بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 90/02/09 خطبه شماره 28 |
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
« الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و الهداة المهدیین».
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قال رسول الله _ صلی الله علیه و آله و السلّم: «إِنَ اللَّهَ يُحِبُ الْأَتْقِيَاءَ الْأَخْفِيَاءَ الَّذِينَ إِذَا غَابُوا لَمْ يُفْقَدُوا وَ إِنْ حَضَرُوا لَمْ يُعْرَفُوا قُلُوبُهُمْ مَصَابِيحُ الْهُدَى منجون من کل غبراء مظلمه»[1]کلام نورانی رسول گرامی اسلام را داریم در وصف انسانهای با تقوا رسول بزرگوار اسلام میفرماید که: خدای متعال تقوا پیشگان گمنام را دوست دارد، کسانی که تقوای خودشان را به رخ کسی نمیکشند. ادامه میدهد رسول گرامی اسلام میفرماید: اینها کسانی هستند که هر گاه حاضر باشند شناخته نمیشوند و هرگاه غائب باشند کسی سراغ آنها را نمیگیرد، دلهایشان چراغ هدایت است، و از فضای تیره و تار نجات پیدا میکنند، پیامبر اکرم(ص) در بحث متقین روی این جمله تکیه میکند و من هم روی همین جمله تکیه میکنم که فرمود: نمیگذارند فضای پیرامونی آنها تیره و تار شود، خودشان را از این فضای غبار آلود بیرون میکشند، خودشان را نجات میدهند این ویژگی آدمهای با تقواست. برادران و خواهران تلاشمان در زندگی همیشه این باشدکه، نگذاریم گردو غبار و تیرگی به گونهای اطراف ما را فرا بگیرد که حقیقت بر ما مشتبه گردد. اگر این چنین عمل کنیم و تقوایمان را به رخ دیگران نکشیم و در جاهای صعب العبور خودمان را از گردابها نجات بدهیم، مطمئن باشید فوز و رستگاری با ماست.
در خطبه گذشته به عنوان نام سال جدید که توسط رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال جهاد اقتصادی اعلام شده بود، سیره نورانی پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) را در این زمینه بیان کردم، ولی من همان روز وعده دادم که در خطبه دیگری به این بحث خواهم پرداخت به خصوص اینکه در آستانه روز کار و کارگر قرار داریم و مناسب میبینم این بحث را کمی بیشتر توضیح دهم چون این مسأله از اهمیت والایی برخوردار بوده که رهبر انقلاب اینچنین در مواقف مختلف از آن یاد کردند. در اسلام عزیز مابه مسأله کار و کوشش بسیار اهمیت داده شده و یکی از ارکان سعادت بشر در این جهان و جهان آینده به شمار آمده است. در فرهنگ غنی اسلام سلوک الهی دارای دو بخش است: بخش مادی و بخش معنوی. بخش مادیاش کار و تلاش و کوشش است و شاید در یک تعبیر بتوان گفت عمل صالح و کار شایسته، و بخش معنویاش نماز است و عبادت. و از اینجا میتوان به ارزش والای کار و تلاش در فرهنگ غنی اسلام پی برد. در قرآنکریم ما متجاوز از هشتاد آیه شرط سعادت و نیکبختی انسان را از رهگذر کار و تلاش میداند، منتهی دو شرط را بیان میکند؛ یکی ایمان و دیگری عمل صالح. تلاشها و فعالیتهایی که یک انسان انجام میدهدبه خاطر تأمین زندگی خودش و به خاطر تأمین زندگی جامعه و ارتقاء کشور از نظر اقتصادی، اسلام آن را عبادت میداند. جریانی در زمان نبی مکرم اسلام اتفاق افتاد پیامبر(ص) و یارانش در جایی نشسته بودند مردی با بازوان قوی و اندامی مناسب از آنجا عبور کرد، اصحاب رسول خدا با دیدن آن مرد احساس تعجب کردند و با یکدیگر گفتند او بود اگر این مرد قدرت و توانایی خودش را برای خدا و در راه خدا و برای خشنودی خدا بکار میبرد، ببینید برداشت پیامبر(ص) چه شکلی است، پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر این مرد برای تأمین هزینه زندگیاش تلاش کند در راه خدا قدم برداشته است، اگر این فرد برای رفع نیازمندیهای فرزند خردسالش تلاش کند در راه خدا قدم برداشته است. اگر این فرد برای به دست آوردن مخارج همسرشو زندگیاش تلاش کند در راه خدا قدم برداشته است. و اگر به جهت تهیه قوت و روزی خود که محتاج دیگران نشود و دستگدایی به سوی دیگران دراز نکند تلاش کند در راه خدا قدم برداشته است. این برداشتی که پیامبر(ص) از یک آدم سالم و توانمند در یک جامعه اسلامی داردو یعنی به سمت کار و تلاش اقتصادی رفتن و فعالیت اقتصادی کردن، و دستگدایی به سمت کسی دراز نکردن.