IMAGE وضعیت حقوق زن در جوامع غربی را به چالش بکشیم / پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است1403/02/26
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
  حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه... Read More...
IMAGE حضور رئیس جمهور در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جمهور با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای با اعضای این نهاد... Read More...
IMAGE در وصول مالیات، رضایت عامه مدنظر باشد1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: معتقدیم که نفت ثروتی است که باید برای... Read More...
IMAGE کلید درب‌های فضای مجازی را در اختیار بگیرید1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی گفتند:... Read More...

باسمه تعالی

متن سخنرانی حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»

موضوع: موضوع: شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س)             تاریخ: 93/04/27

مکان: دانشگاه امام صادق علیه السلام

 

 

 

لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللهِ العَلِیِ العَظیِم، حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیِل، نِعمَ المَولی وَ نِعمَ النَّصیِر.

اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَان الرَّجِیم بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم.

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين بَارِء الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ، باعِثِ الْأَنْبِيَاءَ وَ الْمُرْسَلِين ثُمَّ الصَلاةُ و السَّلامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا حَبیبِ إلِهِ العالَمین أبِی‌القاسِم مُحَمَّد (ص) وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ المَعصومین المُکَّرَمین الهُداةِ المَهدیّین و اللَّعنُ الدائِم عَلی أعدائِهِم أجمَعین مِنَ الآن إلی قِیامِ یَومِ الدِّین آمینَ یا رَبَّ العالَمین»

کوثر پیامبر مظهر حق است، نقطه مقابل، کسی است که به پیامبر(ص) دشنام می‏دهد و علیه پیامبر(ص) و کوثر پیامبر(ص) جبهه می‏گیرد که از جمله آنها عاصم بن وائل است.

پیامبر اکرم(ص) درباره مقام فاطمه(س) می‎فرمایند: «یا فاطمة ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک».[1] ما باید بدانیم که انسان دارای مراتبی است. از نفس اماره تا نفس لوامه و نفس مطمئنه که بنظر می رسد که یکی از مراتب کمال یک انسان وابسته به ذات کبریایی حق است، این معنا را دلالت می کند، که خدا از انسان راضی است و انسان هم از خدا راضی است. اما فاطمه (س) فوق این واژه هاست، چون پیامبر (ص)  به این جمله بسنده نمی‏کند که خدا از فاطمه (س) راضی است و او از خدا راضیست. بلکه مقام فاطمه به جایی می رسد که رضایت او عین رضایت خداوند است و غضب او عین غضب خداوند است. همان قولی که ما درباره امیر المؤمنین (ع)  می‎گوییم: «عَلِيٌ‏ مَعَ‏ الْحَقِ‏ وَ الْحَقُّ مَعَه‏».[2] درباره فاطمه (س) هم این چنین است، غضب خداوند، غضب فاطمه(س) و غضب فاطمه(س) ،غضب خداوند است،رضایت فاطمه(س)، رضایت خداوند و رضایت خداوند، رضایت فاطمه(س) است. همچنین آیه مباهله نشانگر این است که اردوگاه فاطمه (س) وجایی که فاطمه(س) در آن قرار دارد جلوه حق است واردوگاه طرف مقابل اردوگاه باطل است. بنابراین این همه توصیف ها و تعریف هایی که نبی گرامی اسلام (ص) در مورد فاطمه (س) بیان می‏کند بی جهت نیست یکی از جملاتی که نبی گرامی (ص) اسلام درباره فاطمه (س) بیان می‏کند این است که می‏فرمایند: « مَنْ‏ عَرَفَ‏ هَذِهِ‏ فَقَدْ عَرَفَهَا وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهَا فَهِيَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ قَلْبِي الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيَّ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّه‏».[3]

یعنی اذیت فاطمه(س) اذیت خداست و جبهه فاطمه(س) جبهه حق و الهی هست وجبهه مقابل فاطمه جبهه باطل و شیطانی است.

لذا اگر مردم ما فاطمیه اول و فاطمیه دوم و بعضی فاطمیه سوم می‎گیرند، به خاطر این است که هرچه ما بتوانیم فضای جامعه و خانواده‎ها و محیط پیرامونمان را معطر کنیم به عطر دل انگیز فاطمی باز هم جا دارد. جمله‎ای که در آغاز سخن عرض کردم: «إِنَ‏ اللَّهَ‏ جَعَلَ‏ عَلِيّاً وَ زَوْجَتَهُ‏ وَ أَبْنَاءَ [هُ‏] حُجَجَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ- وَ هُمْ أَبْوَابُ الْعِلْمِ فِي أُمَّتِي- مَنِ اهْتَدَى بِهِمْ‏ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‏».[4]

  اما "من لم یهتد بهم" صراط مستقیمی در کار نیست، یعنی اگر دنبال صراط مستقیم هستید راه فاطمه راه امیرالمؤمنین (ع) صراط مستقیم است.

اینها مفاهیم خیلی بلندی است که اگر دشمنان اهل بیت با این اسرار و ویژگی‏‏ها آشنا بشوند یک آن تحمل نمی‏کنند.

 یکی از دوستانی که با در شبکه های ماهواره‏ای کار می‏کند می‏گفت: یک نفر هر شب بلا استثناء با من تماس می‏گرفت و دشنام می‏داد و شدیدترین بغضش را نسبت به من به خاطر علاقه‏ام به اهل بیت(ع) ابراز می‏کرد، می‏گوید: من در یکی از این شبهای شهادت صدیقه طاهره مطالبی را در مورد این حضرت بیان کردم، تلفن زنگ زد ،گوشی را برداشتم و دیدم همان ادم هست گفت: در خانه ما هیاهویی به پاست گفتم چرا؟ گفت: داریم توبه می‏کنیم داریم استغفار می‏کنیم، داریم عذر خواهی می‏کنیم به پیشگاه فاطمه(س)، ما فاطمه(س) را نشناخته بودیم میگفت: از کتب اهل سنت مطالبی را راجع به صدیقه طاهره(س) و کلمات نورانی پیامبر در مورد فاطمه(س) بیان کردم. خانواده این شخص می‏گفتند: نمی‏دانم ما از شدت پشیمانی از اشتباهاتمان تا صبح می‏توانیم بخوابیم یانه.

