IMAGE وضعیت حقوق زن در جوامع غربی را به چالش بکشیم / پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است1403/02/26
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
  حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه... Read More...
IMAGE حضور رئیس جمهور در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جمهور با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای با اعضای این نهاد... Read More...
IMAGE در وصول مالیات، رضایت عامه مدنظر باشد1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: معتقدیم که نفت ثروتی است که باید برای... Read More...
IMAGE کلید درب‌های فضای مجازی را در اختیار بگیرید1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی گفتند:... Read More...

عن مولانا و مقتد انا الامام الصادق علیه الصلاة و السلام: «أَنْفَعُ الْأَشْيَاءِ لِلْمَرْءِ سَبْقُهُ النَّاسَ إِلَى عَيْبِ نَفْسِهِ وَ أَشَدُّ شَيْ‏ءٍ مَئُونَةً إِخْفَاءُ الْفَاقَةِ وَ أَقَلُّ الْأَشْيَاءِ غَنَاءً النَّصِيحَةُ لِمَنْ لَا يَقْبَلُهَا وَ مُجَاوَرَةُ الْحَرِيصِ وَ أَرْوَحُ الرَّوْحِ الْيَأْسُ مِنَ النَّاس».(تحف العقول، 385)

وجود مقدس امام صادق (ع) کلمات گوهر باری مطرح کرده‌اند که هنر ما هم خوب شنیدن باید باشد و هم به کار بستن. حضرت (ع) می‌فرماید سودمندترین کارها برای انسان که خیلی به درد انسان می‌خورد، خیلی مشکلات انسان را می‌تواند حل بکند تا قبل از اینکه دیگران ردیف کنند، فهرست کنند عیوب انسان را، خود انسان فهرست کند. خیلی مهم است. کلام حضرت بسیار گره‎گشاستیک طلبه باید بررسی کند ده سال است آمدم طلبه شدم واقعاً یک طلبه سر به راهی هستم یا اسم طلبگی را یدک می‌کشم، کارهایی می‌توانستم بکنم، نکردم.اشکالات کارم چیست؟ چرا اینقدر بی حالم؟ چرا درس‌ها را خوب نخوانده‌ام؟ چرا از محضر اساتید اخلاق بهره نگرفتم؟ چرا عاطل و باطل می‌چرخم؟ نه یک مدرس خوب شدم؛ نه یک محقق خوب شدم، نه یک مبلغ خود شدم؛ همینطوری... .

حضرت (ع) می‌فرماید: پر رنج‌ترین چیز برای انسان که خیلی سخت است، نهان داشتن و پنهان داشتن ندا را و فقر. بعضی‌ها فقیرند خدا یک عزت نفسی به آنها داده که جایی مطرح نمی‌کنند؛ هر روز دستی به اینطرف، دستی به آنطرف دراز نمی‌کنند. حضرت (ع) می‌فرماید کار سختی است ولی هرکس انجام دهد، هنر کرده است؛ نداری خودش و فقر خودش را آشکارا مطرح نکند؛ تنگدستی خودش را پنهان کند.

خیلی‌ها در جامعه ما دوستان وجود دارند تو طلبه‌هایمان، تو غیر طلبه‌هایمان وجود دارند که تو اولیات زندگیشان دچار مشکلند. تو این حوزه‌ای که با این عظمت می‌بینید، خیلی طلبه‌های محجوبی وجود دارند که گاهی تو مشکلات اولیه زندگیشان می‌لنگند.

ما در دوران مدیریتمان گاهی من یک کسی را گذاشته بودم، سرک بشکد، سرک ناقص که سر بزند از وضع طلبه‌ها با خبر بشود،

طلبه‌ای آبگرمکن و حمام که جزو اولیات است در خانه این طلبه نبود. گفتیم چکار می‌کنید بالاخره بچه‌تان در زمستان و اینها. گفت از این چراغ‌های نفتی، یک دیگی رویش می‌گذاریم جوش می‌آید و جایی که گفت نمی‌شود اسمش حمام گذاشت، بچه را آنجا. خیلی، تو غذایتان وضعتان. نمی‌خواهم واقعاً شمارا هم اذیت کنم.