اگر بحث جهاد اقتصادی است یعنی جامعه ما اینگونه وارد عمل و فعالیت بشود. در تعبیر دیگری از اهلبیت عصمت و طهارت داریم امام صادق (ع)فرمود: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه».[2] کسی که برای کسب روزی برای خودش و خانوادهاش تلاش کنداین انسان مثل مجاهدی میماند که در میدان کارزار برای خدا جهاد میکند. ما چطور رزمندگانمان را دوست میداریم، چطور به رزمندگانمان عشق میورزیم، آن کارگری که در کارخانه کار میکند و کار تولیدی میکند از منظر فرهنگ دینی به منزلهی رزمندهای است که در یک جامعه اسلامی فعالیت میکند. آن رزمنده دشمن خارجی را از مرزهای کشور اسلامی دور میکند و این رزمنده مجاهد فی سبیل الله کشور را از وابستگی به بیگانه نجات میدهد، این فرهنگ اصیل اسلامی ماست. اهلبیت عصمت و طهارت نه تنها خودشان کار و تلاش میکردند بلکه تقویتکننده کارهای تولیدی بودند و این نکتهای که میخواهم عرض کنم به عنوان یک الگو برای مسئولان جامعه ما، برای دولت و مجلس ماست، که پشتیبانی کنند از کسانی که دارای کارخانههای تولیدیاند کسانی که در مسائل و مشکلات خود ماندهاند و نمیتوانند چرخه اقتصادی را به حرکت در آورند. این جریان را در مورد وجود نازنین امام کاظم (ع) نقل میکنند. امام کاظم روزی از کار کشاورزی و تولیدی کشاورزان مدینه بازدید میکرد، شخصی میگفت اطراف مدینه صیفی کاری داشتم موقعی که فصل برداشت محصول من رسید ملخها آمدند و تمام محصول مرا خوردند و چیزی برای من باقی نماند. امام کاظم(ع) چشمش به این مرد میافتد از او سوال میکند: چرا ناراحت و نگرانی؟ آقای من به خاطر اینکه ملخها کشاورزی مرا نابود کردند حضرت فرمود: چقدر ضرر کردی؟ نگاه کنید در نظام اسلامی ما امام جامعه، پیشوای جامعه و کارگزار جامعه برای رشد تولید در یک جامعه پیشقدم میشود. مرد در جواب سوال گفت: یکصدو بیست دینار با پول دو شتر، امام یکی از خدمتگزاران خودش را صدا زد و فرمود: صد و پنجاه دینار به این مرد بده به اضافه اصل مخارج که پرداخت کردهای سی دینار هم به عنوان سود و دو شتر هم به او تحویل بده، آن مرد میگوید آن وقت که من این کمک را تحویل گرفتم خیلی به آقا علاقمند شدم و به آقا عرض کردم یک تقاضا دارم، قدم رنجه بفرمایید ووارد زمین من بشوید و برای من دعا کنید میگوید حضرت وارد زمین من شد و ( حضرتی که اصل پول ر ابه او داده و سود کشاورزی را هم به او داده و پول دو شتر را هم به او داده) برای او دعا میکند و بعد جملهای از رسول گرامی اسلام(ص) برای او نقل میکند که نبی گرامی اسلام فرمود: « از کسانی که در مشکلات ماندهاند محکم نگهداری کنید » این کلام نبی مکرم اسلام است تا در مسائل اقتصادی دچار مشکل نشوند. شما میبینید امام در اینجا چند کار انجام داده و این مایه تشویق آن کشاورز به کار تولیدی است. امام اگر کسی ضرر کرد و ورشکسته شد و کسی سراغ او را نگرفت این جهاد اقتصادی در جامعه اسلامی تحقق نخواهد گرفت و این فرهنگ دینی و اسلامی ماست و من به همین مقدار بسنده میکنم بنابراین اگر میخواهیم در این کشور جهاد اقتصادی جنبه حقیقت پیدا کند کلام رهبر معظم انقلاب را باید هم مردم، هم مسئولان، دست به دست هم بدهند و ایران را گلستان کنند و همیشه وابستگی کشور را به بیگانگان برطرف کنند.