اینها سرمایه های بزرگ ماهستند که در اختیار هیچ کسی نیست، اسلام سرمایه ماست، قران سرمایه ماست، اهل بیت سرمایه ماهستند، با این سرمایه دستمان خالی نیست. گاهی در سنگرهای تبلیغیتان، در ارشاداتتان و موعضه‏هایتان، احساس نا امیدی نکنید، اینها امدادهایی است که به سراغ شما می‎آید.

گاهی برای من و شما اتفاق افتاده است که با یک صحنه ای مواجه شده ایم، سوالی مطرح کردند و پیرامون این مساله شاید اصلاً مطالعه نکرده باشیم ولی یکدفعه به خاطر اینکه دل ما پیوسته مرتبت با اهل بیت(ع) است کلامی به ذهن ما رسیده و داستان را فیصله داده و این نشان دهنده این است که هرچه اعتقادمان به ائمه بیشتر باشد آنها نیز بیشتر به کمک ما می‏آیند.

مساله دیگر محبت و مودت فاطمه است. آمدند خدمت رسول گرامی(ص)  اسلام که آقا چقدر پول می‏خواهید به عنوان پاداش  این رسالت و دعوت؟ پیغمبر(ص) چیزی نگفتند تا آیه نازل شد: «قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏».[5]

در اینجا پیغمبر(ص)  این حرف را نمی‏گویند، بلکه خداوند میفرماید: (  «قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏».[6]

پیغمبر(ص)  می‏فرمایند: فقط مودت ومحبت اهل بیت را می‏خواهم، این به عنوان مزد رسالتی است که خداوند متعال منت میگذارد بخاطر این رسالت« لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ‏ فيهِمْ‏ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِم‏».[7]

 زمانی از کلمه منت استفاده می‏شود که نعمت سنگینی به انسان داده می‏شود لذا زمانی که کار کوچکی برای کسی انجام بگیرد و طرف بخواهد منت بگذارد میگوییم کاری نکرده ای که می‏خواهی منت بگذاری! و این نشان دهنده این است که درمقابل این نعمت بزرگ الهی یعنی رسالت، مزدی را خداوند قرار می‏دهد به عنوان محبت و مودت اهل بیت.

مودت و محبت چیست؟ دوست داشتن یا احترام کردن، پرچمی برافراشتن، چراغانی کردن، اینها که قطعا نیست، این جمله صدیقه طاهره(س) تمام مسئله را تماماً بیان می‏کند: «‏كُنْتَ‏ تَعْمَلُ‏ بِمَا أَمَرْنَاكَ، وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا، وَ إِلَّا فَلا».[8]

این کلام نورانی فاطمی است، سید عبدالحسین شرف الدین خیلی تعبیر عجیبی دارد و می‏گوید: ائمه توصیه می‏کردند فرزندانشان را به حفظ خطبه فاطمی، همانگونه که توصیه می‏کردند به حفظ قرآن، اصلا فرهنگ خانواده های اهل بیت این بوده که توصیه به حفظ این خطبه فدکیه می‏کردند.

حضرت در یکی دیگر از جملات این خطبه می‏فرمایند: (وجدتموها هادیا مهدیا یسلک بکم علی الطریق المستقیم)، اگر علی را به عنوان پیشوای خود قرار می‎دادید، کجی در مسیر زندگیتان وجود نداشت.

اگر به سخنان حضرت توجه می‏شد و راه مستقیم را پیش می‏گرفتند، دیگر در سوریه نمی‏آمدند شیعه را سر ببرند و به عنوان شادمانی سر شیعیان را به ماشین آویزان کنند و در خیابان‎ها و کوچه‎های شهرهای سوریه به حرکت در بیاورند، اگر این اتفاق افتاده بود امروز ما شاهد نبودیم که فرزند تازه متولد شده خانواده شیعه را ببرند، بپزند، داخل سینی بگذارند وبرای پدر و مادر بیاورند و بگویند: این فرزندتان است.

اما ویژگی‎های شخصیت خود فاطمه(س)، بیانگر عظمت فاطمه است و دریچه‎ای به روی ما باز می‎کند تا فاطمه(س) را بتوانیم آنگونه که هست بشناسیم، از دوران کودکی همواره با مشکلات و تحریم روبرو بوده است، امروزه بعضی ها می گویند اگر مسئولین با دشمنان با روش دیگری رفتار می‏کردند ما تحریم نمی‏شدیم. اما آیا به پیغمبر هم می‏توان اشکال کرد که مورد تحریم واقع شد؟ آیا او هم بد عمل کرد، که مورد تحریم اقتصادی و ارتباطی واقع شد؟

شیعه نباید حساب خودش را از اهل بیت(ع) جدا کند ما روحانیون که پرچمداران دین هستیم، پیشوایان جامعه هستیم و در بین مردم زندگی می‏کنیم اگر گاهی این مسائل پیش می آید، باید سریع یادآورد اینگونه مسائل در زمان پیامبر شویم و اگر این کار را انجام دهیم، این مسائل این مسائل برای جامعه ما قابل پذیرش و تحمل میشود.

فاطمه زهرا(س) الگوی ایثار است، امروزه دم از حقوق بشر می‏زنند و علیه ما قطعنامه صادر می‎کنند به جرم اینکه شما نقض حقوق بشر کرده اید. اما ما فاطمه‎ای داریم که برای انسان هم نوع خودش تا جان پیش میرود، (الجار ثم الدار)  اول دیگران بعد خودمان. امیرالمؤمنین(ع) وقتی در جنگها می دید که فرمانده ای بی دلیل دست به حمله زده است دستور می‏داد تمام اموال انها را برگرداند.

در کتاب بحار جلد98 علامه مجلسی رضوان الله تعالی مطلبی را بیان میکند و می‏فرماید: امام صادق (ع) آمدند سر قبرمطهر امام حسین بن علی (ع) و اینگونه زیارت را شروع کرد، یعنی نشان دهنده این است که نهضت حسینی بر گرفته از نهضت فاطمی است ،خطاب کرد به قبر مقدس ومنور حسین بن علی و یاران : (السلام علیکم یا انصار فاطمه ) یعنی حسین بن علی تو که به شهادت رسیدی به عنوان حمایت از نهضت فاطمی به شهادت رسیدی، حرکت حسینی حرکت فاطمی است، آنروز درب خانه آتش می‏زدند، خیمه ها را آتش می‏زنند واین جریان ادامه دارد.