در همین حوزه شرایط سختی است؛ من گاهی، آنروز یک طلبه‌ای آمده پیش من، اجازه بدهید بگویم برایتان، دیدیم این قیافه رشید، رعنا؛ گفتم: «مدرک تحصیلیت چیست آمدی طلبه شدی؟» گفت «لیسانس».

گفتم الان چیه؟ گفت زن و بچه دارم خدا هم اخیراً یک بچه‌ای بهم داده، ولی چون امکاناتی ندارم که این بچه را بیاورم قم، آن بچه همان جاست. گفتم چقدر شهریه می‌گیری؟ گفت ماهی هفتاد تومان. گفتم در آمد دیگری نداری‌ها گفت نه.

کم له من نظیر. آدم تنگدستیش را. جلوی من مثل زن و بچه مرده زد به گریه، گفت تا الان هیچ جا نگفته بودم، ولی شما را امین خودم دیدم و ناچار شدم بگویم. زد به گریه این جوان. دیدم سرا پا اشک می‌ریزد. حالا بعد آدم این موضوع را آدم دنبال می‌کند با این صحبت کن با آن صحبت کن؛ اولاً متأثر می‌شوند، بعد می‌گویند آقا نامه بنویسید ما دنبال می‌کنیم. بر می‌دارم من نامه می‌نویسم، یک دو سه. همین دیشب به من زنگ زده بود، می‌گویم چکار کردند اینها تا حالا. گفت هیچی، زیرش یک پاراف کرد فرستاد ما را آنجا، او هم ما را فرستاد آنجا و برگشتم سر خط اول. یعنی اصلاً آن روحیه گره گشایی در جامعه ما نیست یعنی افراد آنی متأثر می‌شوند، ولی بعد هم ولش می‌کنند. اینکه حالا کسی پیگیری کند که این آمد، مشکلش حل شد، نشد، این هم نیست. بی‌فایده‌ترین چیز است که انسان به یک کسی نصیحت کند و او هم گوش نکند لذا امام جواد (ع) می‌فرمایدک «المؤمن يحتاج إلى توفيق من اللَّه، و واعظ من نفسه، و قبول ممّن ينصحه».

بی‌فایده یکیش همین است که آدم، همسایه آدم حریص شود، ولی اَروَح الروح یعنی. بهترین آسایش برای انسان الیأس من الناس.

آدم چشم به مال مردم نبندد، به پول مردم نبندد، یک طلبه‌ای می‌گوید، رفتیم تبلیغ دیدیم یک حاجی بازاری وارد شد؛ البته آن محترم است مؤمن است رابطه‌اش هم با خداست، ما هم کسی را تنقیص نمی‌کنیم، خوبند، ولی چرا من طلبه کرنش کنم در مقابل او؟ یک فقیری که وارد مجلس شود، یا الله، تکن نخورم، ولی او که وارد می‌شود به تمام قد بایستم! این خطرناک است. اگر تو طلبه‌ای حرمت این فقیر را باید بیشتر نگه‌داری، لذا در قرآن هم به پیغمبر هم خطاب می‌شود، چشمت را از اینها بر ندار؛ اینها فقیرند.

ما طلبه‌ها بهترین الگویی که برای مردم باشیم. مردم واقعاً ما را زیر ذره بین دارند دوستان، یعنی تمام حرکات، افعال و رفتار ما را رصد می‌کنند که این آقایی که آمده در شهر ما، روستای ما، مسجد ما، تو حسینیه ما، اصلاً بر خوردش چطوری است. یک گوشه نشسته می‌پاید ما را، خنده ما، شوخی ما، معاشرت ما، نشست و برخاست ما، بعد یک پرونده ذهنی قطور از ما درست می‌کند در ذهنش، هم خودش بدبین می‌شود و هم عده‌ای را نسبت به روحانیت بدبین می‌کند. پرونده درست می‌کند؛ که لازم نیست کاغذ و قلم دستش باشد، ذهنش می‌شود پرونده.

