IMAGE وضعیت حقوق زن در جوامع غربی را به چالش بکشیم / پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است1403/02/26
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
  حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه... Read More...
IMAGE حضور رئیس جمهور در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جمهور با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای با اعضای این نهاد... Read More...
IMAGE در وصول مالیات، رضایت عامه مدنظر باشد1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: معتقدیم که نفت ثروتی است که باید برای... Read More...
IMAGE کلید درب‌های فضای مجازی را در اختیار بگیرید1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی گفتند:... Read More...

قال علی (ع): «اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَا بُدَّ لَكَ مِنْ حُجَجٍ فِي أَرْضِكَ حُجَّةٍ بَعْدَ حُجَّةٍ عَلَى خَلْقِكَ يَهْدُونَهُمْ إِلَى دِينِكَ وَ يُعَلِّمُونَهُمْ عِلْمَكَ كَيْلَا يَتَفَرَّقَ أَتْبَاعُ أَوْلِيَائِكَ». در این حدیث حضرت هم جایگاه اولیای الهی و ائمه دین رابیان کرده و هم جایگاه عالمان دین به عنوان ورثه الانبیاءو نقش آفرینان عصر غیبت معصوم. حضرت علی (ع) در حدیثی نورانی می‎فرماید: «پروردگارا ضرورت اجتناب ناپذیر وجود دارد که برای تو حجت هایی در روی زمین باشد، از ناحیه تو در این زمین که متعلق به توست یکی برود یکی بیاید. برای مردم جنبه برهان و دلیل باشند که خلق تو را به سمت دین تو رهنمون باشند، تعلیم دهنده علم تو باشند، جلوی تفرقه و از هم گسستگی باز بدارند که این امت را مقاوم، ملتزم و مستحکم نگه بدارند و پیروان اولیاء تو دچارحیرت و سرگردانی و از هم گسستگی نشوند».

حقیقت امر این است که، در فرهنگ دینی ما وقتی از روحانیت سخن به میان می‎آید روحانیت یعنی عالمان دین، صاحبان علم و تقوا، نگاه الگوپذیری و به تعبیر بهتر مبلغ فرهنگ دینی جامعه است. زیرا روحانیت برنامه وساز و کار دارد، بی تفاوت نمی‎ماند و با جامعه در ارتباط است. متناسب با شرایط سیاسی اجتماعی حرکت می‎کند، نسبت به جامعه درشرایط گوناگون جهادی و سیاسی و اجتماعی‎ پیشرو است و درهمه صحنه ها مراقبت و مواظبت می‎کند که تفرقه بوجود نیاید. درحقیقت  معنای«يَهْدُونَهُمْ إِلَى دِينِكَ وَ يُعَلِّمُونَهُمْ عِلْمَك كَيْ لَا يَتَفَرَّقَ أَتْبَاعُ أَوْلِيَائِكَ» یعنی حضور در همه صحنه ها، مواظبت و مراقبت. روحانیت به عنوان دیده بان بیدار مواظب است که در صفوف به هم پیوسته امت اسلامی تفرقه ای بوجود نیاید. نقش روحانیت در انقلاب هم غیرقابل انکار است.

تذکر: روحانیت، سپاهیان وبسیجیان عزیز ما مسئول حفاظت از مسائل و شرایط انقلاب هستیم و اگر از ثبت و نوشتن تاریخ انفلاب همت نکنیم،، دیگران تاریخ انقلاب برای ما می‎نویسند و بعد خواهیم دید که نسل‎های آینده قضاوتهای غیر صحیحی از واقعیت ها نداشته باشند. پس باید همت کنیم و تاریخ انقلاب اسلامی و صحنه جنگ را خودمان بنویسیم و به دست نسل های بعد برسانیم. چهار وظیفه کلیدی متوجه روحانیت و سپاه عزیز ماست امام صادق (ع)می‎فرماید: «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ‏ تَعْرِفَ‏ رَبَّكَ وَ الثَّانِي أَنْ‏ تَعْرِفَ‏ مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ‏ تَعْرِفَ‏ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ‏ تَعْرِفَ‏ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِك».‏  علومی که مردم باید یاد بگیرند چهار چیز است:

1) خداشناسی: خدا را آنگونه که شایسته اوست، بشناسیم.