چند جمله ای هم راجع به رسالت خودمان صحبت کنم.

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ».[9] امام صادق (ع) یک جمله ای راجع به شما بزرگواران فرموده بود، که من این جمله را در ابتدای عرضم گفتم و من هم با همین اعتقاد نسبت به شما عرض میکنم:

«رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ قَوْماً كَانُوا سِرَاجاً وَ مَنَاراً كَانُوا دُعَاةً إِلَيْنَا بِأَعْمَالِهِمْ وَ مَجْهُودِ طَاقَتِهِم‏».[10]

امام صادق درود می‎فرستد به شما به عنوان کسانی که نور هستید، سراج  ودعوت کننده مردم هستید با اعمالتان، به سمت اهل بیت عصمت و طهارت. این آیه شریفه از آیات آخر سوره آل عمران یا آخرین آیه سوره آل عمران است، چند پیام دارد که وظیفه مارا سنگین می‏کند، اول می‎فرماید: «اصبرو». درتفسیرمی‏فرماید: در اینجا صبر و استقامت در مقابل هوسها و مشکلات و امثال ذلک است، یعنی در مبارزه با نفس شکیبا باشید و اول خودسازی، بعد سراغ جامعه رفتن. اگر روحانیت به عنوان عالمان دین، پرچمداران حقیقت، پایبند به عمل باشند اصلاً نیاز نیست که خیلی برای مردم سخنرانی کنیم، و یکبار مردم با ما نشست و برخواست داشته باشند ماجرا تمام می‏شود و راه را پیدا می‏کنند، مشکل این است که گاهی فاصله ها زیاد است.

مرحله دوم ( وصابروا ) یعنی اگر دشمن سراغ شما آمد در مقابل دشمن مقاومت کنید، شاهد من این دو مطلب نیست و عمده شاهد من بخش سوم و چهارم است ( ورابطوا ) ،مرابطه مرزبانی است ( علما و شیعتنا مرابطون ) اگر سربازان ما کنار مرزها دیدبانی دارند و مرزبانی می‏کنند، علما و بزرگان ما و ائمه محترم جماعات ماهم مرزبان هستند و در مسجد و محله دیده بانی می‏کنند، منتهی نکته هایی وجود دارد در رابطه با دیده بانی و مرزبانی که چند نکته را عرض می‏کنم. ما سرمایه مرزبانی نیاز داریم، من بارها عرض کردم الان هم تقاضامندانه عرض می‏کنم. ماهرچه می‏توانیم باید بر دانش و معلومات خود بیفزاییم. روحانی باید اهل مطالعه باشد و حداقل روزی چند صفحه مطالعه داشته باشد و به یکسری محفوظات اکتفا نکند.

مطلب بعدی که باید به آن توجه شود، شیوه مرزبانی است. یک مرزبان باید شیوه مرزبانی را بلد باشد. «ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ».[11] شیوه را بدانیم که با افراد چطور صحبت کنیم، چه کتابهایی را دست بچه ها و بزرگترها بدهیم و یکنواخت حرف نزنیم.

یک آقایی از یکی از ارگانها آمده بود و می‏گفت: روحانی ما از بس که برای  ما تکراری صحبت کرده است تا می‎گوید: (بسم الله) من تا اخر خط می‏فهمم چه چیزی می‏خواهد بگوید. این نشان دهنده این است که آماده به کار نیستیم.

نکته سوم حوزه مرزبانی است. پس سرمایه مرزبانی، شیوه مرزبانی و حوزه مرزبانی، یعنی در مباحث اعتقادی یک نوع ادبیات می‎خواهد، در مباحث ادبی یک نوع ادبیات می‎خواهد و در مباحث سیاسی نیز یک نوع مبنا می‎خواهد. إن شاء الله اینها را ملاحظه کنید و خدای متعال هم به من هم به شما کمک خواهد کرد و مسیر را بدست ماخواهد داد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

«والحمد لله رب العالمین»



[1]. کنز العمال ج 6 ص 219 ، حدیث 34237.

[2]. من لا يحضره الفقيه،  ج‏3،ص 498.

[3]. مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص317.

[4]. شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏1، ص 76.

 

 

[5]. «الشوری»/23.

[6]. همان

[7]. «آل عمران»: 164.

[8]. بحار الأنوار (ط - بيروت)،  ج‏65، ص 155.

[9] .«آل عمران»: 200.

[10] . تحف العقول، ص، 301.

 

 

[11]. «النحل»: 125.

باسمه تعالی

متن سخنرانی حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»

موضوع: میلاد حضرت زهرا (س)- عمامه گذاری طلاب مدرسه شهید حقانی         تاریخ: 91/02/24

مکان: قم- مدرسه شهید حقانی

 

 

 

لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللهِ العَلِیِ العَظیِم، حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیِل، نِعمَ المَولی وَ نِعمَ النَّصیِر.

اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَان الرَّجِیم بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم.

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين بَارِء الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ، باعِثِ الْأَنْبِيَاءَ وَ الْمُرْسَلِين ثُمَّ الصَلاةُ و السَّلامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا حَبیبِ إلِهِ العالَمین أبِی‌القاسِم مُحَمَّد (ص) وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ المَعصومین المُکَّرَمین الهُداةِ المَهدیّین و اللَّعنُ الدائِم عَلی أعدائِهِم أجمَعین مِنَ الآن إلی قِیامِ یَومِ الدِّین آمینَ یا رَبَّ العالَمین»

عن مولانا و مقتدانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب: «تَعَلَّمِ‏ الْعِلْمَ‏ وَ اعْمَلْ‏ بِهِ‏ وَ انْشُرْهُ‏ فِي أَهْلِهِ يُكْتَبْ لَكَ أَجْرُ تَعَلُّمِهِ وَ عَمَلِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى»‏[1]

و قالت فاطمه بنت رسول الله: «مَنْ‏ أَصْعَدَ إِلَى‏ اللَّهِ‏ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏».[2]

شام میلاد با سعادت دخت نبی اکرم، صدیقه طاهره«س» است و این مناسبت خجسته تقارن پیدا کرده با سالروز تولد فرزند صدیقه طاهره«س» حضرت امام (ره). مناسبت میلاد صدیقه طاهره«س» و میلاد حضرت امام را صمیمانه خدمت شما بزرگواران و اساتید معظم تبریک و تهنیت عرض می کنم.