و اروح الروح، بهترین آسایش چشم طمع بریدن و مأیوس شدن از مردم است. خدا. چه شد که به خدا توکل نکنیم در عین حال که خدا راه را برای ما باز کرده.

امروز به شما صراحتاً عرض می‌کنم اگر طلبه‌ای درست از حوزه استفاده نکند، درست بخواند، بتواند چهار تا کلمه حرف با مردم بزند، امروز بهترین موقعیت مال طلبه‌هاست بشرطها و شروطها که بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند.

دانشگاه امروز شیفته طلبه‌های ملّاست، جامعه امروز شیفته طلبه‌های ملاست هر جا یک طلبه ملّایی بخواهد قدم بگذارد مردم استقبال می‌کنند. همین که برود دو رکعت نماز بخواند، چهار تا مسئله می‌گوید، یک روایت هم می‌خواند، چهارتا مطلب برای مردم می‌گوید. لازم نیست حالا از شرق و غرب؛ چهار چوب بضاعتی که دارد در انقلاب چه مسئولیتی دارد، همین مقدار این مسائل.

امروز طلبه‌ای که بگوید من کار آیی ندارم، معلوم است که خودش مشکل دارد وگرنه جامعه با آغوش باز.

روزی ده ها نفر مراجعه می‌کنند، می‌گویند آقا کسی سراغ ندارید، سخنرانی اینجا، سخنرانی آنجا. باور کنید من گاهی تو می‌مانم کسی را معرفی کنیم، چطوری معرفی کنیم. یک اشکالی هم در حوزه ماست که متأسفانه آدم‌های باقابلمان را نمی‌شناسیم.

این اشکال جدّی ماست. خوب هر چی ما از این حرف‌ها بزنیم که شما خسته بیشتر می‌شوید و بعد می‌گوییم چهارشنبه مان را هم ایشان هدر داد. ببخشید. (چشم، تحف العقول 385)

 92/07/07

عن مولانا و مقتدانا الامام الصادق (ع): «إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَبْدَ يَتَفَقَّدُ الذُّنُوبَ مِنَ النَّاسِ نَاسِياً لِذَنْبِهِ، فَاعْلَمُوا أَنَّهُ قَدْ مُكِرَبه».[1]

یکی از عادت‌های بد ما انسان‌ها این است که قبل از اینکه به خود و عیوب خود بپردازیم، به سراغ عیب دیگران می‌رویم و فراموشی عیوب باعث می‌شود انسان در یک وادی‌ قرار بگیرد که گاهی راه بازگشتی ندارد. امام صادق می‌فرماید: «إِذَارَأَيْتُمُ الْعَبْدَ يَتَفَقَّدُ الذُّنُوبَ مِنَ النَّاس» کسانی که خطاها، اشتبا‌هات و گناهان دیگران را رصد و جستجو می‌کنند، «نَاسِياً لِذَنْبِهِ» اما عیوب خود رافراموش می‎کند،«فَاعْلَمُوا أَنَّهُ قَدْ مُكِرَ بِه» این آدم گرفتار مکر خدا شده، تعبیری در قرآن هست: «ومکروا و مکرالله»[2] مقصود از مکر خدا نسبت به گناهکار این است که گاهی از ناحیه خدا رها می‌شود و آنچنان غرق در گناه و آلودگی می‎شود که دیگر راه رهایی ندارد. در برخی روایات داریم؛ خداوند بنده‌ای را که دوست دارد در وجود او یک منادی قرار می‌دهد که همیشه به سمت خیرات او را دعوت می‌کند و از منکرات باز می‌دارد؛ یعنی لازم نیست کسی از بیرون به او بگوید این کار را بکن، این کار را نکن. وجود او منادی خیرات و دور کننده از شروراست اما کسی که قید همه چیز را زده دچار مکر خدا شده است. در دعای قنوت می‌خوانید: «رَبِّ لَا تَكِلْنِي‏ إِلَى‏ نَفْسِي‏ طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَدا»[3]خدایا یک چشم به هم زدن مرا به حال خودم وامگذار. این دعا را مکرر بخوانید. کسانی که در وادی عیب‌جویی برای خود و دیگران افتاده‌اند، «فاعلموا انّه قد مُکر به» باید بدانند که مورد مکر خدا قرار می‌گیرند و مکر خدا در جاهای مختلف فرق می‌کند. اینجا مقصود این است که دیگر خدا آن توجه لازم، آن فرشته، آن منادی، دیگر کاری به کار این آدم ندارد.