2) نعمت شناسی: خداوند نعمتهای بسیاری به روحانیت و سپاه داده است. این آبرو، سربلندی و این افتخار و احترام مردم، لطف الهی است. این که تمام دنیا انقلاب ما را به نام روحانیت وسپاه وبسیج  می‎ شناسند نعمت کوچکی نیست و باید قدردان باشیم.

3) وظیفه شناسی: وظیفه خود را بدرستی بشناسیم بدیهی است با تغییر زمان وظایف نیز تغییر پیدا می‎کند. امروز شرایط انقلاب، شرایط ویژه ای است باید نیازمندی‎های انقلاب را بشناسیم. روحانیت باید سطح دانش، اخلاص و پاکدامنی خود را بالا ببرد و به وظیفه خطیر خود یعنی مرزبانی و حفاظت از دین و انقلاب بپردازد.

4) دشمن شناسی: متوجه لغزش‎گاه‎ها باشیم. ‎باید رصد کنیم و ببینیم لغزشگاهها کجاست؟عوامل تهدید چیست؟ عواملی که باعث جدایی روحانیت و انقلاب می‎شود را به خوبی بشناسیم.

(1392.6.7)

 

 

«رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب(ع) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ‏ طَلَبَ‏ الْعِلْمَ‏ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاًوَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ»[1]طبق این حدیث شریف«من طَلَبَ‏ الْعِلْمَ‏ لِلَّهِ» یک طلبه لازم است جهت موفقیت در امر طلبگی و رسیدن به مقامات عالیه منشور و اصولی را رعایت کند:

الف) «لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا»: طلبه به جای اینکه حالت تبختر، تفرعن، خودبزرگ بینی و عجب پیدا کند مثل درختی که شاخه های پرثمر خود را رو به زمین سوق می‎دهد، باید در خود احساس کوچکی بکند. طلبه‎ی محصل که برای رضای خدا دنبال علم هست، درمقابل هر علم و دانشی و انتقال از بابی به باب دیگر خود را ناچیز و نیازمند ببیند‎. فرهنگ دینی ما می‎گوید: «اطلبوا العلم‏ من‏ المهد الى‏ اللحد»[2]برادران وخواهران طلبه؛ اساسآً حوزه علمیه فارغ التحصیل ندارد و این یعنی اینکه طلبه نباید با یاد گرفتن چند اصطلاح غرور و تبختر به او دست دهد.

ب) «وَفِي النَّاسِ تَوَاضُعاً»:مردم داری و رفتار متواضعانه و مؤمنانه داشتن، از منشور لاینفک طلبگی است.

ج) «وَلِلَّهِ خَوْفاً»خداترسی، حفظ حریم الهی و رضایت خدا در ورود به هر عملی و در مقابل، اجتناب از معصیت و غوطه‎ورنشدن درآن. خداترسی در سراسر وجود خود، در درس، در تهذیب و بین مردم‎ باید ملاحظه بشود. روحانیت یعنی سراسرمعنویت و پاکی، سراسر عشق به خدا و خداترسی.«إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»[3]هرچه دایره معرفت بیشتر، خداترسی وتواضع هم بیشترخواهد بود.

د)«وَفِي الدِّينِ اجْتِهَاداً» طلبه داوطلب محصل، برای خشنودی خداوند تمام سعی و تلاش و فرصت‎های طلایی را در راه کسب علم دین صرف نماید. امیرالمومنین علی (ع) می‎فرماید: «العلم لا يحصل إلّا بخمسة أشياء: أوّلها بكثرة السّؤال و الثّانيبكثرة الاشتغال و الثّالث بتطهير الأفعال و الرّابع بخدمة الرجالو الخامسباستعانة ذي الجلال».[4]طلبه باید روح پرسشگری داشته باشد، وقت خود را مصروف علم ودانش کند، پرکار وخستگی ناپذیر باشد. مواظب فعل و رفتار خود باشد وآن را تطهیر کند همچنین بهره گرفتن و حریم نگه داشتن استاد،و از خدا کمک خواستن پنج چیز مورد نیاز یک طلبه در کسب علم است.

