IMAGE وضعیت حقوق زن در جوامع غربی را به چالش بکشیم / پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است1403/02/26
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
  حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه... Read More...
IMAGE حضور رئیس جمهور در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جمهور با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای با اعضای این نهاد... Read More...
IMAGE در وصول مالیات، رضایت عامه مدنظر باشد1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: معتقدیم که نفت ثروتی است که باید برای... Read More...
IMAGE کلید درب‌های فضای مجازی را در اختیار بگیرید1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی گفتند:... Read More...

عن مولانا و مقتدانا الامام المجتبي (عليه الصلاة و السلام) قال: «مَنْ‏ أَحَبَ‏ الدُّنْيَا ذَهَبَ خَوْفُ الْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ وَ مَنِ ازْدَادَ حِرْصاً عَلَى الدُّنْيَا لَمْ يَزْدَدْ مِنْهَا إِلَّا بُعْداً وَ ازْدَادَ هُوَ مِنَ اللَّهِبُغضاً».[1]

وجود نازنين امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: کساني که وابسته به دنيا مي‌شوند، نتيجه طبيعي اين وابستگي به دنيا اين است که خوف آخرت از دل آنها بيرون مي‌رود لذا آنچنان در اين عرصه تاخت و تاز مي‌کنند که گویا باوري نسبت به آخرت ندارند، نه دلشان شکسته مي‌شود، نه به فکر فرو مي‌روند و نه کاري که متناسب با آخرت است از آنها سر مي‌زند آنها بنده دنيا شدند.«وَ مَنِ ازْدَادَ حِرْصاً عَلَى الدُّنْيَا»؛اگر کسي دچار يک نوع حرص و آز نسبت به دنيا شد و لذات و شهوات دنيايي برايش پرجاذبه بود،«لَمْ يَزْدَدْ مِنْهَا إِلَّا بُعْداً»؛ اين فرد چيزي جز بُعد و فاصله از آخرت پيدا نمي‌کند.

البته «لَمْ يَزْدَدْ مِنْهَا إِلَّا بُعْداً»،معناي ديگري آن اين است که برخلاف ميل باطني او که حالت حرص به دنيا دارد اين شخص روز به روز از آنچه مي‌خواهد فاصله مي‌گيرد يعني به مطلوبش نمي‌رسد.

امام صادق(ع) در رابطه با بصیرت می‎فرماید:«الْعَامِلُ‏ عَلَى‏ غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ وَ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ مِنَ الطَّرِيقِ إِلَّا بُعْدا».[2]مي‌فرمايد: کسي که از روی عدم بصیرت عملی را انجام دهد، مثل کسي است که در بيراهه حرکت مي‌کند هر چه سرعت بيشتر مي‌گيرد از مقصد اصلي بيشتر فاصله مي‌گيرد و دور مي‌شود. اينجا هم قاعدتاً همين معنا درست است که بگوييم:«مَنِ ازْدَادَ حِرْصاً عَلَى الدُّنْيَا لَمْ يَزْدَدْ مِنْهَا إِلَّا بُعْداً»يعني هر مقدار که حرص و ولع به دنيا مي‌ورزد، به همان اندازه از دنيا دور مي‌شود، به مقصد نمي‌رسد و چيزي به دست نمي‌آورد «وَ ازْدَادَ هُوَ مِنَ اللَّهِبُغْضاً» ؛ تنها دست‎آورد او، افزودن سخط و خشم پروردگار عالم نسبت به خویش است.

(درس خارج فقه11/10/1390 به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع))

 

 

 