امشب عده ای از شما طلاب عزیز توسط حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مفتخر به لباس روحانیت می شوید و سر آغاز یک مسئولیت بزرگ در تاریخ حیات طلبی شما می باشد. انشاء الله امیدوارم عزیزانی که امشب بدست این مرجع بزرگ معمم می شوند قدر خودشان و لباسشان و جایگاه رفیع روحانیت را بدانند و قدمی جز در راه هدایت مولایمان حضرت بقیة الله اعظم بر ندارند. بدانید که ما زیر نظر هستیم و امام زمان به ما نمره قبولی یا تجدیدی می دهند. وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.[3] و به تعبیر امام جواد: و اعلم أنك لن تخلو من عين الله فانظر كيف تكون...[4] از دید تیزبین خدا پنهان نمی مانید. اگر بتوانیم از دید دوستان، پدر و مادر و همسایگان و... کارهایمان را پنهان کنیم اما از دید خداوند نمی توان پنهان شد.

عرض شد که شب میلاد حضرت صدیقه طاهره«س» است. اما چرا ما مردم اینقدر به اهل بیت ارادت داریم؟ در این رابطه روایتی از پیامبر اکرم هست که می فرمایند: کلِّ شَئٍ أساسٌ و أساسُ الاِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ الْبَیْتِ.[5] هرچیزی اساسی دارد و اساس اسلام دوستی ما اهل بیت است. یعنی هر چه ارتباط با اهل بیت بیشتر باشد، پایبندی و وابستگی بیشتر می شود. یا به بیان دیگر هر کسی این وابستگی را نداشته باشد، هرچند ممکن است مدعی اسلام باشد ولی تنوانسته است یک مسلمان تمام عیار باشد و فقط ظاهری مسلمان دارد و لذا بی جهت نیست که مزد و اجر رسالت محبت و مودّت اهل بیت است. همان طور که در قرآن هم آمده که: قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ‏ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏.[6]

مردم تصور می کردند که پیامر در برابر زحماتی که کشیده است پول و پاداش می خواهد، اما آیه نازل شد که بگو چیزی نمی خواهم جز محبت به اهل بیتم. اگر محبت به اهل بیت در جامعه حفظ شد، قدر رسالت پیامبر هم دانسته شده است ولی اگر بی تفاوت بودید شما به پیامبر اعتقاد ظاهری دارید، نه اعتقاد قلبی. صدیقه طاهره«س» جمله ای می فرمایند که اگر به آن پایبند باشیم و نتیجه جلسه امشب ما این جمله حضرت باشد خیلی عالی می شود. حضرت می فرمایند: مَنْ‏ أَصْعَدَ إِلَى‏ اللَّهِ‏ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏.[7]

اگر آمده اید که مصالح خدا و امت اسلامی و تشیع بدست شما در جامعه پیاده شود تنها یک راه دارد که خود حضرت صدیقه طاهره«س» فرمودند. یعنی تمام کارهایتان باید برای خدا باشد. درس خواندن، حرف زدن، زیارت کردن و...همه اش برای رضای خدا باشد. ریا کاری را از صحنه زندگی ما برای همیشه دور کنیم. سید بحر العلوم در جمع شاگردان نشسته بودند که ناگهان تبسمی کردند. شاگردان از آقا سوال کردند که آقا چه شده؟ ایشان فرمودند: 25 سال دنبال این بودم که کاهایی که می کنم جنبه خدایی اش بیشتر است یا جنبه ریایی اش؟ الان متوجه شدم که جنبه خدایی اش بالاتر است و توانسته ام بر نفسم غلبه کنم.

علمای ما خیلی مراقبت از کارهایشان می کردند، و چون مراقبت می کردند، لذا با فقر هم می ساختند و اینگونه به مقامات عالی می رسیدند. ما نه آن فقر را تحمل می کنیم و نه آن تقیدات را داریم که اگر غیبتی بشنویم تذکر بدهیم که چهل روز ما را از عبادت دور کردی. آن تقیدات را نداریم که نماز شب از یادمان می رود. روایت داریم که گناهان روز توفیقات را سلب می کند. اما اگر کارهایمان با اخلاص باشد طبق فرموده صدیقه طاهره«س» همینکه اعمالمان به پیشگاه پروردگار رسید، خداوند پاداشش را به ما می دهد. روایت دیگری در این رابطه داریم که فرمودند: ثمرة العلم الإخلاص، ثمرة العلم العباده.[8] لذا امیرالمؤمنین فرمودند: تعلم العلم واعمل به. یعنی حالا که با تمام سختی ها وارد حوزه شده ای با جان و دل علم بیاموز و به فکر این نباش که سریع دروس مقدمات را بخوانیم و وارد دروس آزاد شویم. درست است که ما باید به انقلابمان و به جامعه و مردم خدمت کنیم اما برای خدمت باید انسانی تحصیل کرده باشیم. باید خوب یاد بگیریم تا خوب خدمت کنیم. اگرما علمی را یاد گرفتیم باید به روش صحیح از آن استفاده کنیم. اینگونه نباشد که ما یک بار واجبات را انجام دهیم و یکبار مستحبات را. وقتی از همه علما سوال می کنند که نصیحتی به ما بفرمایید تا عاقبت بخیر شویم می فرمایند: اول واجباتتان را انجام دهید. سپس محرمات را ترک کنید و بعد سراغ مستحبات بروید. امام صادق«ع» می فرمایند: إِنْ‏ أُجِّلْتَ‏ فِي‏ عُمُرِكَ‏ يَوْمَيْنِ‏ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِكَ لِتَسْتَعِينَ بِهِ عَلَى يَوْمِ مَوْتِك‏.[9]

«فاجعل احدهما لأحدک...»یعنی اگر به شما گفتند که دو روز از عمر شما باقی مانده است، یک روز را یاد بگیر تا به کمک آموخته هایت، روز دوم را بگذرانی.

«وانشره فی اهله...» یعنی جامعه منتظر شما است. آموخته هایتان را درجامعه نشر و گسترش دهید.

نتیجه این اعمال می شود: یکتب لک اجر تعلمه و علمه انشاءا... یعنی هم پاداش یاد گرفتن به شما می دهند و هم پاداش عمل کردن.

