناست: «وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُون»[2]؛ بدان که تو از دید الهی پنهان نیستی و در معرض خداوند هستی؛ لذا ببین چگونه میخواهی رفتار کنی.
بحث ما در خطبههای گذشته پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود. یکی از بحثهای مهمی که در این زمینه مطرح شده، بحث امنیت است. در خطبه گذشته پرسشی را مطرح کردیم تحت این عنوان که قلمرو امنیت کجاست؟ آیا قلمرو امنیت تنها در مسائل نظامی است یا قلمرو امنیت فراتر از این موارد است؟ در خطبههای قبل گفته شد که قلمرو امنیت، شامل امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت فرهنگی، امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی و امنیت نظامی است. در خطبه قبل در رابطه با حوزههای امنیت فردی صحبت شد که اولین حوزه از حوزههای امنیت فردی، امنیت جانی بود. فرهنگ نورانی اسلام و قرآن و روایات برای جان انسان ارزش و اعتبار فراوان قائل شدهاند. امنیت دومی که در حوزه امنیت فردی مطرح است، امنیت حیثیت و آبرو است. همانگونه که جان مسلمان و جان انسان باید دارای امنیت باشد، آبروی مسلمان و حیثیت و کرامت او نیز باید محفوظ بماند که از مواردی است که در دین و مکتب ما به آن اشاره شده است. حتی در بعضی از تعبیرات وارد شده که اگر کسی آبروی مسلمانی را در معرض تهدید قرار دهد و نسبت به او جسارت کند، از زمره مسلمانان و جامعه متدینین بیرون است. همچنین در بعضی از روایات آمده که حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است. خدای متعال مؤمنین را در ردیف خود و در ردیف رسول خود قرار داده و برای آنها عزت و کرامت قائل شده است «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ»[3]. مؤمنین دارای چنین جایگاه عزتمندانه و رفیع هستند. بنابراین جان، مال، ارض و آبروی آنان محترم است زیرا انسان چهار سرمایه کلیدی دارد که عبارتند از جان، مال،ارض و ناموس و آبرو که در فرهنگ اسلامی ما خدشه وارد کردن به آنان مورد مورد اعتراض واقع شده است. جالب این است که همانگونه که هجمه با دست علیه یک مسلمان در اسلام مذموم و مورد نکوهش است، هجمه با زبان نیز مذموم است. حتی در تعبیراتی که در آیات قرآن وجود دارد به این نکته اشاره شده که انسانها از نظر اندیشه و تفکر باید نسبت به یکدیگر احساس امنیت داشته باشند «اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم»[4]. لذا در مکتب اسلام نه تنها نباید آبروی مسلمان بوسیله زبان یا دست از بین برود بلکه از نظر تفکر و اندیشه نیز گمان بد نسبت برادر دینی پذیرفته نیست اسلام عزیز اینگونه مسائل را به طور جامع بررسی کرده و همه جوانب مسأله را دیده است. سوره حجرات در چند آیه به طور پیوسته به مسأله حفظ آبروی مسلمان اشاره دارد و میفرماید «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ َّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ»[5]. اى كسانى كه ايمان آوردهايد! نبايد گروهى از مردان شما گروه ديگر را مسخره كنند، شايد آنها از اينها بهتر باشند؛ و نه زنانى زنان ديگر را، شايد آنان بهتر از اينان باشند؛ و يكديگر را مورد طعن و عيبجويى قرار ندهيد و با القاب زشت و ناپسند يكديگر را ياد نكنيد.
انسانی که مورد تمسخر قرار میگیرد، آبروی او در خطر میافتد و به حیثیت اجتماعی او خدشه وارد میشود لذا اسلام عزیز در این زمینه نکات پیشگیرانهای را مطرح کرده است که اگر این پیشگیریها در میان نباشد، جهنمی در جامعه ایجاد میشود و هیچ فردی احساس امنیت آبرو نمیکند. نکته جالب در این آیه کلمه «أنفسکم» است که براساس آن گویا جامعه انسانی و اسلامی یک فرد است، یعنی اگر نسبت به برادر دینی عیبجویی کردید گویا نسبت به خود عیب جویی کردهاید. آبروی افراد را با القاب زشت و زننده در یک جامعه دینی و اسلامی از بین نبرید.
«وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً»[6]. در زندگی افراد تجسس نکنید تا چیزی را کشف کنید و بعد آن را در فضای امروز جامعه و به خصوص در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نشر بدهید و افکار عمومی را مشوش کنید و با آبروی انسانها بازی کنید. چون تجسس موجب فاش شدن عیبها میشود اگر عیبها فاش شود نتیجهای جز غیبت نخواهد داشت.
بنابراین جمعبندی بحث ما این شد که اسلام عزیز نسبت به مقوله امنیت توجه ویژهای دارد و امنیت قلمرو گستردهای دارد که یکی از آنها امنیت فردی است. امنیت فردی دارای حوزههای مختلفی است که یکی از حوزههای آن حفظ امنیت جان، آبرو و حیثیت انسانها است. بنابراین ما به دنبال جامعهای هستیم که قرآن و رسول الله (ص) و اهل بیت (ع) پیامآور آن هستند و اگر جامعه اینگونه شکل گیرد و تحقق پیدا کند، ما یک جامعه صد در صد اسلامی خواهیم داشت.
دعای پایانی خطبه اول
«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِيالْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»[7]
پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، خدایا از تو درخواست داریم که جامعه اسلامی ما را یک جامعه قرآنی و اهل بیتی قرار بده، روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان، به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب عزت و توفیق بیشتر و طول عمر با برکت عنایت بفرما؛ امت های اسلام و مردم مسلمانی که گرفتار ظلم ظالمان هستند آنان را از دست ظالمان نجات ده. پروردگارا توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. در فرج مولای ما تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»
صدق الله العلیّ العظیم
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال مولانا امیرالمؤمنین (ع): «اتَّقِ اللَّهَ الَّذِي لَا بُدَّ لَكَ مِنْ لِقَائِهِ وَ لَا مُنْتَهَى لَكَ دُونَه»[8]
بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امیرالمؤمنین (ع) در فرازی کوتاه اینگونه ما را توصیه کردهاند که تقوا پیشه کنید نسبت به خدایی که ناگزیر هستید به لقاء او بروید و قیامتی به پا خواهد شد و برای شما پایانی جز راه خدا نیست.
اگر جامعه اسلامی ما به این نکته توجه کند که پایان راه، لقاء الله و رسیدن به آن کمال بندگی خدا و توجه به خداست، مشکلات ما خیلی زود حل خواهد شد.
بیان مناسبتها
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی چند اشاره میکنم.
اولین مناسبت این هفته، سالگرد قیام قهرمانانه مردم قم در روز نوزده دی است. اگر خدای متعال به حضرت موسی (ع) میفرماید «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّه»[9]، قیام نوزده دی نیز از مصادیق ایام الله است. شما مردم قم حماسههای فراوانی در طول تاریخ انقلاب آفریدهاید، اما دو حماسه برجسته بر تارک تاریخ از شما مردم اهل قم میدرخشد، یکی قیام 15 خرداد به رهبری حضرت امام (ره) که برای دفاع از مرجعیت بود و دیگری قیام نوزده دی که این هم دفاع از امام (ره) و حقیقت و اعلام انزجار نسبت به دستگاه طاغوت بود. آن روزها را هرگز فراموش نمیکنیم که طلاب عزیز و جوانان شهر خون و قیام، سینههای خود را آماج گلولههای دشمن قرار دادند و عدهای از عزیزان در آن روز به شهادت رسیدند، شاید آن روز هیچ کس باور نمیکرد که قیام نوزده دی منشأ این برکات و تحول عظیم در جامعه اسلامی ما بشود، اما این اتفاق افتاد زیرا جامعهای که متکی بر بصیرت، ایمان، اقدام و استقامت است، پیروز است «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ»[10]؛ وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»[11]. اینها همه وعدههایِ حقِ پروردگار عالم است. بنده به برادران عزیز یمنی که در جلسه حضور دارند خیر مقدم عرض میکنم. این عزیزان از یمن آمدهاند تا گزارش مصیبتهای آنجا را به اطلاع شما برسانند. من به شما عزیزان این بشارت قرآنی را می دهم و عرض میکنم که ما قیام نوزده دی و پانزده خرداد داشتیم و پیروز شدیم؛ قیام شما هم با وعده «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ»پیروز خواهد شد. إنشاءالله مردم انقلابی قم فردا به دیدار رهبر عزیز و فرزانه انقلاب خواهند رفت و بنده همین جا از عنایت رهبر عزیز که هر ساله درخواست مردم قم را میپذیرند و اجازه میدهند که مردم قم و روحانیت و علما به محضر ایشان شرفیاب شوند، تشکر مینمایم.