تاریخ: چهارشنبه 15/2/1389



[1]. عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، وسائل الشيعة، ج‌15، ص: 292.

[2]. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» آل عمران/54.

[3]. كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - دار الحديث)، ج‌4، ص: 552.

عن مولانا و مقتدانا الامام الصادق (ع): «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ فِي أَهْلِ بَيْتِهِ مُدَّ فِي عُمُرِه».[1]

وجود مقدس امام صادق (ع) تحقق سه چیز را در پرتو انجام سه چیز می‌داند؛

نکته اول: «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ». ایشان عمل ارزشمند، پاک و منزه از هر نوع آلایشی را در پرتو راستگویی می‌داند. زبان عضوی است در بدن که هم  منشأ خیرات و برکات و هم منشأ شرور و آفت‌ها می‌تواند باشد، بستگی دارد ما از این زبان چگونه استفاده کنیم. گاهی زبان را به خدمت راستی و درستی می‌گیریم، نتیجه‌اش عمل پاک و ارزشمند است. در برنامه روزمره زندگی، به خانواده، دوستان، مردم کوچه و بازار، زبانمان عادت به دروغ نکند زیرا زندگی و رزق و روزی ما برهمین اساس می‌چرخد.

مردى خدمت حضرت رسول (ص) آمد و گفت: يا رسول اللَّه به من خوئى تعليم كن تا همه نيكى‏هاى دنيا و آخرت را برايم بياورد، رسول خدا فرمودند: دروغ‏ نگو، آن مرد گويد: گاهى برايم حالتى پيش مى‏آيد كه خداوند آن را نمى‏پسندد، من آن حالت را ترك مى‏كردم از ترس اينكه مبادا كسى از من سؤال كند و من رسوا شوم و يا دروغ بگويم و بر خلاف سخن رسول خدا عمل كرده باشم.

نکته دوم؛«مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ»؛ انسان‌هایی که نیت پاک دارند، خداوند بر روزیشان می‌افزاید به خلاف کسانی که سوء نیت دارند، نسبت به خداوند، در جامعه و آحاد جامعه، با سوء نیت برخورد می‌کنند.

نکته سوم: «وَ مَنْحَسُنَ بِرُّهُ بِاَهله زید فی عُمرِه». این مسئله مهمی است، مخصوصاً در زندگی طلبگی ما، باید خیلی مراقبت کنیم. گاهی موارد افزایش طلاق در زندگی طلبه‌ها، به دلیل عدم توازن در نحوه برخورد در زندگی است. درس وبحث داشتن، صاحب‎نظر شدن در برخی علوم، مدرس رسائل، کفایه و مکاسب بودن، یک منبری خوب بودن،طلبه را به این باور می‎رساند که افراد خانه باید طابق النعل بالنعل حرف‌هایش را بپذیرند؛گاهی اوقات فقر، نداری و هزاران مشکل در زندگی پیش می‌آیدو فراموش می‎کنیم یک زندگی مشترک داریم که جز در سایه تفاهم و همدلی نمی‌شود بار سنگین زندگی را بر دوش کشید.«الدُّنْيَا ... وَ ثُلُثُهُ تَغَافُل»‏[2]بگو و مگوها و سوال وجواب کردن ها درخیلی جاها انسان باید نشنیده بگیرد به عبارتی« شتر دیدی ندیدی».راهنمایی و مشاوره در آغاز زندگی مشترک، به تفاه وهمدلی کمک می‎کند. امید است که بتوانیم سفارش امام صادق (ع) را که فرمود: «مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِه»، به خوبی نسبت به خانواده خودعمل کنیم.