حال باید دید که تفاوت حوزه با سایر مراکز آموزشی چیست؟

در حوزه محوریت با کتاب و سنت است. امام صادق«ع» می فرمایند: من‏ دخل‏ في‏ هذا الدين‏ بالرجال‏، أخرجه منه الرجال كما أدخلوه فيه؛ و من دخل فيه بالكتاب و السنّة زالت الجبال قبل أن يزول‏.[10]

لذا در حوزه ما کم اتفاق می افتد که شخصی در حوزه طعم درس و بحث شیرین حوزه بچشد و بعد پشت به حوزه کند. بنابراین قدر خودتان و این جایگاهی که در آن قرار دارید بدانید و درس و بحث را شوخی نگیرید. اگر دروس حوزه را به شوخی و تمسخر بگیرید باعث می شود که فرسنگ ها از حوزه دور شوید و دیگر هم راه بازگشتی نباشد.

 عزیزانی که امشب معمم می شوند باید خیلی مواظب این لباس مقدس باشند. تقیّدتان باید بیشتر شود. در بین مردم با این طرز فکر نروید که حتماً باید حرف شما اجرا شود. «من طلب العلم للّه, لم یصب منه باباً, الاّ ازداد به فی نفسه ذُلاًّ وفی الناس تواضعاً وللّه خوفاً وفی الدین اجتهاداً وذلک الذی ینتفع بالعلم».[11]

یعنی کسانی صادقانه علم یاد می گیرند و وارد حوزه می شوند سعی کنند خودشان به آن عمل کنند و به دیگران هم یاد دهند و انسانی که مسیر زندگی اش اینگونه باشد، هر چه پیشرفت می کند تواضعش بیشتر می شود و خودش را در برابر دیگران کوچکتر می بیند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

«والحمد لله رب العالمین»



[1] . أعلام الدين في صفات المؤمنين / / 95 / أحاديث في العلم و العلماء ..... ص : 94.

[2] . بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏68 / 184 / باب 64 الاجتهاد و الحث على العمل ..... ص : 160.

[3] . «التوبة»: 105.

[4] . تحف العقول، ص 478.

[5] . الکافی، ج ۲، ص ۴۶.

[6] . «الشوری»: 23.

[7] . بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏68 / 184 / باب 64 الاجتهاد و الحث على العمل ..... ص : 160.

[8] . شرح غررالحكم، ج 3، صفحه 332.

[9] . الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏8 / 150 / حديث من ولد في الإسلام ..... ص : 148.

 

[10] . الكافي (ط - دارالحديث) / ج‏1 / 14 / خطبة الكتاب ..... ص : 3.

[11] . (الحیاة), محمدرضا حکیمی و... ج2/314.

باسمه تعالی

متن سخنرانی حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»

موضوع: اهمیت رؤیت هلال و نجوم در اسلام                                                  تاریخ: 94/02/17

مکان: مجتمع یاوران مهدی(عج)

 

 

 

لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللهِ العَلِیِ العَظیِم، حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیِل، نِعمَ المَولی وَ نِعمَ النَّصیِر.

اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَان الرَّجِیم بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم.

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين بَارِء الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ، باعِثِ الْأَنْبِيَاءَ وَ الْمُرْسَلِين ثُمَّ الصَلاةُ و السَّلامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا حَبیبِ إلِهِ العالَمین أبِی‌القاسِم مُحَمَّد (ص) وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ المَعصومین المُکَّرَمین الهُداةِ المَهدیّین و اللَّعنُ الدائِم عَلی أعدائِهِم أجمَعین مِنَ الآن إلی قِیامِ یَومِ الدِّین آمینَ یا رَبَّ العالَمین»

قال الله تبارک و تعالی فی کتابه الکریم: « هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِساب‏»[1].

مقدمه: در ابتدای سخن از دست اندرکاران این همایش که از تهران و سایر استان‎ها، در این محل حضور پیدا کرده‎اند تقدیر و تشکر می‎نمایم. بنده معتقد هستم هر سال که این همایش‎ها تکرار می‎شوند، مسائل جدیدی [چه در مباحث اجتهادی و فقه و چه در مباحث مربوط به نجوم] مورد بررسی قرار می‎گیرد. بحث امروز درباره رابطه بین احکام فقه و رؤیت هلال است.

 بخش مهم و قابل توجهی از مسائلی که به عنوان تکلیف [تکالیفی که جنبه وجوب یا حرمت یا استحباب و یا کراهت دارند] متوجه ما است، مربوط به روزها و ماه‎ها و به طور کلی مربوط به زمان است. تأثیر و ظرفیت زمان در انجام دادن یا عدم انجام یک کار نقش کلیدی و اساسی دارد. اگر یک بررسی و مرور جزئی نسبت به ابواب مختلف فقهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که از ابتدا تا انتهای فقه یک رابطه ناگسستنی بین احکام فقه و مسئله ماه رؤیت هلال وجود دارد. هم‎چنین از آن جایی که تقویم قمری مبنای مسائل دینی و احکام شرعی است، اهمیت این رابطه بیش از پیش آشکار می‎گردد. لذا با توجه به مواردی که بیان شد، اهمیت اینگونه همایش‎ها و جلسات مشخص می‎شود.

خداوند در قرآن کریم فرموده است: «هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِساب‏»[2]؛ که مفسرین بر این عقیده هستند واژه «قدره» به ماه برمی‏گردد. یعنی خدای متعال ماه را اینگونه مقدر و تدبیر کرده است تا در پرتو آن سنین و حساب بدست آید.