مناسبت دوم، بسیت و یک دی ماه مصادف با سالگرد شهادت شهید احمدی روشن از شهدای هستهای است. دشمن بداند و آگاه باشد اگرچه این عزیزان را از ما گرفته است اما شتاب و رشد علم در این کشور خاموش نخواهد شد. این کشور راه و مسیر را پیدا کرده و إنشاءالله تا رسیدن به آن توان علمی مورد نظر به این راه ادامه میدهد. ما یاد و خاطره این شهید و دیگر شهدای هستهای و شهدای انقلاب را گرامی میداریم.
مناسبت سوم سالگرد تشکیل شورای انقلاب توسط حضرت امام (ره) است. شورای انقلاب برای مهندسی وضعیت فرهنگی کشور از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. ما از عزیزان و بزرگانی که در این شورا حضور دارند دو تقاضا داریم. تقاضای اول رصد آسیبهای فرهنگی و اجتماعی جامعه است که باید متناسب با آنها قتوانین تصویب شود و نکته مهمتر این است که این قوانین ضمانت اجرایی پیدا کنند زیرا در کشور قوانین مصوب زیاد وجود دارد ولی برای این قوانین، ضمانت اجرایی کم وجود دارد.
ما در روز گذشته در شهر قم میزبان عزیزانی بودیم که در سمینار سالانه نماز شرکت کرده بودند. این سمینار کار بسیار خوب و ارزشمندی است که هر سال در یک استان برگزار میشود تا مردم به یاد نماز باشند زیرا «فإن قبلت قبل ما سواها و إن ردت رد ما سواها»[12]. ما هم از مسئولین و هم از مردم تقاضامندیم که دقیقاً مسأله نماز را بررسی کنند تا در محیطهای علمی و آموزشی و محیطهای مختلف اقتصادی، نماز به عنوان یک اصل اساسی برپا شود و مردم ما، مردمی اهل نماز و فرائض دینی و اسلامی باشند.
حادثه سختی که اخیراً بر تمام امت اسلامی گذشت، اقدام هتاکانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن عالمی مجاهد و انسانی مظلوم جناب شیخ نمر باقر النمر بود که به جرم حقگویی و امر به معروف و نهی از منکر و بدون اینکه هیچ حرکت مسلحانهای داشته باشد، او را به شهادت رساند. ما این حرکات جنون آمیز سعودیها را محکوم میکنیم. این اقدام آلسعود ما را به یاد صدام میاندازد؛ آن روزی که رژیم بعث، آیت الله محمد باقر صدر را به شهادت رساند، مردم بر این عقیده بودند که ظاهراً روزهای آخر عمر صدام است و ما هم احساس میکنیم که خون مظلوم و آه و فریاد مظلوم، دامن ظالم را خواهد گرفت و این ستمگران به فضل پروردگار عالم عاقبت کار خود را خواهند دید. عربستان رابطه خود را با ایران قطع کرده است؛ رابطهای اینگونه هیچ نقشی در فضای کشور ما ندارد و این خواست عمومی مردم ما بود زیرا این حکومت با 460 حاجی ما آنچنان برخورد کند و امروز هم با این عالم مجاهد اینگونه برخورد کرده است. این قطع رابطه کار هوشمندانهای از ناحیه آنها نبود و یک خطای بزرگ استراتژیک بود که به دنباله این حرکت کشوری مثل جیبوتی و کُمر هم رابطه خود را با ایران قطع کردند و بحرین هم که در اشغال سعودی هاست و دقیقاً تکرار کار سعودیها را تکرار کردند. ما معتقدیم هستیم که این کشورها براساس عقل رفتار کنند و نصحیت میکنیم که تا فرصت و زمان از دست نرفته به خود آیند که این ملت با هیچ کس شوخی نخواهد کرد. دو نکته در این رابطه قابل ذکر است. نکته اول این است که سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد توسط عدهای مورد حمله قرار گرفت. انقلابیون