[1]. متن کامل حدیث: «وَ قَالَ الْحَسَنُ ع‏ مَنْ‏ أَحَبَ‏ الدُّنْيَا ذَهَبَ خَوْفُ الْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ وَ مَنِ ازْدَادَ حِرْصاً عَلَى الدُّنْيَا لَمْ يَزْدَدْ مِنْهَا إِلَّا بُعْداً وَ ازْدَادَ هُوَ مِنَ اللَّهِ بُغْضاً وَ الْحَرِيصُ الْجَاهِدُ وَ الزَّاهِدُ الْقَانِعُ كِلَاهُمَا مُسْتَوْفٍ أُكُلَهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مِنْ رِزْقِهِ شَيْئاً فَعَلَامَ التَّهَافُتُ فِي النَّارِ وَ الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي صَبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ تُورِثُ رَاحَةً طَوِيلَةً وَ سَعَادَةً كَثِيرَةً وَ النَّاسُ طَالِبَانِ طَالِبٌ يَطْلُبُ الدُّنْيَا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهَا هَلَكَ وَ طَالِبٌ يَطْلُبُ الْآخِرَةَ حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهَا فَهُوَ نَاجٍ فَائِزٌ وَ اعْلَمْ أَيُّهَا الرَّجُلُ أَنَّهُ لَا يَضُرُّكَ مَا فَاتَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ أَصَابَكَ مِنْ شَدَائِدِهَا إِذَا ظَفِرْتَ بِالْآخِرَةِ وَ مَا يَنْفَعُكَ مَا أَصَبْتَ مِنَ الدُّنْيَا إِذَا حُرِمْتَ الْآخِرَة». إرشاد القلوب إلى الصواب؛ ج‏1، ص24.   

[2].همان؛ ج1، ص25.

قال رسول الله (ص): اَوحَنّا الی داود: «يَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ وَ أَنْذِرِ الصِّدِّيقِين. قَالَ كَيْفَ أُبَشِّرُ الْمُذْنِبِينَ وَ أُنْذِرُ الصِّدِّيقِينَ قَالَ يَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ أَنِّذر الصِّدِّيقِينَ قَالَ يَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ بِأَنِّي أَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ أَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ وَ أَنْذِرِ الصِّدِّيقِينَأَنْ لا يُعْجَبُوا بِأَعْمَالِهِمْ فَإِنَّهُ لَيْسَ عَبْدٌ يُعْجَبُ بِالْحَسَنَاتِ إِلَّا هَلَكَ»[1]. پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند متعال در قالب وحی دو پیام را به داوود گوشزد کرد: به گناهکاران بشارت بده، به صدیقین و انسان‏های عارف یک هشدار.

حضرت داوود (ع) عرض کرد: خدایا چگونه وبه چه چیز بشارت دهم و از چه چیز انذار کنم؟ فرمود: به گنهکاران بشارت بده که من «توبه» گنهکاران را می‏پذیرم،  از گناه آنان صرف‌نظر می‏کنم و گناهانشان مورد عفو و بخشش است. اما صدیقین، کسانی هستند که در صراط مستقیم قرار دارند و احساس می‏کنند خیلی گردنه‏ها را پشت‌سر گذاشتند و مشکل ندارند، این‏ها یک خطر تهدیدشان می‏کندوآن عبارت از این است که دچار «عُجب» نشوند.اگر اهل ایمان، اهل راز و نیاز و اهل علم هستند، دچار عجب نشوند. مسیر طلبگی، تحصیل، تدریس و مُبَلّغِ دین خدا بودن،سرمایه بزرگی است که به ما عنایت شده است خداوند به حضرت داود (ع) می‏گوید: خطر همین‌جاهاست، «أَنِّذر الصِّدِّيقِينَأَنْ لا يُعْجَبُ بِأَعْمَالِهِمْ» نسبت به کارهای‏شان دچار عُجب نشوند.«فَإِنَّهُ لَيْسَ عَبْدٌ يُعْجَبُ بِالْحَسَنَاتِ إِلَّا هَلَكَ»؛ زیرا هیچ بنده‏ای نیست که دچار عُجب نسبت به کارهای نیکش بشود مگر این که سرانجام او جز هلاکت و نابودی نیست یعنی انسان با دست و پای خودش می‏لغزد.

 امام کاظم (ع) به فرزندانش خطاب می‎کند: همیشه خودتان را بدهکار حساب کنید نه طلبکار. «یا بُنَی علیک بالجِدّ»، از هر تلاشی فروگذاری نکن «وَ لَا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنْ حَدِّ التَّقْصِير»، خودت را از حدّ تقصیر بیرون نکن یعنی همیشه بگو خدایا من کم کاری کردم. «فی عبادة الله و فی طاعته فانّ الله لا یُعبَدُ حق عبادته»[2]. خداوند آن گونه که بایسته است عبادت نمی‏شود لذا ما هر چی هم که عبادت کنیم،ناچیز است.«وَ کُلُّ عملٍ تُریدُ به الله»، هر کاری که برای رضای خدا می‏خواهید انجام بدهید، امام(ع) می‏فرماید: «فکن فیه مقصراٍ عند نفسکكُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللَّه عَزَّوَجَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ مُقَصِّرٌ».[3]



[1].الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌2، ص: 314.