(درس خارج 1/2/1389)



[1]. حرانی، ابن شعبه، تحف العقول،ص 294.

[2]. مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏46،ص 231

و من کلام مولانا امیرالمؤمنین علیه الصّلاه و السّلام:«الْمُؤْمِنُ‏ نَفْسُهُ‏ مِنْهُ‏ فِي‏ تَعَبٍ‏ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ لِيَكُنْ جُلُّ كَلَامِكُمْ ذِكْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ احْذَرُوا الذُّنُوبَ فَإِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ فَيَحْبِسُ عَنْهُ الرِّزْق‏.»[1]

در این کلام نورانی امیرالمومنین (ع) به سه نکته اشاره می‌کنند:

نکته اول این است که انسان‌های مؤمن خودشان را به تَعَب و سختی می‌اندازند ولیکن مردم از آنها احساس آرامش می‌کنند یعنی مشکلات را تحمل می‌کنند، مصیبت‌ها را به جان می‌خرند ولی در عوض با جامعه تعاملی برقرار می‌کنند که جامعه از دست اینها نگران نیست.

نکته‎دوم می‌فرماید: باید عمده سخن شما و گفتار شما ذکر خدا باشد در حالات بزرگان ما این نکته دیده می‌شود؛ علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) من تا آنجایی که به ذهنم هستدر مسیر منزلشان تا حرم، از حرم تا منزل هر موقع من ایشان را می‌دیدم، می‌دیدم این لب‌ها در حال حرکت است و مرتب مشغول ذکر خداست و اگر انسان با ذکر خدا مأنوس باشد، شیطان هم یا نمی‌آید سراغ انسان یا اگر بیاید خیلی کم می‌آید.

نکته سومی که حضرت اشاره می‌کنند، نکته مهمی است: سراغ گناه نروید چون گناه تبعاتی دارد. بنده ای گاهی مرتکب گناه می‌شود، باب روزی به روی او بسته می‌شود، یعنی بخشی از افرادی که دچار فقرند و روزی به روی آنها بسته است، یک بخشی از آن به ارتکاب گناهبرمی گردد. انسان‌های گناهکار مشمول لطف خداوند قرار نمی‌گیرند.

درس خارج قواعد فقهیه25/1/89



  1. بحرانی، ابن شعبه، تحف الحقول، ص 105.مجلسی، علامه، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏10، ص: 99. شیخ صدوق، الخصال ج2، ص620.

 

تذکر اخلاقی: اهمیّت یاد مرگ1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
  روایت اول: سَأَلَهُ بَعْضُهُمْ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ يُحْشَرُ مَعَ... Read More...
تذکر اخلاقی: حُرمت آبروی مؤمن1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الصادق (ع): «لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي... Read More...
تذکر اخلاقی: لزوم تبعیت از امام زمان (عج) 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال رسول الله (ص): «يَخْرُجُ الْمَهْدِيُّ وَ عَلَى رَأْسِهِ غَمَامَةٌ... Read More...
تذکر اخلاقی: عزّت در پرتو پیروی از حق 1402/08/03
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام العسکری (ع): «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/11
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/10
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/09
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/08
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/01/17
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر این که ترس سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فرا گرفته است،... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/02/07
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است، گفتند: از همه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/12/25
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/11/20
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مقدمه شرکت در انتخابات مجلس شورای... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 105مورخ 1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 103مورخ 1402/07/12
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» ... Read More...

مطالب برجسته

تصویر نمونه یک

اگر مجاهدت علما نبود اثری از دین و دین باوری در جامعه دیده نمی شد

آیت الله حسینی بوشهری

فرا رسيدن ايام سوگواري حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش تسليت و تعزيت باد.

آیت الله حسینی بوشهری

حوزه‌های علمیه باید به نصایح رهبری و مراجع پایبند باشند

آیت الله حسینی بوشهری

Please publish modules in offcanvas position.