دعای پایانی خطبه اول
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
پروردگارا جامعه اسلامی ما را جامعهای مستقل و به دور از وابستگی به بیگانگان قرار بده. روز به روز بر مجد و پیروزی جامعه ما بیفزای. روح بلند امام از ما شاد بفرما. به مقام معظم رهبری و مراجه بزرگوار و عالیقدر ما عزت،سربلندی و طول عمر با برکت عنایت فرما. به خانواده مکرم شهیدانمان صبرو اجر عنایت فرما. جوانان ما را در مسیر دینباوری و خداباوری قرار بده. عفاف و پاکدامنی را در جامعه ما حاکم بفرما. مردم مظلوم کشورهای اسلامی مخصوصا مردم مظلوم بحرین را از شر دیکتاتورها نجات بده. خدایا باران رحمتت را از ما دریغ مدار. و در فرج آقایمان، مولایمان ،صاحب اصلیمان حضرت بقیه الله تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث لابلغ الموعظه کتاب الله العزیز
أَعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم اله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»
السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.
عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی. قال الله تبارک و تعالی:«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً* يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعْ اللَّهَوَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا»[3]خدای متعال ما را و مومنان را دعوت به تقوا و پارسایی میکند. در هنگام سخن گفتن سخن استوار بر زبان جاری کنید. سخنی که در هر محفل و مجلسی بتوانید از آن دفاع کنید، تا خدای متعال اعمال شما را شایسته قرار دهد و گناهانتان راببخشد. مطمئن باشید کسی که پیروی از راه خدا، و راه رسول خدا را پیشه خو بسازد این انسان اهل سعادت خواهد بود، مشکل همین جاست پیروی از خدا و راه رسول خدا. در سخن همه اینچنین حرف میزنیم، ما بنده خداییم، ما پیرو رسول خداییم ولی انصاف بدهیم از گوینده تا شنونده آیا در رفتار ما بندگی خدا موج میزند؟ در رفتار ما پیروی از رسول خدا چند درجه است؟ نیاز به بررسی نداریم ؟ تا کی میخواهیم با این زبان ادعا کنیم و در عمل غفلت.خدایا ما را از حلات غفلت به حالت بیداری و آگاهی برسان.
در این خطبه به مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم. مناسبت اول روز 11 اردیبهشت به عنوان ورز جهانی کار و کارگر معرفی شده، من این مناسبت را به همه کارگزان زحمتکش و سختکوش صمیمانه و متواضعانه تبریک عرض میکنم. لازم میدانم از تلاشهای مخلصانه کارگرانمان چه قبل انقلاب، چه در زمان پیروزی انقلاب و چه در عرصه اقتصادی و پیشرفت کشور تقدیر و تشکر کنم. در اسلام عزیز ما کارگر دارای کرامت است، و رابطهاش با کارفرما یک رابطه صمیمی و همدلی است و دولت هم تنظیم کننده این رابطه است. بار اصلی تولید روی دوش کارگران ماست. از وظایف نظام مقدس ما این است که این قشر زحمتکش را به گونهای اداره کند که از حق مشروع انسانی و اسلامی خود بهرهمند شوند. هم مجلس ما، هم دولت ما به مسأله کار و کارگر به چشم یک مسأله اساسی در کشور نگاه کنند اما کارگران هم یک وظیفه دارند، کارگران نسبت به اتقان کار تلاش کنند. میدانید ما چه زمانی از وابستگی به دیگران نجات پیدا میکنیم؟ 1- ارتقای کیفیت کالاهای داخلی ماست و 2- اصلاح فرهنگ جامعه ماست. فرهنگ جامعه ما به خاطر اینکه کالاهای داخلی ما گاهی از کیفیت لازم برخوردا نیست، گرایش به کالاهای دیگران است این دو اصل باید در جامعه ما اصلاح شود. کارگران کیفیت را بالا ببرند و فرهنگ جامعه ما فرهنگ خودی بشود، همانگونه که رهبری فرمودند کالای خودی را و کالای کشور را خریداری کنند و این آغاز حرکت به سوی یک اقتصاد سالم است. روز 12 اردیبهشت همزمان با سالروز شهادت شهید مطهری هم به عنوان روز معلم و هم به عنوان برنامه سیاسی – عقیدتی سپاه پاسدارن عزیز ماست. من در این مورد به چند نکته اشاره میکنم یکی، جایگاه معلم در اسلام: این معلمان الآن همه شما که اینجا نشستهاید عمدتا روزی تحت تربیت یک معلم بودهاید. این جایگاه رفیع یک معلم است.