پس بنابراین یک پیوند ناگسستنی بین ‎احکام فقهی و مباحث فقهی و مسئله نجوم و رؤیت هلال وجود دارد. زیرا اگر هر عبادتی آن‎گونه که وارد شده است در ظرف خود انجام نگیرد، آن تأثیری ‎که مورد انتظار از عبادت است تحقق پیدا نخواهد کرد. به عنوان مثال اگر ماه رمضان به پایان رسیده باشد و ما در روز عید فطر روزه گرفته‎ باشیم، نه تنها این کار ما ثواب ندارد بلکه دچار حرام نیز شده‎ایم. در روایاتی نیز به این مسئله ‎اشاره شده است که وجود مقدس معصوم(ع) فرموده است « صُمْ لِرُؤْيَةِ الْهِلَالِ وَ أَفْطِرْ لِرُؤْيَتِهِ»[3]. لذا ابواب مختلف فقه [از نماز گرفته تا مسئله جهاد و همچنین ادعیه و زیارات] با مسئله رؤیت هلال و زمان، پیوستگی و ارتباط دارند که از آن جمله می‎توان به نماز عید فطر و قربان که زمان مشخصی دارد اشاره کرد. از جمله مصداق‎های مهم دیگر می‎توان به مسئله شب‎های قدر اشاره کرد. حتی در همین ایران اسلامی و به خصوص در سال‎های گذشته، می‎بینیم برخی دو بار شب‎های قدر را احیا می‎گیرند که این مسئله واقعاً نگران کننده است؛ لذا بنده معتقد هستم کار ستاد استهلال هنوز به آن کمال لازم نرسیده است و ما در بعضی از سال ها در بحث رؤیت هلال دچار مشکل جدی هستیم. بنابراین این مسئله نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام نیز باید حل شود تا آن شکوه و جلال نماز عید فطر به طور کامل محقق شود. یکی از دوستان نقل می‎کرد در لندن چند روز پشت سرهم نماز عید فطر می‎خواندند. لذا زمانی که سایر فرقه‎ها و مذاهب به ما نگاه می‎کنند این مسئله باعث می‎شود نسبت به ما برداشت‎های نادرست داشته باشند. همچنین در ایام حج زمانی که حجاج به کشورهای خود بازمی‎گردند ، عده‎ای مخفیانه یک گوسفند ذبح می‎کنند تا یقین پیدا کنند که در روز دهم این کار را انجام داده‎اند؛ که این مسائل در فضای جهان اسلام آثار منفی به دنبال دارد.

 بسیاری از نمازهای مستحب که سفارش شده است دارای زمان و ساعت خاصی است. همچنین مواردی مانند عمره رجبیه و یا مسئله ماه‎های حرام که جنگ در آن‎ها جایز نیز نیست از دیگر مصادیق اهمیت زمان در دین اسلام است. اگر مفاتیح و کتب دیگر را مرور کنید، می‎بینید برای هر زمان، دعای خاصی سفارش شده است که قطعاً زمان نقش کلیدی دارد و باید در زمان خاص انجام گیرد. همچنین اعمال شب و روز عید غدیر، مباهله و دحوالارض، لیلة الرغائب و... همه از مجموعه نکاتی است که در این مسئله تأثیرگذار است.

لذا اگر همایش برگزار می‎شود به خاطر تأثیر مهم مسئله رؤیت هلال در مسائل فقهی است. بنده به عزیزان در ستاد استهلال عرض می‎کنم که در ماه‎های دیگر هم مانند ماه رمضان باید تلاش کرد و اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد.

مسئله رؤیت هلال و زمان حتی در مسائل اقتصادی نقش آفرین است؛ به عنوان مثال زکات فطره باید تا ظهر روز اول ماه شوال پرداخت شود ولی اگر عذری بود شکل دیگری دارد. صدقات مستحب در ایام و لیالی خاص، تغلیظ دیه که حتی گاهی چند دقیقه تأثیرگذار است، از تأثیرات مهم‎ مسئله رؤیت هلال است.

در پایان به همه دست اندرکاران این جلسه، جناب آقای دکتر ولایتی و جناب آقای موحد نژاد و آقای فلاح‎زاده عرض ارادت و خسته نباشید دارم.

«والحمد لله رب العالمین»



[1] . «یونس»: 5.

[2] . همان.

[3] . تهذیب الاحکام، ج4، باب41، ص157.

باسمه تعالی

متن سخنرانی حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»

موضوع: شخصیت حضرت زهرا(س)                                                  تاریخ: 94/01/21

مکان: بندر لنگه

 

 

لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللهِ العَلِیِ العَظیِم، حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیِل، نِعمَ المَولی وَ نِعمَ النَّصیِر.

اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَان الرَّجِیم بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم.

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين بَارِء الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ، باعِثِ الْأَنْبِيَاءَ وَ الْمُرْسَلِين ثُمَّ الصَلاةُ و السَّلامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا حَبیبِ إلِهِ العالَمین أبِی‌القاسِم مُحَمَّد (ص) وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ المَعصومین المُکَّرَمین الهُداةِ المَهدیّین و اللَّعنُ الدائِم عَلی أعدائِهِم أجمَعین مِنَ الآن إلی قِیامِ یَومِ الدِّین آمینَ یا رَبَّ العالَمین»

قال الله العظیم فی کتابه الکریم: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏»[1].

جلسه باشکوهی است که به مناسبت شب میلاد فاطمه زهرا(س) و مراسم جشن عمامه‏گذاری سربازان امام زمان(عج) و هم‏چنین جشن ازدواج این عزیزان برگزار شده است.

موضوع اول: شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س).

دوران رسالت نبی گرامی اسلام(ص) بیست و سال است؛ مشکلاتی که در مسیر بیان نبوت و رسالت پیامبر(ص) بوجود آمد تا جایی است که این از زبان ایشان مطرح شد: « ما أوذي نبي مثل ما أوذي»[2]؛ هیچ پیغمبری از پیامبران الهی مانند پیامبر اسلام(ص) مورد اذیت و آزار قرار نگرفت. گاهی ایشان را شاعر، ساحر و مجنون نامیدند ولی با این همه توهین، خدای متعال به پیامبر(ص) خود خطاب می‏کند «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ»[3]؛ یعنی ای پیامبر، استقامت و پایداری از خود نشان بده و پیغمبر(ص) هم در مقابل همه ناملایمات و سختی‏ها، ایستادگی کرد.