 

 (در جمع طلاب گراش، شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) 1392.1.25)



[1]. «رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ‏ طَلَبَ‏ الْعِلْمَ‏ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاًوَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ وَ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِلدُّنْيَا وَ الْمَنْزِلَةِ عِنْدَ النَّاسِ وَ الْحُظْوَةِ عِنْدَ السُّلْطَانِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ عَظَمَةً وَ عَلَى النَّاسِ اسْتِطَالَةً وَ بِاللَّهِ اغْتِرَاراً وَ مِنَ الدِّينِ جَفَاءً فَذَلِكَ الَّذِي لَا يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَكُفَّ وَ لْيُمْسِكْ عَنِ الْحُجَّةِ عَلَى نَفْسِهِ وَ النَّدَامَةِ وَ الْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَة»بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار: ج‏2، ص34.

[2]. نهج الفصاحه؛ ص218.

[3].« ومِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ كَذلِكَ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ غَفُور» فاطر/28

[4]. تحرير المواعظ العددية (الفصل الرابع مما ورد عن أمير المؤمنين عليه السلام) ص393

 

 

 

امامان معصوم(علیهم السلام) ما، هر کدام درجایگاه خویش نقش آفرین و برای زندگی صحیح و سالم مردم الگو بوده اند. به عبارت دیگرسبک و سیاق زندگی ائمه(ع) الهام بخش مردم مابوده که چگونه زندگی کنند تا زندگی سالمی داشته باشند.با بررسی زندگی پرفراز و نشیب امام موسی کاظم(ع) می‎بینم که این شخصیت، در ابعاد مختلف در بُعد عبادی، علم و دانش، الگو و الهام بخش هستند. ایشان با عبادتشان، مردم را به سمت دینداری دعوت می‎کردند و راه و رسم زندگی را به مردم می‎آموختند. این نمازی که من و شما گاهی با پنج الی ده دقیقه آن را به جا می‎آوریم، وجود امام موسی کاظم(ع) وقتی وارد مسجد النبی می‎شد تا سپیده صبح در حال سجده مشغول عبادت بودند.«عَظُمَ‏ الذَّنْبُ‏ مِنْ‏ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ»[1]ازشب تا سپیده صبح در حال سجده، به خدا عرض می‎کند:«خدایا بارگناهان من سنگین و عفو و بخشش شایسته توست». اینگونه افراد می‎توانند نقش آفرین باشند سخن، پیام و کلام این بزرگان حقیقتاً تحول بنیادین در جامعه ایجاد می‎کنند. آنها دغدغه دین خدا و دغدغه هدایت مردم را دارند، اگر شبهاتی برای جامعه بوجود بیاید و افرادی بخواهند بدعتگذاری بکنند، امام هفتم با تمام وجود وتمام قامت در مقابل آنها می‎ایستد، نمی‎گوید به من و تو ارتباطی ندارد و شانه زیر بار مسئولیت خالی نمی‎کند، اینها برای من و شما یک درس است.