ما این اقدامات را انجام نمیدهند و این اقدامات، کار انقلابیون نیست و آنها بهانه به دست دیگران نمیدهند، البته همین دیروز مطلع شدیم که آنها عالِماً توسط هواپیماهای خود به سفارت ما در صنعا خساراتی وارد کردهاند، اما ما نمیخواهیم اینگونه عمل کنیم. لذا دستگاه قضا کار خود را دنبال می کند و این اقدامات در شأن ما و شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست. نکته دوم بنده خطاب به کشورهایی است که اعلام قطع رابطه با ایران کردهاند، من میخواهم بگویم که بزرگترهای شما [کشورهای اروپایی] یک روزی با ایران قطع رابطه کردهاند و بعد خجالت زده و سر به زیر و ملتمسانه تقاضا کردهاند که سفارتخانههای خود را باز کنند و برگردند و ملت و رهبری و دولت ما با کرامت آنها را بخشید. تا دیر نشده شما نیز برگردید زیرا ملت ما کریم است و شما را خواهد بخشید.
نکته آخری که میخواهم به آن اشاره کنم این است که ائمه جمعه سراسر کشور در این هفته به ملاقات رهبر عزیز و فرزانه انقلاب رفتند. دو نکته مهم موضوع اصلی فرمایشات رهبری بود؛ یکی راجع به جایگاه نماز جمعه و ائمه جمعه و دیگری در رابطه با انتخابات بود. چون ما در چهل روز آینده عملاً ذهن و فکر ما درگیر انتخابات است، مردم ما با دقت مسائل انتخابات را پیگیری کنند و به صحبتهای رهبری توجه کنند زیرا صبحتهای رهبری چراغ راهنما و تعیین کننده مسیر ماست. شاید همه این تجربه را کردهاند که در طی این چند سال هر جا رهبری سخن گفته است، به مصلحت انقلاب و مردم سخن گفته است. تخطی از فرمایشات رهبری پشیمانی میآورد لذا این مسیر را تعقیب کنید. ایشان مسأله حق الناس در انتخابات را مطرح کردند و فرمودند برداشتِ یک مفهوم از حق الناس درست نیست بلکه حق الناس ابعاد مختلفی دارد. این نکتهها را ملت ما مراجعه و مطالعه کنند زیرا در این فرصت بنده نمیتوان به آن بپردازم. تنها حق الناس این نیست که آرا جابهجا شود بلکه شامل فهرست اشخاص نیز میشود لذا افراد که صلاحیت ندارند به صحنه نیایند و آنهایی که صلاحیت دارند دست اندرکاران آنها را تایید کنند، چون حق الناس است. انتخابات خبرگان و مجلس در پیش داریم؛ انتخابات خبرگان انتخاباتی است که در حقیقت دو نوع انتخاب است هم مردم نمایندگان خود را برای خبرگان انتخاب میکنند و هم خبرگان در روز مبادا رهبری را تعیین میکنند. نتیجه انتخابات خبرگان، عملاً دو انتخاب است. به افرادی خیرخواه، صالح، مورد اعتماد، با دیانت و انقلابی و دارای آن شرایطی که شورای نگهبان اعلام کرده است رای دهید. مجلس شورای اسلامی نیز جایگاه عظیمی دارد که از جمله میتوان به جایگاه نظارتی و قانونگذاری اشاره کرد.
مقام معظم رهبری راجع به نماز جمعه که شما عزیزان هر هفته در آن شرکت میکنید تعبیر بلندی داشتند و فرمودند نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است. ایشان فرمودند همانوطر که ما در دوران جنگ و حتی الان قرارگاههای نظامی داریم، نماز جمعه نیز قرارگاه بصیرت است. امام جمعه باید حقایق را برای مردم تبیین کند زیرا اگر حقیقتها پنهان بماند و افراد نسبت به حقایق آشنایی پیدا نکنند، مسیر دیگری را انتخاب میکنند لذا مردم باید غذای فکری و مسیر سبک زندگی خود را از نماز جمعه دریافت کنند.