 

[2].همان،ص72.

[3].همان،ص 73.

 

«عن مولانا و مقتدانا الامام علی بن موسی الرِّضَا(ع):قَالَإِنَّاللَّهَعَزَّوَجَلَّأَمَرَبِثَلَاثَةٍمَقْرُونٍبِهَاثَلَاثَةٌأُخْرَى- أَمَرَبِالصَّلَاةِوَالزَّكَاةِ- فَمَنْصَلَّىوَلَمْيُزَكِّلَمْتُقْبَلْمِنْهُصَلَاتُهُ- وَأَمَرَبِالشُّكْرِلَهُوَلِلْوَالِدَيْنِ- فَمَنْلَمْيَشْكُرْوَالِدَيْهِلَمْيَشْكُرِاللَّهَ- وَأَمَرَبِاتِّقَاءِاللَّهِوَصِلَةِالرَّحِمِ- فَمَنْلَمْيَصِلْرَحِمَهُلَمْيَتَّقِاللَّهَعَزَّوَجَلَّ»[1]

امام رضا(ع) می‏فرمایند: خدای متعال سه چیز را قرین سه چیز قرار دادهو با هم سفارش کرده است:

الف)«أَمَرَبِالصَّلَاةِوَالزَّكَاةِ» تعبیر قرآن: «أَقِيمُواالصَّلاةَوَآتُواالزَّكاةَ»[2] تعبیر زیبایی است می‎فرماید: کسانی هستند کهبسیار عبادت می‏کنند، نمازشان را به وقت می‏خوانند اما مالی دارند که زکات به آن تعلق پیدا می‏کند ولی زکات آن را نمی‎پردازند.«فَمَنْصَلَّىوَلَمْيُزَكِّلَمْتُقْبَلْمِنْهُصَلَاتُه»پس هر كس نماز بخواند و زكات  نپردازد نماز او پذيرفته نيست‏.

ب) «وَأَمَرَبِالشُّكْرِلَهُوَلِلْوَالِدَيْنِ» در آیات قرآن، خدای متعال شکر پدر و مادر را در کنار شکر خدا«أَنِ اشْكُرْ لي‏ وَ لِوالِدَيْك»[3]‏ و احسان به پدر و مادر را در کنار احسان نسبت به پروردگار« أَلَّاتَعْبُدُواإِلَّاإِيَّاهُوَبِالْوالِدَيْنِإِحْساناً»[4]قرار داده است.«فَمَنْلَمْيَشْكُرْوَالِدَيْهِلَمْيَشْكُرِاللَّه»پس هر كس از پدر و مادر خود سپاسگزارنباشد خداى را سپاسگزار نيست‏.

ج) «وَأَمَرَبِاتِّقَاءِاللَّهِوَصِلَةِالرَّحِم» خدا هم دستور به تقوا داده و هم دستور به صله رحم. نمی‎توان ادعای  تقوا

کرد در عین حال صله رحم را به جا نیاورد «وَأَمَرَبِاتِّقَاءِاللَّهِوَصِلَةِالرَّحِمِفَمَنْلَمْيَصِلْرَحِمَهُ» پسکسی که صله رحم به جا نیاورد «لَمْيَتَّقِاللَّهَعَزَّوَجَل» تقوای الهی را رعایت نکرده است.

(میلاد امام رضا(ع)11 ذی القعده)

 

 



[1]. الخصال؛ ج 1، ص156.

[2]. بقره/ 43، 83، 110، نساء/ 103، انعام /72، اعراف/29، یونس/87، حج/87، نور/56، روم/31، شوری/37، رحمن/9، مجادله/13، طلاق2،

[3]. لقمان/14.

[4]. اسراء/23.