برادران عزیز سپاهی، ارتشی، مسجدی و بازاری؛ متوجه باش کجا زندگی می‎کنی و ببین اطراف تو چه و  پیرامون تو چه خبر است.راوی می‎گوید: بعد از شهادت امام صادق (ع) مردم به عبدالله یکی ازفرزندان امام رجوع کردند و از وی سوالاتی کردند، دیدند عبدالله به سوالات حاضران پاسخ صحیحی نمی‎دهد. آمدندخدمت موسی بن جعفر(ع) و ایشان در رابطه با برادرش عبدالله چنین فرمودند: «عَبْدُ اللَّهِ يُرِيدُ أَنْ لَا يُعْبَدَ اللَّهُ»عبدالله نمی خواهد روی زمین خداوند پرستش شود و راه دیگری را در پیش گرفته است.بعد در ادامه موسی بن جعفر(ع) فرمود: «اِلَيَ‏ إِلَيَ‏ لَا إِلَى الْمُرْجِئَةِ وَ لَا إِلَى الْقَدَرِيَّةِ وَ لَا إِلَى الْمُعْتَزِلَةِ وَ لَا إِلَى الْخَوَارِجِ وَ لَا إِلَى الزَّيْدِيَّةِ»[2]«به سوی من بشتابید نه به سوی مرجعه، قدریه، معتزله، خوارج و زیدیه». یعنی اینجا مکان اطمینان بخشی است برای پاسخگویی به سوالات مسلمانان. در این شرایط خفقان امامان ما دین را نگه داشتند تا امروز به دست من و شما بیفتد. بعد از شهادت امام کاظم (ع) فراز و فرودها بوجود آمد امامان معصوم یکی پس از دیگری آمدند و در زمان غیبت، علما بار سترگ هدایت جامعه را به دست گرفتند تا اینکه در عصر ما نوبت رسید به رهبر و مقتدای بزرگ امام خمینی(قدس سره)که به دست این رادمرد  انقلاب عظیم اسلامی اتفاق افتاده است.

(جزیره خارک 15/3/1392)

 

 

 

 



[1] متن حدیث «وَ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع أَعْبَدَ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ أَفْقَهَهُمْ وَ أَسْخَاهُمْ كَفّاً وَ أَكْرَمَهُمْ نَفْساً وَ رُوِيَ أَنَّهُ كَانَ يُصَلِّي نَوَافِلَ اللَّيْلِ وَ يَصِلُهَا بِصَلَاةِ الصُّبْحِ ثُمَّ يُعَقِّبُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ وَ يَخِرُّ لِلَّهِ سَاجِداً فَلَا يَرْفَعُ رَأْسَهُ مِنَ الدُّعَاءِ وَ التَّمْجِيدِ حَتَّى يَقْرُبَ زَوَالُ الشَّمْسِ وَ كَانَ يَدْعُو كَثِيراً فَيَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ يُكَرِّرُ ذَلِكَ وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَظُمَ‏ الذَّنْبُ‏ مِنْ‏ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ وَ كَانَ يَبْكِي مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ حَتَّى تَخْضَلَّ لِحْيَتُهُ بِالدُّمُوعِ وَ كَانَ أَوْصَلَ النَّاسِ لِأَهْلِهِ وَ رَحِمِهِ وَ كَانَ يَفْتَقِدُ فُقَرَاءَ الْمَدِينَةِ إِلَيْهِمْ فِيهِ الْعَيْنَ وَ الْوَرِقَ وَ الْأَدِقَّةَ وَ التُّمُورَ فَيُوصِلُ إِلَيْهِمْ ذَلِكَ وَ لَا يَعْلَمُونَ مِنْ أَيِّ جِهَةٍ هُو» الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد؛ ج‏2، ص، 231.

 