دعای پایانی خطبه دوم
«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[13]
پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، پروردگارا به جامعه اسلامی ما عزت روزافزون عنایت بفرما، تا از ما راضی نشوی ما را از این دنیا نبر، روح رهبر فقید ما عالی است اعلی بگران، به رهبر عزیز و فرزانه انقلاب ما عزت، آبرو، اقتدار و نفوذ کلمه بیشتر عنایت فرما، به مراجع بزرگوار تقلید سلامت و طول عمر عنایت بفرما، به مظلومین عالم، به مظلومین یمن و مسلمانان عزیز یمن که بیرحمانه مورد ظلم و ستم ائتلاف آل سعود هستند، پیروزی و نصرت عنایت بفرما، پروردگارا به خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی عزت عنایت بفرما، به خانواده های مکرم شهیدان ما صبر و اجر کرامت بفرما، به رزمندگان پیروزی، به جانبازان سلامتی، به آزادگان عزت، به عالمان توفیق عمل، به بانوان عفت، به جوانان غیرت دینی، به بازاریان انصاف، به مجاوران و زائران حسن عاقبت عنایت فرما، خدایا باران رحمت خود را شامل حال امت اسلامی ما بگردان، در فرج آقا و مولای ما حضرت بقیة الله الأعظم تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»
صدق الله العلیّ العظیم
[1]. بحارالأنوار، ج67، باب 56، ص283.
[2]. همان، ج75، باب 27، ص358.
[3]. «المنافقون»: 8.
[4]. «الحجرات»: 12.
[5]. «الحجرات»: 11.
[6]. «الحجرات»: 12.
[7]. «النحل»: 90.
[8]. بحارالأنوار، ج32، باب 11، ص395.
[9]. «ابراهیم»: 5.
[10]. «الروم»: 47.
[11]. «الحج»: 40.
[12]. بحارالأنوار، ج10، باب 25، ص393.
[13]. «البقرة»: 201.
حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در خطبه های نماز جمعه قم که در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد با اشاره به سالروز شهادت امام حسن عسکری در خطبه های امروز نمازجمعه قم به ابعاد و ویژگی های شخصیتی این امام همام پرداختند و افزودند: امام را بدین علت عسکری نامیده اند که در دوران خلفابرای اینکه ایشان تحت مراقبت نیروهای امنیتی باشد حضرت را در یک لشکرگاه و پادگان قرار داده بودند. ایشان افزودند: امام عسکری در بعد عبادی برای ما الگو هستند مغازه دار و مردم عزیز ما چه خوب است که به هنگام نماز کرکره مغازه خود را به مدت 20 دقیقه پایین بکشید و همین طور ادارات ما برای نماز هم رئیس اداره و هم کارمندان در کنار ارباب رجوع به نماز بایستند و بعد با احترام و کریمانه به مشکلات ارباب رجوع بپردازد. در بعد سخاوت و فرهنگ صرفه جویی و پرهیز از اسراف نیز امام عسکری برای ما الگوست. ایشان به بعد شاگرد پروی حضرت پرداختند و افزودند: حضرت در عین حال که در لشکرگاهی تحت مراقبت شدید بودند اما شاگردانی رازدار تربیت کردند که اسرار و رازهای اهل بیت را به دیگران نمی گفتند.ایشان با اشاره به حدیث امام عسگری که فرمودند: خصلتان لیس فوقهما شی ایمان بالله و نفع الاخوان به براداران دینیمان نفع برسانیم برخی انگار به دنیا آمدند برای نه گفتن بدنبال یک قانونی میگردد که به ارباب رجوع خود نه بگوید درحالیکه این شخص باید سعی در حل مشکل باشد و اگر حل نشد به مافوق خودش مراجعه کند و در صدد رفع مشکل باشد.
مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره میلاد حضرت رسول و هفته وحدت به مشکلات دنیای اسلام پرداختند و افزودند: دنیای اسلام دچار مشکلات جدی است و باید به تمام ابعاد و بخشهای دنیای اسلام نگریست.ایشان افزودند: از یک سو نظام سلطه برنام ریزی برای حمله به کشورهای اسلامی داردو نیروهای اسلامی را از بین میبرد و از سوی دیگر برخی کشورهای اسلامی بخاطر نشان دادن ارادت خود به اربابشان آمریکا یا اسراییل برای مقابله با کشورهابی اسلامی هم پیمان میشوند.
ایشان با اشاره به اینکه یک علت این همه مشکلات ضعف و سستی خود مسلمانان است بیان داشتند: مسلمانان توجه به بازارهای اسلامی و جمعیت شان ندارند و به وحدت خودشان توجه ندارند اگر ما میخواهیم به شکوه اسلامی خود برسیم در سایه وحدت امکانپذیر نیست.
ایشان با اشاره به اینکه کشوری اعلام میکند ما برای مقابله با شیعیه پلیس ضد شیعه درست کردیم افزودند: نفس این کار زشت است شیعیان خیرخواه امت اسلامی هستند و عوض اینکه با اسراییل مقابله کنید به فکر مقابله با شیعه هستید در ادامه ایشان افزودند: ما باید حول محور پیامبر، قرآن، اسلام و کعبه تکیه و پیاممان را به جهان منتقل کنیم. ایشان افزودند: نخبگان جامعه، نخبگان دانشگاه و حوزه باید بسیج شودند و فرهنگ وحدت را در جامعه منعکس کنند.
خطیب جمعه این هفته قم به سالروز 19 دی قیام مردم قم به افتخارات تاریخی ملت ایران و بویژه مردم قم پرداختند
حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری فرمودند: این افتخار مخصوص شما قمی هاست شما مردم قم خط شکن بودید شما راه را باز کردید بعد از شما تبریز آمد و نتیجه اش پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 57 گردید.
شما مردم قم حق بزرگی به گردن مردم سراسر کشور دارید شما در دفاع مقدس و حماسه 19 دی افتخار آفرینی کردید. ایشان به دیدار صمیمی مردم قم با رهبر فرزانه انقلاب اشاره کردند و فضای این دیدار را بسیار زیبا توصیف کردند و از همه دست اندر کاران این دیدالر تشکر کردند ایشان در پایان از رهبر فرزانه نیز بخاطر دیدار همه ساله با مردم قم تشکر نمودند.
حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به دیدار هر ساله هزاران نفر از مردم قم با مقام معظم رهبری در سالروز قیام خونین 19 دی اشاره کردند و از مقام معظم رهبری و نیز همه دست اندرکارانی که این زمینه را برای دیدار مردم با رهبری فراهم کردند، تشکر کردند.
آیت الله حسینی بوشهری افزودند: رهبر معظم انقلاب در این دیدار ایمان، عمل صالج، بصیرت و استقامت را عامل پیروزی دانستند و فرمودند که هر جا این چهار عامل پدیدار شود، پیروزی قطعی است.
ایشان اظهار کردند: رهبری به نگاه درون زا خیلی تاکید کردند و اگر قرار بود ما نگاه برون زا داشته باشیم به پیروزی نمی رسیدیم و از بلوک غرب رها و به بلوک شرق وابسته می شدیم. ایشان فرمودند هر کس می خواهد از حقوق بشر سخن بگوید آمریکا حق ندارد از حقوق بشر سخن بگوید.
استاد سطوح عالی حوزه های علمیه فرمودند: اگر ملت و مسئولان ایران وارد مذاکره شدند نه اینکه به علامت تسلیم دستانشان را بالا بردند این ملت روی پای خود ایستاده است و دشمنان دچار خیالبافی نشوند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به فضای پرالتهاب عراق اشاره کردند وبیان داشتند: افرادی توسط برخی از کشورهای منطقه تجلیل می شوند تا مسلمانان را بکشند ما به این کشورها نصیحت می کنیم که از این کار دست بکشند و چه بسا تروریست ها روزی علیه خود آنها دست به اسلحه ببرند.