زمانی که انصار و مهاجران آن روز برای تشکر به پیش پیامبر(ص) آمدند، به ایشان گفتند یارسول الله(ص)، چه کنیم تا وظیفه خود را نسبت به زحمات شما انجام دهیم؟ پیغمبر(ص) در این جا چیزی نمی‏گویند بلکه خداوند می‏فرماید ««قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏»[4]؛ یعنی پیغمبر(ص) تصور می‏کند که کاری نکرده است و مسئولیتی بوده بر دوش او بوده است و باید این مسئولیت را به درستی به انجام برساند اما خدای متعال می‏فرماید در مقابل این زحمات و سختی، به مهاجران و انصار و کسانی که آمده‏اند حق شناسی و سپاس‏گزاری کنند بگو من از شما پاداش نمی‏خواهم و فقط بگو نزدیکان من را و فرزندان مرا دوست بدارید. این مسئله قطعاً مربوط به دوره خود پیغمبر(ص) نیست بلکه مربوط به کل امت اسلامی است و در فضای امروز برادران اهل سنت و برادران شیعه مخاطب این کلام الهی هستند. به تعبیر روشن‏تر هر کسی که پیغمبر(ص) و مسیر او را قبول دارد مخاطب این خطاب الهی است. البته اظهار ارادت و دوستی زبانی کافی نیست و انسان باید با عمل، محبت خود را نسبت به اهل‏بیت(ع) نشان دهد. 

مودّت چیست؟

 آن چه خدا از امت پیغمبر(ص) انتظار دارد و در قالب این آیه سفارش می‏کند، تنها ابراز محبت ظاهری نیست. مودّت یعنی دوستی و محبت را به گونه‏ای ظاهر کنیم که در رفتار ما باشد،  زیرا خدای اهل‏بیت از ما سه چیز را می‏خواهد:  1. اهل‏بیت را بشناسیم 2. به آن‏ها محبت بورزیم 3. اثر و نشانه مودت و محبت در زندگی ما موج بزند که ما واقعاً دوستدار اهل‏بیت(ع) هستیم.

حضرت زهرا(س) از نظر قرآن

حضرت فاطمه(س) یکی از جلوه‏های نورانی اهل‏بیت(ع) است.

1. فاطمه زهرا(س) مصداق بارز آیه تطهیر است «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»[5]؛

2. ویژگی دیگری که قرآن در وصف حضرت فاطمه(س) و اهل‏بیت(ع) بیان می‏کند این است که آن‏ها نفس و جان پیغمبر(ص) هستند: «نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين»[6].

جایگاه حضرت زهرا(س) در کلام معصومین(ع)

1.  نبی گرامی اسلام(ص) درباره حضرت فاطمه زهرا(س) می‏فرماید «مَنْ عَرَفَ هَذِهِ فَقَدْ عَرَفَهَا وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهَا فَهِيَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ قَلْبِيَ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيَّ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّهَ»[7]؛ یا در جمله دیگری می‏فرمایند «عليا و زوجته و أبناء [ه‏] حجج الله على خلقه و هم أبواب العلم في أمتي من اهتدى بهم هدي إلى صراط مستقيم»[8]؛ علی(ع) و همسرش زهرا(س) و فرزندانش(ع)، حجت خدا بر مخلوقات هستند و آنان در میان درهای علم هستند؛ اگر کسی از طریق آنان هدایت یافت به صراط مستقیم الهی هدایت شده است.

 2. وجود مقدس حضرت بقیة الله(روحی فداه) هم جزء قربی است که مورد سفارش خدای متعال است که او را دوست بداریم. زمانی که امام زمان(عج) حضرت زهرا(س) را توصیف می‏کنند، می‏فرمایند: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[9]؛ دختر پیغمبر، مادرم زهرا(س) برای من الگو است. یعنی هر کسی که در جامعه به دنبال الگو است و به دنبال این است که شخصی را پیدا کند تا مسیر زندگی خود براساس آن تنظیم کند، باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد.

3. وجود مقدس امام صادق(ع) درباره حضرت زهرا(س) را می‏فرمایند: « فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ»[10]؛ هر کس بخواهد حضرت فاطمه(س) را بشناسد، مانند کسی است که شب قدر را درک کرده باشد.

شخصیت حضرت زهرا(س)

حضرت زهرا(س) یک شخصیت انتصابی و یک شخصیت اکتسابی دارد. شخصیت انتسابی حضرت زهرا(س) این است که پدری مانند حضرت محمد(ص) و مادری چون حضرت خدیجه(س) دارد. حضرت زهرا(س) از روزی که متولد شدند تا روزی که از این دنیا رفتند، برای آحاد جامعه جنبه الگویی دارند. ایشان در زمان اوج مشکلات متولد شدند؛ به عنوان مثال زنان قریش رفتن به نزد حضرت خدیجه(س) را تحریم کرده بودند. زمانی که شکمبه گوسفند روی پیغمبر(ص) می‏ریختند، حضرت زهرا(س) آن را از سر و صورت پیغمبر(ص) جدا می‏کنند لذا پیغمبر(ص) درباره ایشان سه مرتبه می‏فرمایند «ْ فِدَاهَا أَبُوهَا»[11]؛ یعنی پدر به قربان دختر [حضرت زهرا(س)] برود.

عبادت حضرت زهرا(س)

پیغمبر اکرم(ص) درباره عبادت حضرت زهرا(س) می‏فرمایند« فَأَمَّا ابْنَتِي‏ فَاطِمَةُ فَهِيَ‏ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ‏ مِنَ‏ الْأَوَّلِينَ‏ وَ الْآخِرِينَ وَ إِنَّهَا لَتَقُومُ فِي مِحْرَابِهَا فَيُسَلِّمُ عَلَيْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ»[12]؛ زمانی که دخترم [زهرا] در محراب عبادت می‏ایستد درخشندگی نور او برای فرشتگان آسمان مانند درخشندگی ستارگان آسمان برای اهل زمین است.

همسرداری حضرت زهرا(س)

روزی امیرالمؤمنین(ع) از بیرون وارد خانه ‏شود و از حضرت زهرا(س) سؤال کرد آیا چیزی در خانه است؟ حضرت زهرا(س) فرمود چیزی در خانه نداریم. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که چرا به من نگفته‏ای تا چیزی برای خانه تهیه کنم؟ حضرت زهرا(س) عرض کرد از پدرم شنیدم که زن در خانه نباید شرایطی ایجاد کند که شوهر در تنگنا قرار بگیرد.