[2] متن کامل حدیث أَخْبَرَنِي أَبُو الْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي يَحْيَى الْوَاسِطِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ‏ كُنَّا بِالْمَدِينَةِ بَعْدَ وَفَاةِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَا وَ مُحَمَّدُ بْنُ النُّعْمَانِ صَاحِبُ الطَّاقِ وَ النَّاسُ مُجْمِعُونَ عَلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ أَنَّهُ صَاحِبُ الْأَمْرِ بَعْدَ أَبِيهِ فَدَخَلْنَا عَلَيْهِ وَ النَّاسُ عِنْدَهُ فَسَأَلْنَاهُ عَنِ الزَّكَاةِ فِي كَمْ تَجِبُ فَقَالَ فِي مِائَتَيْ دِرْهَمٍ خَمْسَةُ دَرَاهِمَ فَقُلْنَا لَهُ فَفِي مِائَةٍ قَالَ دِرْهَمَانِ وَ نِصْفٌ قُلْنَا وَ اللَّهِ مَا تَقُولُ الْمُرْجِئَةُ هَذَا فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا أَدْرِي مَا تَقُولُ الْمُرْجِئَةُ قَالَ فَخَرَجْنَا ضُلَّالًا لَا نَدْرِي إِلَى أَيْنَ نَتَوَجَّهُ أَنَا وَ أَبُو جَعْفَرٍ الْأَحْوَلُ فَقَعَدْنَا فِي بَعْضِ أَزِقَّةِ الْمَدِينَةِ بَاكِيَيْنِ لَا نَدْرِي أَيْنَ نَتَوَجَّهُ وَ إِلَى مَنْ نَقْصِدُ نَقُولُ إِلَى الْمُرْجِئَةِ إِلَى الْقَدَرِيَّةِ إِلَى الْمُعْتَزِلَةِ إِلَى الزَّيْدِيَّةِ إِلَى الْخَوَارِجِ فَنَحْنُ كَذَلِكَ إِذْ رَأَيْتُ رَجُلًا شَيْخاً لَا أَعْرِفُهُ يُومِئُ إِلَيَّ بِيَدِهِ فَخِفْتُ أَنْ يَكُونَ عَيْناً مِنْ عُيُونِ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ كَانَ لَهُ بِالْمَدِينَةِ جَوَاسِيسُ عَلَى مَنْ يَجْتَمِعُ بَعْدَ جَعْفَرٍ النَّاسُ فَيُؤْخَذُ فَيُضْرَبُ عُنُقُهُ فَخِفْتُ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ‏ فَقُلْتُ لِلْأَحْوَلِ تَنَحَّ فَإِنِّي خَائِفٌ عَلَى نَفْسِي وَ عَلَيْكَ وَ إِنَّمَا يُرِيدُنِي لَيْسَ يُرِيدُكَ فَتَنَحَّ عَنِّي لَا تَهْلِكْ فَتُعِينَ عَلَى نَفْسِكَ فَتَنَحَّى عَنِّي بَعِيداً وَ تَبِعْتُ الشَّيْخَ وَ ذَلِكَ أَنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي لَا أَقْدِرُ عَلَى التَّخَلُّصِ مِنْهُ فَمَا زِلْتُ أَتْبَعُهُ وَ قَدْ عَرَضْتُ عَلَى الْمَوْتِ حَتَّى وَرَدَ بِي عَلَى بَابِ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع ثُمَّ خَلَّانِي وَ مَضَى فَإِذَا خَادِمٌ بِالْبَابِ فَقَالَ لِيَ ادْخُلْ رَحِمَكَ اللَّهُ فَدَخَلْتُ فَإِذَا أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع فَقَالَ لِيَ ابْتِدَاءً مِنْهُ إِلَيَ‏ إِلَيَ‏ لَا إِلَى الْمُرْجِئَةِ وَ لَا إِلَى الْقَدَرِيَّةِ وَ لَا إِلَى الْمُعْتَزِلَةِ وَ لَا إِلَى الْخَوَارِجِ وَ لَا إِلَى الزَّيْدِيَّةِ ... .الإرشادفي معرفة حجج الله على العباد؛ ج‏2،ص221.    