یعنی سایه معلم بالای سر همه ماست. لذا معلم با تعلیم ونشر علم انسانها را به سوی کمال و پیشرفت سوق میدهد. پیامبر اکرم بزرگترین معلم جهان بشریت است و به این ویژگی پیغمبر ما افتخار میکند. آن زمان که دو گروه در مسجد گرد آمده بودند یک دسته به عبادت پرداخته بودند و یک دسته به علم آموزی، گروه دوم را که در محضر استاد علم میآموختند پیغمبر توجهش را به آنان معطوف داشت و فرمودند:« أنما بعثت معلما؛ من به عنوام معلم مبعوث شدم»این جایگاه معلم است که از افتخاراتپیامبر این است که به عنوان معلم برانگیخته شدند. آنحضرت چنان برای معلمان ارزش قائل است که برای معلمان دعا میکند: «اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمینَ و أطِل أعمارَهُم و بارِک لَهُم فی کَسبِهِم ؛ خدایا! آموزگارانرابیامرز؛عمرشانرادرازوکسبشانرابابرکتکن» این دعای رسول اکرم در وصف معلمان است. وجود مقدس امام حسین(علیه السلام) یکی از فرزندانش، معلمش به او سوره حمد آموخت و هنگامی که این فرزند امام سوره حمد را نزد ایشان قرائت کرد امام بسیار خوشحال شد، معلم را دعوت کرد و به عنوان تقدیر و تشکر پاداش بزرگی به معلم عنایت کرد عدهای که آنجا نشسته بودن اعتراض کردند که در مقابل یک سوره حمد این همه پاداش!!! وجود مقدس سالار شهیدان ابی عبد الله فرمود: این پاداش کجا و عطای او کجا که آموزش سوره حمد است. یعنی این در مقابل آن چیز قابل ذکر و مهمی نیست. و وجود مقدی امیر مؤمنان معلم را درکنار پدر قرار میدهد و در تعبیری میفرماید: «: قُمْ عَنْ مَجْلِسِكَ لِأَبِيكَ وَ مُعَلِّمِكَ وَ لَوْ كُنْتَ أَمِيراً؛[4] اگر در مجلسی پدر وارد شد به احترام او برخیز ولو امیر باشی اگر پدر آمد برخیز و معلم هم آمد برخیز ولو امیر باشی»اما شخصیت استاد مطهری:چرا این روز را روز معلم نامگذاری کردند؟ چون شهید مطهری دارای ویژگیهای ارزشمندی است. من در اینجابه بعضی از ویژگیها به صورت فهرست وار اشاره میکنم، اخلاص، کار برای خدا از ویژگیهای برجسته شهید مطهری است، کاری به حرف دیگران نداردکه دیگران درمورد او چگونه قضاوت میکنند کتاب داستان راستان بنویسد، یا اصول فلسفه و روش رئالیسم، برای مطهری تفاوت نمیکند چون آنچه برای او مهم است پاسخ به نیازهای جامعه است و نه خواست خود اوو این خیلی مهم است. ما چه میخواهیم و جامعه چه نیازی دارد؟ شهید مطهری میگوید ما باید پاسخگوی نیاز جامعه باشیم نه اینکه من چه میخواهم و چه دوست میدارم. شهید مطهری انس با قرآن دارد، و ارادتمند به اهلبیت(ع) است. از او سؤال میکنند که چرا علامه طباطبایی(ره) را این همه احترام میکنی؟ او در پاسخ میفرماید: احترام من به او نه به خاطر این است که او یک فیلسوف است او چون عاشق اهلبیت(ع) است او را این همه تجلیل و تکریم میکنم. او جامع الاطراف بود دارای فکری نقاد، با همه احترامی که به علامه طباطبایی میکند در بحث جاودانگی اخلاق به علامه نقد میکند یعنی در رابطه با استاد نظر خودش را مطرح میکند چون در حالات ارسطو گفتهاند که ارسطو گفته بود من افلاطون را دوست دارم ولی حقیقت را بیش از افلاطون دوست دارم، پایبندی به مکتب. او یک برجبان قوی برای این مکتب بود، او یک دیدبان بیدار برای مکتب بود. از هر جا دشمن حمله میکرد او پاسخ میگفت. ما امروز نیاز به مطهریها داریم. خوشبختانه کتابهای او در جامعه ما دارای ارزشهای فراوانی است که باید پاس داشت.