موضوع دوم: تذکر چند نکته برای روحانیون

نکته اول: روحانیت باید سیره زندگی پیامبر(ص) و اهل‏بیت(ع) را برای مردم بیان کند. به عنوان مثال حساسیت پیامبر(ص) نسبت به نماز را برای مردم بیان کنید. راوی می‏گوید ما با پیغمبر مشغول صحبت کردن بودیم ولی زمانی که صدای اذان بلند می‏شد حالت پیغمبر عوض می‏شد که گویا او را نمی‏شناختیم و او هم ما را نمی‏شناخت. حضرت فاطمه زهرا(س) در دل شب برای همسایگان دعا می‏کردند که امام حسن مجتبی(ع) به ایشان فرمودند که مادر چرا برای خود دعا نکردید؟ حضرت زهرا(س) پاسخ دادند «الْجَارَ ثُمَّ الدَّار»[13]؛ اول همسایه و بعد خود انسان. در جامعه اسلامی و دینی قبل از اینکه آحاد جامعه به فکر خود باشند، باید باید به فکر دیگران باشند. حضرت زهرا(س) در شب ازدواج لباس عروسی خود را به نیازمند بخشیدند، زیرا قرآن می‏گوید «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون»[14]؛ به خیر و نیکی نمی‏رسید، مگر اینکه از آن‏چه که دوست می‏دارید در راه خدا انفاق کنید. اما اگر لباسی اضافه داشته باشیم و بخواهیم آن را به کسی بدهیم، این کار ارزش ندارد.

نکته دوم: امروز دشمن تلاش می‏کند تا بین شیعه و سنی تفرقه بیندازد و من از همه عزیزان اهل سنت و شیعه تقاضا می‏کنم که اجازه ندهید که دشمن در این کار پیشرفت کند.

نکته سوم: شما عزیزان طلبه قبل از اینکه لباس روحانیت را به تن کنید، سرباز امام زمان(عج) بوده‏اید ولی مسئولیت شما با پوشیدن این لباس خیلی سنگین‏تر شده است. منشور طلبگی در این سخن پیامبر اکرم(ص) است که می‏فرمایند: «مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاً وَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْه»[15]؛ کسی که برای خدا درس می‏خواند، احساس کوچکی می‏کند و زمانی که به مردم می‏رسد فروتن است. زمانی که پیغمبر(ص) وارد مجلسی می‏شدند، هرکجا که جای خالی بود می‏نشستند و اگر فرد ناآشنایی وارد مجلس می‏شد، نمی‏توانست تشخیص دهد که در این مجلس چه کسی پیغمبر است. لذا انسان هرچه فروتن‏تر و افتاده‏تر باشد، در دل‏ها بیشتر نفوذ می‏کند. در حالات بزرگان آمده است که مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) در ماه رمضان در مسجد گوهرشاد بر بالای منبر رفتند و ملاعباس تربتی را دیدند که آمده است پای منبر ایشان بنشیند. حاج شیخ عباس قمی از منبر پایین آمدند و به مردم خطاب کردند که شما ملاعباس را داشته‏اید و از من دعوت کرده‏اید که برای شما سخنرانی کنم؟ در دوران قبل از رهبری از مقام معظم رهبری سؤال کرده بودند که شما چه مسئولیتی را قبول خواهید کرد؟ ایشان فرموده است هرکجا وظیفه و تکلیف است، من همان مسئولیت را قبول می‏کنم و اگر به من تکلیف شود که در دورترین نقطه مرزی کشور به عنوان روحانی خدمت کنم، با جان و دل می‏پذیرم.

مرحوم صاحب حدائق و مرحوم وحید بهبهانی در یک دوره زمانی بودند. چون مرحوم بهبهانی نمی‏خواست رفتار ارباب‏گری در جامعه نفوذ کند، فتوا داده بود که از صاحب حدائق تجلیل و تکریم نشود و یا مثلاً نماز جماعت او مورد تکریم قرار نگیرد. نظر صاحب حدائق را سؤال کردند و ایشان فرمود من امروز احساس عَلم به دست وحید بهبهانی است و از شما می‏خواهم که از او حمایت کنید.    

در پایان از حضور عزیزان محترم و بزرگوار، امام جمعه محترم حضرت آیت الله حکمی و روحانیت عزیز و بزرگوار اهل سنت و شیعه و همه برادران و خواهرانی که در این جا حضور دارند و جلوه خاصی به جلسه بخشیده است، تشکر و قدردانی می‏نمایم.

«والحمد لله رب العالمین»



[1] . الشوری: 23.

[2] . المناقب، ج3، ص247.

[3] . هود: 112.

[4] . الشوری: 23.

[5] . الأحزاب: 33.

[6] . آل عمران: 61.

[7] .  بحارالانوار، ج43، باب3، ص54.

[8] . شواهد التنزیل، ج1، ص76.

[9] . بحارالانوار، ج53، باب31، ص178.

[10] . همان، ج43، باب3، ص65.

[11] . الأمالی للصدوق، ص234.

[12] . بحارالانوار، ج43، باب3، ص24.

[13] . مستدرک الوسائل، ج5، ص244.

[14] . آل عمران: 92.

[15] . بحارالانوار، ج2، باب9، ص34.

تذکر اخلاقی: اهمیّت یاد مرگ1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
  روایت اول: سَأَلَهُ بَعْضُهُمْ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ يُحْشَرُ مَعَ... Read More...
تذکر اخلاقی: حُرمت آبروی مؤمن1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الصادق (ع): «لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي... Read More...
تذکر اخلاقی: لزوم تبعیت از امام زمان (عج) 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال رسول الله (ص): «يَخْرُجُ الْمَهْدِيُّ وَ عَلَى رَأْسِهِ غَمَامَةٌ... Read More...
تذکر اخلاقی: عزّت در پرتو پیروی از حق 1402/08/03
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام العسکری (ع): «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/11
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/10
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/09
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/08
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/01/17
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر این که ترس سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فرا گرفته است،... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/02/07
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است، گفتند: از همه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/12/25
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/11/20
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مقدمه شرکت در انتخابات مجلس شورای... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 105مورخ 1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 103مورخ 1402/07/12
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» ... Read More...

مطالب برجسته

تصویر نمونه یک

اگر مجاهدت علما نبود اثری از دین و دین باوری در جامعه دیده نمی شد

آیت الله حسینی بوشهری

فرا رسيدن ايام سوگواري حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش تسليت و تعزيت باد.

آیت الله حسینی بوشهری

حوزه‌های علمیه باید به نصایح رهبری و مراجع پایبند باشند

آیت الله حسینی بوشهری

Please publish modules in offcanvas position.