قال الامام الباقر علیه الصلاة و السلام :«الا اخبرکم بخمس خصال هی من البرّ و البرّ یدعوا الی الجنّة» قلت: «بلی»قال: «اخفاء المصیبة و کتمانها و الصدقة تعطیها، بیمینک لا تعلم بها شمالک و برّ الوالدین فانّ برّهما رضا و الاکثار من قول لا حول و لا قوة الاّ بالله العلی العظیم فانه من کنور الجنّة و الحبّ بمحمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم.»[1]

در تعبیر زیبایی امام باقر(ع) می‎فرماید: شما را خبر دهم به پنج خصلت و ویژگی که پایان آن بهشت است. بدیهی است که اگر شخصی پایبند به کار نیک شد وبرآن استمرار ورزید، او را به بهشت می‌رساند.

1) «اخفاء المصیبة و کتمانها»مصیبت به همه می‎رسد بهترین کار این است که انسان مصیبت را فاش نکند. اصرار بر پخش آن در محیط جامعه نداشته باشد، مصیبت را مخفی نگه بدارید تا اجرتان ضایع نشود. بگذارید آن مصیبتی که خدا به شما داده پاداش آن مصیبت را داشته باشید.

2) «و الصدقة تعطیها، بیمینک لا تعلم بها شمالک » حضرت (ع) می‎فرماید:صدقه را آنچنان پنهان بدار که دست راستت بداند و دست چپت نداند.این کنایه از این است که لازم نیست دیگران بدانند.

3) «و برّ الوالدین فانّ برّهما رضا»نیکی به پدر و مادر موجب خشنودی خداست.

4)«والاکثار من قول «لا حول و لا قوة الاّ بالله العلی العظیم» فانه من کنور الجنّة»زیاد این جمله را بر زبان جاری کنید. مشغول بودن به این اوراد و اذکار، خود به خود یک نوع مانع و رادع ایجاد می‌کند و حالت بازداردگی دارد.

ه) «و الحبّ بمحمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم».پنجمین خصلتحب، عشق ، محبت اهل بیت و دوستداری اهل بیت (ع) است که ملاک دوستی هم این است:«انّ‏الله اختارنا واختار لنا شیعه ینصروننا و یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون أموالهم و أنفسهم فینا اولئک منّا و الینا»[2].

امیر المؤمنین(ع) می‌فرماید:خدا ما را برگزید و برای ما شیعیانی برگزید که در هنگام شادی ما شادند، در هنگام مصیبت ما داغدارند. اینها همیشه پا به رکابند و در صدد یاری ما هستند. اینها از ما هستند، پایان کارشان هم به سوی ماست. این نشانه محبت و دوستی اهل بیت (ع) است.

(درس خارج فقه تاریخ 20/8/88)

 

 



[1]. کتاب محاسن؛ ج ا، ص 72.

 

 

[2].بحارالانوار (44/ 287)

تذکر اخلاقی: اهمیّت یاد مرگ1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
  روایت اول: سَأَلَهُ بَعْضُهُمْ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ يُحْشَرُ مَعَ... Read More...
تذکر اخلاقی: حُرمت آبروی مؤمن1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الصادق (ع): «لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي... Read More...
تذکر اخلاقی: لزوم تبعیت از امام زمان (عج) 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال رسول الله (ص): «يَخْرُجُ الْمَهْدِيُّ وَ عَلَى رَأْسِهِ غَمَامَةٌ... Read More...
تذکر اخلاقی: عزّت در پرتو پیروی از حق 1402/08/03
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام العسکری (ع): «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/11
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/10
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/09
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/08
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/01/17
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر این که ترس سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فرا گرفته است،... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/02/07
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است، گفتند: از همه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/12/25
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/11/20
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مقدمه شرکت در انتخابات مجلس شورای... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 105مورخ 1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 103مورخ 1402/07/12
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» ... Read More...

مطالب برجسته

تصویر نمونه یک

اگر مجاهدت علما نبود اثری از دین و دین باوری در جامعه دیده نمی شد

آیت الله حسینی بوشهری

فرا رسيدن ايام سوگواري حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش تسليت و تعزيت باد.

آیت الله حسینی بوشهری

حوزه‌های علمیه باید به نصایح رهبری و مراجع پایبند باشند

آیت الله حسینی بوشهری

Please publish modules in offcanvas position.