یک نکتهای هم راجع به مسائل اخیر اشاره کنم و در همین حد لازم میدانم نکتهای را عرض کنم آنچه که در مورد مسأله اخیر جامعه ما اتفاق افتاده به دنبال موضوع وزارت اطلاعات و مردم ما با حساسیت آن را دنبال کردند، نکتهای که میخواهم عرض کنم نکتهای است مربوط به اصل نظام ما، این را لازم میدانم مطرح کنم. برادران و خواران و کسانی که صدای مرا میشنوید انقلاب اسلامی ما متمایز از همه انقلابها در دنیاست در حقیقت یک الگوی جدیدی است که به جهان عرضه شده است و آن مبتنی بودن انقلاب بر دکترین ولایت فقیه است هر کس با این ویژگی آشناست و پایبند به آن است احساس نگرانی نمیکند و از طرف هر کسی که این مسأله مورد دقت و تأمل قرار نگیرد قبل از هر کس برای خود او نگرانکننده است. در این دکترین مشروعیت همه مناسب با ولایت فقیه است وحدت ملی ما، حفظ ارزشهای انقلاب ما، حرمت مقدسات دینی ما، پیشرفت و تعالی کشور ما، ایستادگی بر اصول در مقابل تحریمها، توطئهها، به برکتهای هدایت رهبری و ولایت فقیه است. محوریت و حرکت مسولین ما در چارچوب احکام مترقی اسلام و مصالح عمومی مردم، حفظ روحیه دینی و ایمانی مردم از آثار بارز انقلاب ماست چه در زمان حضرت امام(ره) و چه در زمان رهبر فرزانه انقلابمان در ابتدای انقلابمان دشمنان تلاش کردند، بعد از آن هم تلاش کردند که عمود خیمه انقلاب را از کارایی بیندازند موفق نشدند و موفق هم نخواهند شد. قانون اساسی ما حتی حاکمیت دوگانه را نمیپذیرددر قانون اساسی ما حاکمیت یگانه است با محوریت ولایت. ما باید در مسائل اخیر هوشیاری را از دست ندهیم. دشمن امروز با کار تبلیغاتی سنگین به دنبال رخنه کردن در صفوف مردم ما و مسئولین ما به انقلاب ماست. ما به دشمن خواهیم گفت، دشمن برای همیشه تو را رسوا خواهیم کرد، برای همیشه تو را ناامید خواهیم کرد، ما نمیگذاریم مسائل طبق دلخواه شما پیش برود.همه باید مواظب باشیم که کار دشمن صاف کن انجام ندهیم، امید ما این است و امید شما هم این است. این مسأله مانند هزار مسأله دیگر به سلامتی و سربلندی عبور کنیم. برای مردم ما تبعیت از رهبری به عنوان یک شاخص مهم است. ارزیابی عملکردها بر اساس تبعیت از رهبری است و اصول قانون اساسی است و ملت ما هم اینچنین خواستار است. خدایا در این روز جمعه از تو میخواهیم تمام نیرنگها و توطئههایی که دشمن میخواهد از آن بهرهبرداری کند و شاد شود به خود دشمنان کا برگردان.