 

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

قرآن در این آیه دومعیار را یرای حیات طیب معرفی می‎کند: 1) عمل صالح  :البته نه هر عمل صالحی شاید عمل فی حد نفسه صالح و خوب باشد اما مهم است از چه کسی سر بزند 2) مومن باشد: عمل صالحی که از مومن سر بزند وفرقی بین زن و مرد نمی‎کند. طبق همين آيه، حيات طيبه غير از ايمان، به عمل صالح نيز احتياج دارد؛ البته ايمان راستين، عمل صالح را به وجود مي آورد و عمل صالح هم ايمان را زياد مي كند. هر گامي كه مؤمن در راه انجام اعمال صالح برمي دارد به ايمان خود مي افزايد وازدياد ايمان و رشد و پرورش روحي، كردار شايسته را به دنبال دارد. معيار برخورداري از حيات طيبه، ايمان و
بردباري در جهاد با هواهاي نفساني است. با تحقق حیات طیبه در جامعه امنیت، آرامش، صفا،صلح و امنیت برقرار می‎شود. اگر عمل صالح یک جامعه، همراه با ایمان باشد خداوند به آن حیات طیبه می‎بخشد.
موانع رسیدن به حیات طیبه
قرآن موانع و دشمن حیات طیبه را توضیح می‎دهد : «وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ یوم الحساب» . مانع اصلی تحقق حیات طیبه، پیروی ازهوی نفس است. هوای نفس یعنی پیروی از امیال کنترل نشده و پیروی از خواسته های رها شده، که به هیچ قیودی مقید نیست.  هوای نفس ویرانگر است و به هیچ کس رحم نمی‎کند. خدای متعال به موسی بن عمران خطاب می‎کند: هیچ چیز به اندازه هوی نفس در مقابل الوهیت وخدایی من جبهه نمی‎گیرد. خداوند نسبت به انسان دو نوع فرمانروایی دارد تشریعی و تکوینی وهوی نفس در مقابل فرمانرواییتشریعی خداوند است. امیر مومنان علی علیه السلام می‎فرماید: «‏إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكُمُ اثْنَتَيْنِ طُولَ‏ الْأَمَلِ‏ وَ اتِّبَاعَ الْهَوَى- فَأَمَّا طُولُ‏ الْأَمَلِ‏ فَيُنْسِي الْآخِرَةَ وَ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ إِنَّ الدُّنْيَا قَدْ تَرَحَّلَتْ مُدْبِرَةً وَ الْآخِرَةَ قَدْ جَاءَتْ مُقْبِلَةً وَ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا فَإِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل.‏» راه حل برون رفت از هوای نفس چیست چه کنیم که تابع هوای نفس نباشیم 1)
زیستن بر اساس ارزش‎های دینی والگو پذیری از سیره اهل بیت (ع)2) استفاده بهینه از فرصتها.

   نحل/97.
   ص /26.   امالی مفید، ص93

(1392.5.8)

تذکر اخلاقی: اهمیّت یاد مرگ1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
  روایت اول: سَأَلَهُ بَعْضُهُمْ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ يُحْشَرُ مَعَ... Read More...
تذکر اخلاقی: حُرمت آبروی مؤمن1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الصادق (ع): «لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي... Read More...
تذکر اخلاقی: لزوم تبعیت از امام زمان (عج) 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال رسول الله (ص): «يَخْرُجُ الْمَهْدِيُّ وَ عَلَى رَأْسِهِ غَمَامَةٌ... Read More...
تذکر اخلاقی: عزّت در پرتو پیروی از حق 1402/08/03
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام العسکری (ع): «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/11
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/10
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/09
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/08
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/01/17
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر این که ترس سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فرا گرفته است،... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/02/07
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است، گفتند: از همه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/12/25
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/11/20
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مقدمه شرکت در انتخابات مجلس شورای... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 105مورخ 1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 103مورخ 1402/07/12
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» ... Read More...

مطالب برجسته

تصویر نمونه یک

اگر مجاهدت علما نبود اثری از دین و دین باوری در جامعه دیده نمی شد

آیت الله حسینی بوشهری

فرا رسيدن ايام سوگواري حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش تسليت و تعزيت باد.

آیت الله حسینی بوشهری

حوزه‌های علمیه باید به نصایح رهبری و مراجع پایبند باشند

آیت الله حسینی بوشهری

Please publish modules in offcanvas position.