اما در مسائل منطقهای، یک بحث مربوط به یمن است. متأسفانه در این چند روز شاهد تعداد بیشتری از کشتن و زخمی شدن مردم یمن هستیم. اینها برای گرفتن فرصت و زمان برای حاکمیت خودشان هستند، پشت پرده نقشه میکشند عدهای طراحی میکنند، ولی من به شما مردم اطمینان بدهم که مردم راه خود را یافتند، و هر طرحی هم که مردم میبینند از طرف دیگران مطر میشود با هوشیاری با آن برخورد میکنند. حضور مردم یمن در صحنه جدی است و مردمی با چنین اراده قوی عرصه را بردیکتاتورها به امید خدا تنگتر خواهند کرد. در مسأله لیبی اگر قدرتهای استکباری توطئه نکنند، مسائل دارد به نفع مردم پیش میرود. چون ابر قدرتها به دنبال منافع خود هستند، ببینید چه شکلی عمل میکنند، به یک جا هواپیما میفرستند و به یک جا دستور حمله به مردم را صادر میکنند نمونه روشن آن در بحرین است. نسبت به مردم مظلوم بحرین خدا میداند، من یقین دارم تک تک شما اخبار بحرین را که میشنوید بغض گلویتان را میگیرد، نمیدانید چه کاری انجام دهید.دستها را رو به آسمان دراز میکنیم؛ خدایا مردم مظلوم بحرین را از شر ظالمان نجات فرما. اینها دست به جنایاتی زدند که کمتر سابقه دارد. زنان را به زندان میبرند، نیمه شب وارد خانهها میشوند، میکشند و شکنجه میدهند، مساجد را یکی پس از دیگری ویران میکنند، حسینهها را ویران میکنند و از همه بالاتر قرآنها را میسوزانند. خدایا این ملت اسلامی ما به کجا پناه ببرد؟ از دست کشیش آمریکایی بنالد که قرآن را میسوزاند یا از دست کسانی که ادعای مسلمان بودن را دارند. ما خیرخواهانه به دولتهای منطقه نصیحت میکنیم دست از سر مردم بحرین بردارید. آیا تاریخ نخواندهاید؟ تاریخ برای شما عبرت نیست؟ آیا ظلم و سرکوب و شکنجه میتواند برای مدت طولانی حکومت شمارا دوام ببخشد؟ مطمئن باشید به این شکل نمیتوان حکومت کردو متأسفانه در جهان اسلام بیتحرکی عجیبی حکمفرماست. علما و طرفداران قرآن چرا اینها را محکوم نمیکنید؟ فردای قیامت جواب رسول خدا را چه میدهید؟ ولی مردم بحرین یک جمله را به شما بگویم: مشکلات را تحمل کنید، اینها آمده بودند شما را بترسانند ولی این روزها آنها از شما میترسند.آثار ترس کمکم بر چهره آنها ظاهر شده است. آنها بودند دو هفته در بحرین بمانند و کار بحرین را تمام کنند آمریکاییها به اینها میگویند دو هفته گذشت چطور اتفاقی نیفتاد؟ شما بر اساس اعتقادات دینی مبارزه میکنید. انشاء الله امیدواریم هر چه زودتر با امدادهای غیبی الهی شما پیروزی را در آغوش بگیرید.
دعای پایانی خطبه دوم
پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام واسلامیان عزت عنایت بفرما. عزت و مجد گذشته مسلمانان را به آنان برگردان. ملتهای اسلامی را به خصوص ملت بیدفاع و مظلوم بحرین را پیروز بگردان. توطئههای اجانب را به خودشان برگردان. به امام راحل ما روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما و مراجع بزرگوار ما،عزت و سلامت عنایت فرما. به زائران ما سلامت، توفیق و قبولی اعمال عنایت فرما. به همه کسانی که به همراهی با مسیر انقلابند توفیق بیشتر مرحمت فرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ*فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ*إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ*
صدق الله العلی العظیم
[1].مجلسی، علامه، محمدباقر؛ بحار الانوار، ج77، ص 172 .
[2].كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)ج5، ص: 88
.[3] ا حزاب/71،72.
[4].نورى، محدث، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،؛ ج15، ص: 203